Enter your email address below and subscribe to our newsletter

Bezpieczeństwo i lepsza wydajność na morzu. Wärtsilä zakończyła testy innowacyjnego systemu

Testy przeprowadzone przez fińską grupę technologiczną Wärtsilä polegały na zintegrowanym wykorzystaniu operacyjnym systemów Eniram Trim i Nacos System. Połączenie ich funkcjonalności zwiększa wydajność operacyjną statków oraz podnosi bezpieczeństwo żeglugi, Wärtsilä podała w komunikacie.

Fińska spółka poinformowała, że testy systemów przeprowadzono na należącym do floty Carnival Costa Crociere statku Costa Atlantica. Wärtsilä podkreśliła, że zintegrowane funkcjonowanie systemów Eniram Trim i Nacos System pozwoliło na znaczne obniżenie kosztów żeglugi oraz osiągnięcie przez jednostkę zrównoważonej efektywności. Wykorzystanie tych systemów istotnie poszerza świadomość sytuacyjną załogi.

Historia tego projektu zaczyna się jednak dużo wcześniej. W 2016 r. Wärtsilä dokonała akwizycji spółki Eniram. To firma specjalizująca się w technologiach zarządzania energią w celu redukcji zużycia paliwa oraz emisji. Projekt biznesowy nowego właściciela zakładał, że Eniram uzupełni kompetencje fińskiej grupy w zakresie technologii cyfrowych. Kupiona firma stworzyła innowacyjną metodę analizy trymu, który opiera się na unikalnym modelu hydrodynamicznej charakterystyki statku, danych zbieranych przez czujniki zanurzenia zainstalowane na kadłubie statku oraz na układach automatyki i mostku. To właśnie system Eniram Trim w skrócie. Uzyskane dane umożliwiają mu obliczenie optymalnego trymowania w czasie rzeczywistym. To z kolei pozwala na redukcję zużycia paliwa oraz obniżenie kosztów żeglugi. Fińska spółka podkreśla, że osiągnięcie takich efektów nie jest możliwe w przypadku zastosowania konwencjonalnych metod trymowania.

Zobacz też: Wärtsilä przejęła brytyjską spółkę Transas.

Z kolei Nacos Platinum opracowany przez fińską firmę Wärtsilä to unikalna kombinacja systemów nawigacyjnego, automatyzacyjnego oraz do pozycjonowania dynamicznego oraz kontroli mocy i napędu statku. Poprzez integrację tych funkcjonalności w jednym systemie Nacos Platinum umożliwia załodze nawigowanie, kontrolowania oraz monitorowani statku z różnych pozycji na pokładzie. Jest to możliwe dzięki wielofunkcyjnym stacjom operatorskim.

Wprowadzenie funkcjonalności oferowanych w ramach Eniram Trim umożliwia podjęcie przez załogę natychmiastowej reakcji na zmieniające się warunki oraz utrzymanie optymalnego trymu statku w czasie rzeczywistym. Fińska wytwórnia innowacji morskich podkreśla, że połączenie tego systemu z możliwościami oferowanymi przez system kontroli Nacos Platinum w zakresie nawigacji, automatyzacji oraz pozycjonowania dynamicznego przynosi znaczne korzyści ich operatorowi. Dzięki zintegrowanemu wykorzystaniu obu systemów załoga statku ma większą świadomość sytuacyjną i przejrzystość operacyjną. Połączenie systemów pozwala także na ograniczenie liczby stanowisk operatorskich. Jak podkreśla Wärtsilä, ma ono również zapewniać lepszą jakość obsługi użytkownika w zakresie agregacji i analizy zebranych danych.

Integracja funkcjonalna technologii Enimaram i Nacos powoduje, że system nawigacyjny szybciej  i bardziej precyzyjnie przekazuje komunikaty o sytuacji jednostki. Informacje te są wyświetlane na wszystkich ekranach Nacos, poszerzając zakres percepcji załogi oraz zwiększając jej świadomość sytuacyjną. Ogólny efekt to poprawa wydajności i podniesienie bezpieczeństwa funkcjonowania statku, podkreśla fińska grupa technologiczna.
Maik Stoevhase, dyrektor ds. automatyzacji, nawigacji i komunikacji oraz rozwiązań morskich w firmie Wärtsilä, mówi, że projekt integracji funkcjonalnych systemów Eniram i Nacos wpisuje się strategię digitalizacji, którą realizuje grupa.

Zobacz też: Wärtsilä przetestowała pierwszy na świecie system automatycznego dokowania.

– Jesteśmy dobrze przygotowani do wykorzystania komplementarnych technologii z uwagi na nasze szerokie portfolio oraz bogaty zakres kompetencji. Ten program testowy potwierdził naszą zdolność do stworzenia lepszego łańcucha wartości w zakresie agregacji i analizy danych – powiedział Maik Stoevhase z grupy Wärtsilä.

Wärtsilä jest wiodącym w świecie dostawcą kompletnych rozwiązań energetycznych dla przemysłu okrętowego i energetycznego. Kładąc nacisk na innowacje techniczne oraz optymalizację efektywności energetycznej, Wärtsilä umożliwia swoim klientom zwiększenie efektywności ekonomicznej eksploatowanych instalacji i statków, przy jednoczesnym ograniczeniu ich wpływu na środowisko naturalne.

