Port Rotterdam: cyfrowa transformacja z SAP S/4HANA Cloud

Port w Rotterdamie modernizuje środowisko ERP, wdrażając SAP S/4HANA Cloud w modelu RISE with SAP. To krok w stronę zwiększenia efektywności operacyjnej oraz budowy nowoczesnych podstaw cyfrowych odpowiadających na rosnące oczekiwania w zakresie zrównoważonego rozwoju.

Port Rotterdam to nie tylko kluczowy węzeł globalnej logistyki, lecz także infrastruktura zarządzana na poziomie odpowiadającym najbardziej zaawansowanym standardom technologicznym. Rocznie przeładowuje się tam ponad 438 mln ton ładunków. Przedsiębiorstwa działające na terenie portu obsługują ponad 438 milionów ton ładunków rocznie tworząc tym samym ponad 193 tysiące miejsc pracy. Działający w tym ekosystemie zarząd portu postawił na modernizację rozwiązań IT, przeprowadzając migrację z SAP ECC na SAP S/4HANA Cloud, wykorzystując platformę RISE with SAP.

SAP S/4HANA Cloud jako fundament cyfrowej transformacji portu Rotterdam

W dobie rosnących oczekiwań wobec efektywności, elastyczności i zrównoważonego rozwoju, rozwój infrastruktury informatycznej staje się równie istotny jak fizyczne zaplecze logistyczne. Dlatego transformacja cyfrowa w Rotterdamie została zaplanowana w sposób kompleksowy. Wspólnie z partnerem technologicznym myBrand Conclusion przeprowadzono migrację w modelu „as-is”, co pozwoliło na płynne przejście do nowego środowiska ERP przy jednoczesnym zachowaniu istotnych funkcjonalności.

Zarząd portu wykorzystywał SAP ECC do obsługi szerokiego zakresu procesów biznesowych – od finansów i zakupów, po HR i zarządzanie nieruchomościami. Dodatkowo korzystano z SAP Fiori, intuicyjnego interfejsu użytkownika, który zwiększa efektywność i ułatwia pracę z systemem.

Strategia RISE with SAP: elastyczność i kontrola

Podejście wdrożeniowe przyjęte przez Port Rotterdam przewiduje stopniowe odchodzenie od niestandardowych rozszerzeń i przejście na tzw. czysty rdzeń (clean core), zgodny z praktykami SAP. Migracja została poprzedzona czterema testami, w ramach których zweryfikowano ponad 1200 scenariuszy biznesowych i dostosowano przeszło 1100 obiektów niestandardowych.

Jak zaznacza Claudia de Andrade-de Wit, dyrektor ds. cyfryzacji i IT w Zarządzie Portu w Rotterdamie, celem nie była rewolucja, lecz kontrolowana ewolucja:

Dzięki RISE with SAP i wsparciu partnera technologicznego zyskaliśmy nie tylko środowisko gotowe na przyszłość, lecz także możliwość elastycznego dopasowywania go do zmieniających się potrzeb portu i jego użytkowników.

Rola ERP w złożonym środowisku portowym

Nowoczesne środowisko ERP pozwala portowi w Rotterdamie lepiej reagować na zmienne uwarunkowania rynkowe i zagrożenia. O istocie i zarazem wrażliwości tej branży na zakłócenia przekonaliśmy się w 2021 roku, podczas kryzysu kontenerowego spowodowanego zablokowaniem Kanału Sueskiego.  W tym kontekście SAP S/4HANA Cloud stanowi narzędzie nie tylko do bieżącego zarządzania, lecz także do budowania odporności operacyjnej.

W planach jest dalszy rozwój platformy zgodnie z podejściem end-to-end, integracja z SAP BusinessAI oraz wdrażanie automatyzacji opartej na najlepszych praktykach branżowych. Oznacza to środowisko gotowe zarówno do obsługi bieżących operacji, jak i do wdrażania przyszłych innowacji.

Kluczowa rola technologii w sektorze morskim

Jak podkreśla Marcin Demkiw, dyrektor ds. wsparcia sprzedaży w SAP Polska:

Transport morski odpowiada za ponad 80% globalnego handlu towarowego. Jego niezawodność zależy nie tylko od infrastruktury fizycznej, lecz także od zaplecza cyfrowego, które musi być skalowalne, bezpieczne i zdolne do współpracy z wieloma systemami i urządzeniami operującymi w porcie.

