Enter your email address below and subscribe to our newsletter

Bezpieczeństwo i lepsza wydajność na morzu. Wärtsilä zakończyła testy innowacyjnego systemu

Testy przeprowadzone przez fińską grupę technologiczną Wärtsilä polegały na zintegrowanym wykorzystaniu operacyjnym systemów Eniram Trim i Nacos System. Połączenie ich funkcjonalności zwiększa wydajność operacyjną statków oraz podnosi bezpieczeństwo żeglugi, Wärtsilä podała w komunikacie.

Fińska spółka poinformowała, że testy systemów przeprowadzono na należącym do floty Carnival Costa Crociere statku Costa Atlantica. Wärtsilä podkreśliła, że zintegrowane funkcjonowanie systemów Eniram Trim i Nacos System pozwoliło na znaczne obniżenie kosztów żeglugi oraz osiągnięcie przez jednostkę zrównoważonej efektywności. Wykorzystanie tych systemów istotnie poszerza świadomość sytuacyjną załogi.

Historia tego projektu zaczyna się jednak dużo wcześniej. W 2016 r. Wärtsilä dokonała akwizycji spółki Eniram. To firma specjalizująca się w technologiach zarządzania energią w celu redukcji zużycia paliwa oraz emisji. Projekt biznesowy nowego właściciela zakładał, że Eniram uzupełni kompetencje fińskiej grupy w zakresie technologii cyfrowych. Kupiona firma stworzyła innowacyjną metodę analizy trymu, który opiera się na unikalnym modelu hydrodynamicznej charakterystyki statku, danych zbieranych przez czujniki zanurzenia zainstalowane na kadłubie statku oraz na układach automatyki i mostku. To właśnie system Eniram Trim w skrócie. Uzyskane dane umożliwiają mu obliczenie optymalnego trymowania w czasie rzeczywistym. To z kolei pozwala na redukcję zużycia paliwa oraz obniżenie kosztów żeglugi. Fińska spółka podkreśla, że osiągnięcie takich efektów nie jest możliwe w przypadku zastosowania konwencjonalnych metod trymowania.

Zobacz też: Wärtsilä przejęła brytyjską spółkę Transas.

Z kolei Nacos Platinum opracowany przez fińską firmę Wärtsilä to unikalna kombinacja systemów nawigacyjnego, automatyzacyjnego oraz do pozycjonowania dynamicznego oraz kontroli mocy i napędu statku. Poprzez integrację tych funkcjonalności w jednym systemie Nacos Platinum umożliwia załodze nawigowanie, kontrolowania oraz monitorowani statku z różnych pozycji na pokładzie. Jest to możliwe dzięki wielofunkcyjnym stacjom operatorskim.

Wprowadzenie funkcjonalności oferowanych w ramach Eniram Trim umożliwia podjęcie przez załogę natychmiastowej reakcji na zmieniające się warunki oraz utrzymanie optymalnego trymu statku w czasie rzeczywistym. Fińska wytwórnia innowacji morskich podkreśla, że połączenie tego systemu z możliwościami oferowanymi przez system kontroli Nacos Platinum w zakresie nawigacji, automatyzacji oraz pozycjonowania dynamicznego przynosi znaczne korzyści ich operatorowi. Dzięki zintegrowanemu wykorzystaniu obu systemów załoga statku ma większą świadomość sytuacyjną i przejrzystość operacyjną. Połączenie systemów pozwala także na ograniczenie liczby stanowisk operatorskich. Jak podkreśla Wärtsilä, ma ono również zapewniać lepszą jakość obsługi użytkownika w zakresie agregacji i analizy zebranych danych.

Integracja funkcjonalna technologii Enimaram i Nacos powoduje, że system nawigacyjny szybciej  i bardziej precyzyjnie przekazuje komunikaty o sytuacji jednostki. Informacje te są wyświetlane na wszystkich ekranach Nacos, poszerzając zakres percepcji załogi oraz zwiększając jej świadomość sytuacyjną. Ogólny efekt to poprawa wydajności i podniesienie bezpieczeństwa funkcjonowania statku, podkreśla fińska grupa technologiczna.
Maik Stoevhase, dyrektor ds. automatyzacji, nawigacji i komunikacji oraz rozwiązań morskich w firmie Wärtsilä, mówi, że projekt integracji funkcjonalnych systemów Eniram i Nacos wpisuje się strategię digitalizacji, którą realizuje grupa.

Zobacz też: Wärtsilä przetestowała pierwszy na świecie system automatycznego dokowania.

– Jesteśmy dobrze przygotowani do wykorzystania komplementarnych technologii z uwagi na nasze szerokie portfolio oraz bogaty zakres kompetencji. Ten program testowy potwierdził naszą zdolność do stworzenia lepszego łańcucha wartości w zakresie agregacji i analizy danych – powiedział Maik Stoevhase z grupy Wärtsilä.

Wärtsilä jest wiodącym w świecie dostawcą kompletnych rozwiązań energetycznych dla przemysłu okrętowego i energetycznego. Kładąc nacisk na innowacje techniczne oraz optymalizację efektywności energetycznej, Wärtsilä umożliwia swoim klientom zwiększenie efektywności ekonomicznej eksploatowanych instalacji i statków, przy jednoczesnym ograniczeniu ich wpływu na środowisko naturalne.

