Zmiany w Baltic Hub – gdański terminal reaguje na roszady globalnych sojuszy

Baltic Hub oficjalnie potwierdza wiosenne zmiany w siatkach połączeń. Na skutek rozpadu sojuszu 2M i powstania Gemini Cooperation Maersk uruchamia wahadłowe połączenia regionalne łączące Gdańsk z niemieckimi portami. Swoją obecność w terminalu kontenerowym rozszerza MSC, włączając go do dwóch transazjatyckich serwisów oceanicznych.
W artykule
Shuttle w miejsce megakontenerowców. Nowa rola Baltic Hub w strategii Gemini Cooperation
1 lutego 2025 r. rozpoczał działalność Gemini Cooperation – nowy sojusz żeglugowy utworzony przez Maerska i Hapag-Lloyda. W jego ramach Maersk uruchomił dwa cotygodniowe serwisy dowozowe do Gdańska, łączące gdański port z Bremerhaven i Wilhelmshaven. Pierwsze zawinięcie miało miejsce 25 marca, kiedy do terminala zawinął kontenerowiec Api Bhum (294 m długości). Jednostki obsługujące te połączenia mają pojemność do 10 tys. TEU i będą regularnie przewozić ładunki z Gdańska do niemieckich portów, skąd kontenery trafią na połączenia oceaniczne Gemini.

Nowe połączenia żeglugowe i rozszerzenie współpracy z globalnymi armatorami to kolejny krok w stronę doskonałości operacyjnej, zwiększenia bezpieczeństwa i nieustającego wzrostu.
Jan van Mossevelde, Prezes Zarządu Baltic Hub
MSC przejmuje przestrzeń na Bałtyku
Wycofanie Maerska z bezpośrednich połączeń z Azją stworzyło przestrzeń, którą niemal natychmiast zagospodarował jego były partner z sojuszu 2M – MSC Mediterranean Shipping Company. Od początku kwietnia operator zainauguruje dwa nowe serwisy oceaniczne:
- Britannia Service – pierwszy statek, MSC Rose (364 m), zawinie do Gdańska 3 kwietnia;
- Albatros Service – pierwszy zawis planowany na 16 kwietnia z udziałem jednostki MSC Maura (366 m).
Oba serwisy obsługują trasę Azja–Europa Północna, obejmując kluczowe porty w Chinach, Korei, Wietnamie, Singapurze, a także w Wielkiej Brytanii, Niemczech, Belgii i Francji. Obecność MSC w Gdańsku nie tylko wypełnia lukę po Maersku, ale także wzmacnia konkurencyjność Baltic Hub wobec innych portów regionu.
Przebudowa siatki – cztery serwisy oceaniczne oraz dwa serwisy shuttle tygodniowo
W efekcie tegorocznych przetasowań, terminal w Gdańsku poszerza połączenia z Azją. Zamiast trzech dotychczasowych serwisów (Ocean Alliance, FAL1, 2M), od wiosny 2025 r. funkcjonować będą cztery oceaniczne i dwa serwisy typu shuttle:
- Ocean Alliance (CMA CGM, COSCO, Evergreen, OOCL),
- FAL1 (CMA CGM),
- Britannia (MSC),
- Albatros (MSC),
- Gemini – Europe Shuttle 3 (ES3),
- Gemini – Europe Shuttle 15 (ES15).
Taka konfiguracja połączeń oraz konsekwentna obecność największych globalnych armatorów to wyraźny sygnał, że mimo dynamicznych zmian w układzie aliansów żeglugowych terminal nie tylko utrzymuje swoją pozycję, ale konsekwentnie umacnia status kluczowego węzła przeładunkowego w Europie Środkowo-Wschodniej.
Nowe serwisy żeglugowe obsługiwane na terminalu T3 w Porcie Gdańsk
Zawinięcia jednostek MSC realizowane będą na nowo wybudowanym terminalu T3, którego infrastruktura umożliwia obsługę największych kontenerowców świata. Terminal powstał na sztucznie utworzonej 36-hektarowej powierzchni połączonej z istniejącą infrastrukturą T1 i T2. Zainstalowane na T3 suwnice nabrzeżowe (STS) pozwalają na sprawną obsługę jednostek o długości ok. 400 m.
W ramach inwestycji T3 oferujemy zwiększone możliwości operacyjne, co otwiera nowe perspektywy dla naszych klientów i przyczynia się do rozwoju handlu w Europie Środkowo-Wschodniej.
Jan van Mossevelde, Prezes Zarządu Baltic Hub
Po zakończeniu prac planowanych na koniec 2025 r., T3 zwiększy zdolności przeładunkowe Baltic Hub o 1,5 mln TEU – do poziomu 4,5 mln TEU rocznie, umacniając pozycję Gdańska jako jednego z największych terminali kontenerowych w Europie.
Autor: Mariusz Dasiewicz/Baltic Hub

