Subskrybuj nasz newsletter!
O nas
Portal Stoczniowy to branżowy serwis informacyjny o przemyśle stoczniowym i marynarkach wojennych, a także innych tematach związanych z szeroko pojętym morzem.
Podczas konferencji Defence24 Days 2025, w kolejnej części panelu „Modernizacja Marynarki Wojennej RP” głos zabrali kmdr por. Fernando Aguierre z hiszpańskiej marynarki wojennej oraz Philipp Schön, dyrektor ds. sprzedaży okrętów podwodnych w thyssenkrupp Marine Systems – prezentując propozycje, które mogłyby stanowić fundament dla programu Orka.
W artykule
Jako pierwszy zagraniczny gość głos zabrał kmdr por. Fernando Aguierre, reprezentujący hiszpańską marynarkę wojenną. W swoim wystąpieniu przedstawił drogę, jaką przeszła Armada Española, przechodząc z eksploatacji jednostek typu S-70 do nowoczesnych okrętów podwodnych typu S-80 Plus. Zaznaczył, że był to jeden z najbardziej złożonych i wymagających projektów modernizacyjnych w historii hiszpańskiej floty wojennej.
Aguierre podkreślił, że wejście do służby prototypowego okrętu S-80 Plus wymagało nie tylko samego okrętu, lecz wymagało także opracowania od podstaw kompletnej dokumentacji, w tym standardowych procedur operacyjnych (SOP), instrukcji technicznych, dokumentacji szkoleniowej oraz procedur awaryjnych, które określają sposób działania załogi w sytuacjach bieżących i kryzysowych podczas eksploatacji okrętu. Program wymusił rozbudowę zaplecza szkoleniowego, w tym infrastruktury symulacyjnej i centrów treningowych oraz precyzyjne przygotowanie załóg do obsługi zautomatyzowanego systemu zarządzania platformą i systemu walki. Całość projektu została zrealizowana w ścisłej współpracy z firmą Navantia.
Kluczowym przesłaniem wystąpienia komandora było to, że Polska – podejmując decyzję o pozyskaniu nowoczesnych okrętów podwodnych w ramach programu Orka – będzie musiała zmierzyć się z podobnymi wyzwaniami, które wcześniej dotyczyły Hiszpanii. Dlatego hiszpańska marynarka jest gotowa sprostać takim wyzwaniom jako partner wdrożeniowy, oferując wsparcie szkoleniowe, operacyjne i proceduralne, a także dzieląc się doświadczeniem z procesu transformacji.
Kmdr por. Fernando Aguierre to oficer hiszpańskiej marynarki wojennej, specjalizujący się w działaniach okrętów podwodnych oraz systemach walki. Od 2021 roku odpowiada za system walki na okrętach typu S-80 Plus oraz proces szkolenia i certyfikacji załóg okrętów tego typu. W przeszłości dowodził m.in. okrętem podwodnym Mistral oraz służył na pokładzie francuskich jednostkach atomowych – Rubis i Amethyste w ramach wymiany z Marine Nationale. Jest absolwentem akademii morskiej w Hiszpanii, a także francuskiego kursu dowódców okrętów podwodnych. Obecnie pełni funkcję dowódcy grupy operacyjnej S-80 i przygotowuje się do objęcia dowództwa nad S-82 podczas prób morskich.
Kolejnym prelegentem był Philipp Schön, dyrektor ds. sprzedaży okrętów podwodnych w thyssenkrupp Marine Systems, który przedstawił propozycję opartą na sprawdzonej platformie okrętów podwodnych typu 212CD. Zwrócił uwagę, że jednostki te zostały zaprojektowane specjalnie z myślą o prowadzeniu operacji w wodach płytkich – takich jak Morze Bałtyckie – z zachowaniem pełnej skrytości, mobilności i niskiej sygnatury akustycznej.
W swoim wystąpieniu Schön podkreślił, że okręty 212CD wyposażone są w najnowszą generację zintegrowanych systemów zarządzania walką oraz nowoczesne sensory działające na wspólnej infrastrukturze cyfrowej. Zaprezentowano również elementy czwartej generacji napędu niezależnego od powietrza (AIP) oraz rozwiniętą koncepcję systemów bateryjnych, które znacząco wydłużają czas przebywania okrętu pod wodą bez konieczności wynurzania.
Jednym z najważniejszych elementów niemieckiej oferty była propozycja dołączenia Polski do trójstronnego programu realizowanego już przez Niemcy i Norwegię w ramach struktur NATO. Projekt ten zakłada nie tylko wspólny zakup jednostek, lecz także zintegrowaną logistykę, utrzymanie i możliwość ulokowania centrum serwisowego w Polsce. Jak podkreślono, platforma 212CD daje możliwość pełnej niezależności operacyjnej, przy jednoczesnym zachowaniu interoperacyjności w ramach sojuszniczych struktur morskich.
Kolejna część panelu dotyczyła udziału polskiego przemysłu obronnego w procesie modernizacji Marynarki Wojennej RP – głos zabrali przedstawiciele Polskiej Grupy Zbrojeniowej oraz PIT-RADWAR. Wśród zagranicznych partnerów swoją ofertę w kontekście programu Orka zaprezentowała również południowokoreańska firma Hanwha Ocean. O wystąpieniach tych trzech podmiotów napiszemy w kolejnej odsłonie naszej relacji z Defence24 Days.
Autor: Mariusz Dasiewicz
Portal Stoczniowy to branżowy serwis informacyjny o przemyśle stoczniowym i marynarkach wojennych, a także innych tematach związanych z szeroko pojętym morzem.
Portal Stoczniowy 2022 | Wszystkie Prawa Zastrzeżone. Portal Stoczniowy chroni prywatność i dane osobowe swoich pracowników, klientów i kontrahentów. W serwisie wdrożone zostały procedury dotyczące przetwarzania danych osobowych oraz stosowane są jednolite zasady, zapewniające najwyższy stopień ich ochrony.
Nasza strona internetowa używa plików cookies w celu zapewnienia poprawnego działania serwisu oraz analizy ruchu na stronie. Korzystając z niej, wyrażasz zgodę na ich użycie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.