W roku 2016, zysk netto ze sprzedaży wyniósł EUR 4,8 mld przy zatrudnieniu około 18,000 osób. Firma działa w ponad 200 lokalizacjach w około 70 krajach na całym świecie.  Wärtsilä jest notowana na giełdzie NASDAQ OMX w Helsinkach.

Podpis: łp

Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • W Appledore ruszyła budowa pierwszego okrętu wsparcia

    W Appledore ruszyła budowa pierwszego okrętu wsparcia

    3 listopada w brytyjskiej stoczni Navantia UK w Appledore odbyła się uroczystość cięcia pierwszego arkusza blachy pod przyszły okręt wsparcia logistycznego RFA Resurgent. Wydarzenie wyznacza kluczowy etap programu Fleet Solid Support, którego celem jest odbudowa zdolności Royal Fleet Auxiliary oraz wzmocnienie brytyjskiego przemysłu okrętowego.

    Symboliczny początek, który nie jest początkiem całego procesu budowy

    Choć sama ceremonia rozpoczyna widoczny etap budowy, proces prowadzący do niej trwał od lat. Pierwsze cięcie blach ma znaczenie ceremonialne, lecz – co warto podkreślić, o czym wielokrotnie pisaliśmy na naszym portalu – nie stanowi początku programu okrętowego, jest jedynie jednym z jego kolejnych etapów. W przypadku Fleet Solid Support poprzedziły je prace koncepcyjne, przeglądy projektowe, kontraktowanie poddostawców oraz szeroki program modernizacji zakładów stoczniowych, prowadzonych przez Navantia UK, która przejęła i rozwija część brytyjskich zakładów stoczniowych.

    Brytyjski minister sił zbrojnych Luke Pollard podkreślił podczas uroczystości, że rozpoczęcie budowy przyszłego RFA Resurgent odzwierciedla nową fazę brytyjskiej polityki przemysłowej, ukierunkowanej na odbudowę potencjału stoczniowego Wielkiej Brytanii.

    RFA Resurgent – rola w systemie zapewniania ciągłości operacji

    Jednostka będzie pierwszą z trzech okrętów wsparcia logistycznego, zaprojektowanych do zabezpieczania operacji Royal Navy na oceanach, szczególnie w kontekście rosnącej roli brytyjskich lotniskowców. Każdy okręt osiągnie długość 216 metrów, co czyni je największymi jednostkami Royal Fleet Auxiliary poza lotniskowcami.

    Ich zadaniem będzie uzupełnianie zapasów – środków bojowych, części zamiennych i zaopatrzenia ogólnego – na okrętach prowadzących działania w morzu przez długi czas. FSS staną się kluczowym elementem zabezpieczenia działalności grup lotniskowcowych oraz operacji prowadzonych w odległych rejonach, co wpisuje się w trend wzmacniania logistyki morskiej w marynarkach NATO.

    Komandor Sam Shattock, szef Royal Fleet Auxiliary, określił nową jednostkę jako „war-fighting enabler” – okręt, którego zadaniem będzie utrzymywanie zdolności operacyjnych Royal Navy bez konieczności powrotów do portów.

    Wielka inwestycja w potencjał przemysłu okrętowego w UK

    Navantia UK prowadzi obecnie szeroką modernizację swoich zakładów w Belfaście, Arnish, Methil i Appledore. Instalacja nowoczesnych linii panelowych, robotów plazmowych i systemów cyfrowej kontroli jakości ma skrócić czas budowy oraz zwiększyć precyzję prefabrykacji.

    W Appledore powstaną trzy sekcje dziobowe RFA Resurgent. Pozostałe bloki będą produkowane i scalane w Belfaście. Program przewiduje wzrost zatrudnienia do ok. 1500 pracowników w latach 2029–2030, a na początku lat trzydziestych liczba ta ma dojść do dwóch tysięcy. Widoczny pozostaje rozwój szkolnictwa technicznego – w zakładach Navantia UK pracuje już ponad dwustu dwudziestu uczniów.

    Szef Navantia UK, Donato Martínez, podkreślił, że rozpoczęcie cięcia blach jest potwierdzeniem wcześniejszych deklaracji o odbudowie zdolności przemysłowych Zjednoczonego Królestwa.

    Przejście do budowy i przyszłe zdolności Royal Navy

    W listopadzie zakończono przegląd projektu (Critical Design Review), co w brytyjskiej praktyce oznacza zamknięcie etapu koncepcyjnego i potwierdzenie gotowości do w tym przypadku seryjnej budowy. Resort obrony zatwierdził komplet dokumentacji – od konstrukcji kadłuba po rozmieszczenie wyposażenia.

    Program wszedł tym samym w etap budowy, w którym zasadnicza część prac przechodzi do stoczni oraz poddostawców kluczowych systemów.

    Fleet Solid Support ma dwa równoległe cele: zapewnienie Royal Fleet Auxiliary nowoczesnych okrętów wsparcia, niezbędnych dla działania grup lotniskowcowych, oraz odbudowę kompetencji brytyjskiego przemysłu w budowie jednostek o dużej wyporności.