- Zakończenie testowego przeładunku z kontenerowca CMA CGM Tivoli na nowym nabrzeżu T3
- Wizja, ambicje i przyszłość przemysłu stoczniowego według Prezesa BALTEXPO Andrzeja Bojanowskiego [WYWIAD część 1]
- Andrzej Bojanowski i przyszłość Portu Gdańsk: wnikliwy wywiad [część 2]
- Port Gdańsk: dynamiczny rozwój vs spadki
-
Norwegia: kolizja promu Ternen na wyspie Herføl

11 grudnia na wyspie Herføl w południowej Norwegii prom pasażersko-samochodowy Ternen uczestniczył w kolizji z budynkiem dawnej poczty. Jednostka należąca do operatora Norled wykonywała lokalne połączenie promowe.
W artykule
Okoliczności zdarzenia na wyspie Herføl
Jak donosi lokalna prasa, w tym gazeta Fredriksstad Blad, jednostka mierząca 29,11 metra długości i 9,1 metra szerokości – zamiast zacumować do nabrzeża – uderzyła w nieruchomy obiekt lądowy. Do kolizji doszło z powodu usterki technicznej, która uniemożliwiła załodze zatrzymanie lub zwolnienie promu, mimo podejmowanych prób. Uszkodzeniu uległy elementy konstrukcyjne budynku, w tym fragmenty ścian oraz dachu.
Zakres strat po stronie obiektu jest obecnie przedmiotem dochodzenia, a szczegóły dotyczące stanu samego promu pozostają na razie niepotwierdzone, co dodaje tajemniczości całej sprawie.
Błąd nawigacyjny i możliwa usterka techniczna
Początkowo załoga zgłosiła, że prom osiadł na mieliźnie, co w realiach archipelagu południowej Norwegii mogło wydawać się prawdopodobne. Przeprowadzona na miejscu inspekcja wykazała jednak, że doszło do kolizji z budynkiem znajdującym się na lądzie.
Według wstępnych informacji przekazywanych przez lokalne media załoga przyznała, że doszło do pomylenia obiektu z przystanią promową. Jako jedną z możliwych przyczyn zdarzenia wskazywana jest usterka techniczna, która miała uniemożliwić skuteczne wyhamowanie jednostki. Te okoliczności pozostają jednak przedmiotem dalszych ustaleń.
Na pokładzie promu znajdowało się około sześciu pasażerów oraz załoga. Wszyscy bezpiecznie zeszli na ląd.
Działania służb i dochodzenie
Norweska policja niezwłocznie rozpoczęła czynności wyjaśniające. W ramach postępowania potwierdzono, że zdarzenie miało charakter allizji, a nie wejścia jednostki na mieliznę. Analizie podlegają zarówno kwestie techniczne, jak i warunki panujące w momencie zdarzenia.
Operator Norled poinformował o wszczęciu wewnętrznego postępowania wyjaśniającego. Połączenie promowe zostało czasowo zawieszone, jednak po wstępnej ocenie sytuacji ruch przywrócono. Na obecnym etapie nie przekazano informacji o ewentualnych konsekwencjach eksploatacyjnych dla jednostki.
Prom Ternen – szerszy kontekst
Prom Ternen został zbudowany w 1970 roku i pływa pod norweską banderą. Jednostka od lat obsługuje lokalne połączenia promowe, stanowiąc element codziennej infrastruktury transportowej tego regionu.
Incydent na Herføl wpisuje się w serię zdarzeń morskich, które w ostatnich latach zwracają uwagę norweskich mediów na kwestie bezpieczeństwa żeglugi przybrzeżnej. W czerwcu 2023 roku głośnym echem odbiła się kolizja promu pasażerskiego Tyrhaug z jednostką serwisową Frøy Loke w rejonie Edøyfjord, która doprowadziła do obrażeń czterech osób i uruchomiła dyskusję na temat procedur nawigacyjnych oraz stanu technicznego jednostek operujących w norweskich fiordach.
Źródło: Norsk rikskringkasting (NRK)









