Kompleksowa modernizacja okrętów typu 212A – rekordowy kontrakt tkMS
Opublikowane:
28 czerwca, 2025
Fot. tkMS
thyssenkrupp Marine Systems podpisał z federalnym urzędem ds. wyposażenia, technologii informacyjnej i wsparcia Bundeswehry (BAAINBw) największy w swojej historii kontrakt o wartości przekraczającej 800 mln euro.
W artykule
Długofalowe wzmocnienie sił podwodnych Deutsche Marine
W niemieckim Koblencji zawarto jeden z najważniejszych kontraktów dotyczących utrzymania i modernizacji okrętów podwodnych w historii niemieckiego przemysłu okrętowego. Przedmiotem porozumienia jest dziesięcioletni program modernizacji sześciu okrętów typu 212A – trzonu komponentu podwodnego Deutsche Marine.
W ramach prac zmodernizowane zostaną kluczowe systemy pokładowe, w tym systemy nawigacyjne oraz systemy dowodzenia i kierowania ogniem. Szczególny zakres modernizacji obejmie cztery pierwsze jednostki wprowadzone do służby w latach 2005–2007.
Utrzymanie przewagi technologicznej i zdolności sojuszniczej
Jak podkreślił Oliver Burkhard, prezes TKMS, zawarta umowa nie tylko wzmacnia długofalową wartość bojową niemieckiej floty podwodnej, lecz także potwierdza status tkMS jako strategicznego partnera Bundeswehry w obszarze wsparcia technicznego.
Jako morska potęga technologiczna zamierzamy wykorzystać pełen potencjał naszych usług, by zapewnić wysoką gotowość operacyjną floty.
podkreślił Burkhard w oficjalnym komunikacie
Realizacja kontraktu pozwoli utrzymać zdolności produkcyjne i serwisowe tkMS w Kilonii i Emden, co zapewni ciągłość kompetencji oraz stabilność zatrudnienia w niemieckim przemyśle okrętowym.
212CD i ekspansja międzynarodowa TKMS
Równolegle z programem modernizacji typu 212A, niemiecki przemysł realizuje budowę nowej generacji okrętów podwodnych typu 212CD – w ramach wspólnego przedsięwzięcia Republiki Federalnej Niemiec oraz Królestwa Norwegii. W jego ramach zakontraktowano sześć jednostek: cztery dla Sjøforsvaret i dwie dla Deutsche Marine. Nowy typ ma wyznaczyć standard operacyjny dla sił podwodnych państw NATO na kolejne dekady.
Co istotne z punktu widzenia Polski, to właśnie okręt typu 212CD (Common Design) został zaoferowany stronie polskiej w ramach programu Orka. Jednostki te będą napędzane przy wykorzystaniu baterii akumulatorów litowo-żelazowo-fosforanowych (LiFePO₄) oraz zintegrowanego napędu niezależnego od powietrza (AIP – Air Independent Propulsion).
W dobie rosnących napięć geopolitycznych i znaczenia bezpieczeństwa morskiego na Bałtyku, niemiecki program modernizacji należy postrzegać jako element długofalowej strategii utrzymania przewagi technologicznej oraz gotowości operacyjnej. Przemyślana modernizacja okrętów typu 212A to wyraz konsekwentnej polityki, która zakłada nie tylko rozwój nowych zdolności, lecz również efektywne zarządzanie już posiadanym potencjałem.
Portal Stoczniowy to branżowy serwis informacyjny o przemyśle stoczniowym i marynarkach wojennych, a także innych tematach związanych z szeroko pojętym morzem.