W roku 2016, zysk netto ze sprzedaży wyniósł EUR 4,8 mld przy zatrudnieniu około 18,000 osób. Firma działa w ponad 200 lokalizacjach w około 70 krajach na całym świecie.  Wärtsilä jest notowana na giełdzie NASDAQ OMX w Helsinkach.

Podpis: łp

Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Gazociąg Gdańsk–Gustorzyn na półmetku. Program FSRU nabiera tempa

    Gazociąg Gdańsk–Gustorzyn na półmetku. Program FSRU nabiera tempa

    Budowa lądowej części Programu FSRU przekroczyła półmetek. Gazociąg Gdańsk–Gustorzyn, realizowany przez GAZ-SYSTEM ze wsparciem Krajowego Planu Odbudowy, wzmocni bezpieczeństwo energetyczne Polski i umożliwi przesył gazu z planowanego terminala FSRU w Zatoce Gdańskiej do centralnej części kraju.

    Postęp prac przy gazociągu Gdańsk–Gustorzyn

    Na lądzie trwają zaawansowane roboty budowlane przy gazociągu Gdańsk–Gustorzyn o długości około 250 kilometrów. Inwestycja składa się z trzech odcinków: Kolnik–Gdańsk (34 km), Gardeja–Kolnik (88 km) oraz Gustorzyn–Gardeja (128 km).

    Za nami niecały rok budowy gazociągów, które połączą terminal FSRU w Zatoce Gdańskiej z centrum Polski. Prace realizowane są zgodnie z harmonogramem. To strategiczne przedsięwzięcie na rzecz dywersyfikacji dostaw gazu, w 90 procentach wykonywane przez polskie firmy.

    Robert Parafianowicz, dyrektor oddziału GAZ-SYSTEM w Gdańsku

    W ramach części lądowej Programu FSRU do polskich przedsiębiorstw trafiły zamówienia na dostawy i usługi o wartości blisko 1,8 mld złotych.

    Znaczenie inwestycji dla bezpieczeństwa energetycznego

    Program FSRU to jeden z kluczowych elementów infrastruktury, który zwiększy możliwości importowe gazu ziemnego do Polski. Po uruchomieniu terminala regazyfikacyjnego w Zatoce Gdańskiej oraz połączeniu go z gazociągiem Gdańsk–Gustorzyn powstanie nowy punkt wejścia surowca do krajowego systemu przesyłowego.

    🔗 Czytaj więcej: Rekordowy przewiert pod Wisłą na trasie gazociągu Gardeja–Kolnik

    Dzięki tej inwestycji Polska uzyska dodatkowe źródło zasilania, które – obok Baltic Pipe i terminala LNG w Świnoujściu – umożliwi pełne uniezależnienie dostaw od kierunku wschodniego.

    Zaawansowany etap prac budowlanych

    Gazociąg Gdańsk–Gustorzyn osiągnął półmetek realizacji. Zakończono już połowę robót liniowych, trwa rozwożenie i układanie rur, prace spawalnicze oraz ziemne. W 2025 roku na odcinku Gustorzyn–Gardeja rozpocznie się proces zwracania nieruchomości właścicielom.

    Zakończenie budowy planowane jest na IV kwartał 2026 roku. Wykonawcą robót budowlanych jest konsorcjum firm z grupy ROMGOS z Jarocina, które ma wieloletnie doświadczenie w realizacji inwestycji przesyłowych dla GAZ-SYSTEM.

    Budowa gazociągu to przedsięwzięcie wymagające dużych kompetencji technicznych i zdolności reagowania na zmieniające się warunki w terenie. Dzięki profesjonalizmowi zespołów i doświadczeniu wykonawcy inwestycja przebiega sprawnie i bez zakłóceń.

    Mirosław Papież, kierownik projektu budowy gazociągu Gustorzyn–Gardeja

    Nowoczesne technologie i kluczowe obiekty

    W ramach części lądowej Programu FSRU powstaje piętnaście obiektów naziemnych, w tym dwa o strategicznym znaczeniu dla krajowego systemu przesyłowego. W Gdańsku, na terenie Górek Zachodnich, budowany jest jeden z największych węzłów gazowych w Polsce, który umożliwi bezpieczne wprowadzenie gazu z terminala FSRU do krajowej sieci.

    Zastosowane technologie i systemy nadzoru spełniają najwyższe standardy inżynieryjne i środowiskowe, a proces realizacji inwestycji odbywa się zgodnie z uzyskanymi decyzjami administracyjnymi i harmonogramem zatwierdzonym przez inwestora.

    🔗 Czytaj też: Terminal FSRU: GAZ-SYSTEM rozpoczął prace w Zatoce Gdańskiej

    Gazociąg Gdańsk–Gustorzyn to strategiczny element programu dywersyfikacji dostaw gazu do Polski. W połączeniu z planowanym terminalem FSRU w Zatoce Gdańskiej stworzy nowy filar bezpieczeństwa energetycznego kraju i umożliwi dalszy rozwój infrastruktury przesyłowej na północy.

    Budowa tej inwestycji, realizowana w większości przez polskie przedsiębiorstwa, stanowi przykład skutecznego wykorzystania środków Krajowego Planu Odbudowy w sektorze energetycznym.

    Żródło: GAZ-SYSTEM