Źródło: SAP

https://portalstoczniowy.pl/category/porty-logistyka/
Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • PGE i Ørsted z wykonawcą rozruchu lądowej stacji transformatorowej Baltica 2

    PGE i Ørsted z wykonawcą rozruchu lądowej stacji transformatorowej Baltica 2

    PGE oraz Ørsted, partnerzy realizujący projekt morskiej farmy wiatrowej Baltica 2, wybrali wykonawcę odpowiedzialnego za uruchomienie lądowej stacji transformatorowej zlokalizowanej w gminie Choczewo na Pomorzu. Prace rozruchowe zrealizuje polska firma Enprom.

    Rozruch lądowej infrastruktury przyłączeniowej Baltica 2

    Wybór wykonawcy prac rozruchowych potwierdza zaawansowanie jednego z kluczowych elementów infrastruktury przyłączeniowej morskiej farmy wiatrowej Baltica 2. Jak podkreśla Bartosz Fedurek, prezes zarządu PGE Baltica, prawidłowo przeprowadzony rozruch elektryczny oraz stabilna eksploatacja lądowej stacji transformatorowej stanowią warunek niezakłóconej pracy morskich turbin wiatrowych i ciągłej produkcji energii elektrycznej.

    Istotnym elementem decyzji jest także udział polskiej firmy w realizacji zadania. Wpisuje się to w konsekwentnie realizowaną strategię zwiększania udziału krajowego komponentu w projekcie Baltica 2, który pozostaje jednym z największych przedsięwzięć offshore wind w regionie Morza Bałtyckiego.

    Znaczenie lądowej stacji transformatorowej w projekcie offshore wind

    Jak zaznacza Ulrik Lange, wiceprezydent i dyrektor zarządzający projektu Baltica 2 w Ørsted, lądowa stacja elektroenergetyczna pełni kluczową rolę w monitorowaniu i sterowaniu całą infrastrukturą elektryczną farmy. To z tego obiektu prowadzona będzie kontrola pracy morskich stacji elektroenergetycznych oraz turbin wiatrowych zlokalizowanych około 40 km od brzegu.

    Lądowa stacja transformatorowa stanowi centralny element systemu wyprowadzenia mocy z farmy wiatrowej i integracji wytwarzanej energii z krajowym systemem elektroenergetycznym.

    Zakres prac i harmonogram realizacji

    Zawarta z Enprom umowa obejmuje przeprowadzenie pełnego zakresu prac rozruchowych wyprowadzenia mocy. Obejmują one testy zgodności wymagane przez operatora systemu przesyłowego – Polskie Sieci Elektroenergetyczne – weryfikację założeń projektowych, ruch próbny oraz przekazanie stacji do użytkowania.

    Okres realizacji zamówienia przewidziano na 21 miesięcy. W tym czasie wykonawca sprawdzi wszystkie zasadnicze urządzenia związane z przesyłem i rozdziałem energii elektrycznej, a także systemy odpowiedzialne za bezpieczną i stabilną pracę całego obiektu.

    Jak wskazuje Piotr Tomczyk z zarządu Enprom, udział w projekcie Baltica 2 oznacza obecność spółki jako wykonawcy we wszystkich czterech morskich farmach wiatrowych realizowanych obecnie na polskim Bałtyku.

    Parametry techniczne stacji i przyłączenie do KSE

    Lądowa stacja najwyższych napięć dla farmy Baltica 2 powstaje na terenie blisko 13 hektarów w miejscowości Osieki Lęborskie, w gminie Choczewo. To do niej trafiać będzie energia elektryczna wytwarzana przez morską farmę wiatrową.

    Po dotarciu do brzegu prąd o napięciu 275 kV zostanie przesłany około 6-kilometrową trasą kablową do stacji transformatorowej, gdzie nastąpi jego transformacja do poziomu 400 kV. Następnie energia zostanie wprowadzona do krajowej sieci elektroenergetycznej poprzez pobliską stację PSE Choczewo.

    Na północ od stacji, w rejonie linii brzegowej, realizowane są prace przy przewiercie HDD, umożliwiającym połączenie części lądowej i morskiej infrastruktury kablowej przy ograniczeniu oddziaływania na środowisko.

    Rozruch lądowej stacji transformatorowej nie będzie miał wpływu na funkcjonowanie lokalnych sieci dystrybucyjnych niskiego i średniego napięcia.

    Baltica 2 – największa morska farma wiatrowa w Polsce

    Projekt Baltica 2 o mocy do 1,5 GW jest wspólną inwestycją PGE i Ørsted. Po uruchomieniu w 2027 roku stanie się największą morską farmą wiatrową w Polsce. Zdolność wytwórcza instalacji pozwoli na zasilenie zieloną energią około 2,5 mln gospodarstw domowych, wzmacniając bezpieczeństwo energetyczne kraju oraz udział odnawialnych źródeł energii w krajowym miksie energetycznym.

    Źródło: PGE Baltica