W stoczni Fincantieri w Ankonie zwodowano wycieczkowiec Viking Mira
Opublikowane:
1 sierpnia, 2025
Fot. Fincantieri
31 lipca w stoczni Fincantieri w Ankonie zwodowano wycieczkowiec Viking Mira. Nowa jednostka dołączy do floty armatora Viking i zadebiutuje na trasach śródziemnomorskich oraz północnoeuropejskich w sezonie 2026.
W artykule
Ceremonia wodowania w suchym doku oznacza zakończenie etapu budowy kadłuba i przejście do realizacji prac wyposażeniowych. W wydarzeniu uczestniczyli m.in. dyrektor stoczni w Ankonie Gilberto Tobaldi oraz Gastone Lazzari – przedstawiciel zespołu nadzorującego budowę po stronie armatora Viking. Armator wycieczkowy działa dziś pod skróconą marką Viking; formalnie jest to grupa o szwajcarsko-amerykańskiej strukturze właścicielskiej, notowana na giełdzie jako Viking Holdings Ltd (ticker VIK).
Today, at our Ancona shipyard, we launched “Viking Mira”, scheduled to debut in spring 2026, offering itineraries in the Mediterranean and Northern Europe. The ceremony, which marks the ship’s transition to the final outfitting phase, was attended by the Director of the shipyard,… pic.twitter.com/UGecBH6yqv
Wyposażona w 499 kabin wycieczkowiec Viking Mira reprezentuje segment mniejszych statków wycieczkowych, zaprojektowanych z myślą o żegludze na akwenach Europy Północnej i Morza Śródziemnego. Należy do floty oceanicznej budowanej w całości przez Fincantieri, w ramach wieloletniego programu realizowanego we współpracy z norwesko-amerykańskim operatorem Viking.
Zamówienie obejmuje obecnie łącznie 28 jednostek – zarówno już dostarczonych, jak i będących na różnych etapach budowy lub objętych opcjami kontraktowymi. Wszystkie statki projektowane są zgodnie z obowiązującymi regulacjami bezpieczeństwa żeglugi międzynarodowej, wyposażone w układy napędowe o wysokiej sprawności energetycznej i systemy ograniczania emisji spalin spełniające rygorystyczne normy środowiskowe.
Strategiczna rola stoczni w Ankonie
Stocznia Fincantieri w Ankonie pozostaje jednym z kluczowych zakładów koncernu. Zajmuje teren o powierzchni 360 tys. m² i dysponuje wydajnością produkcyjną na poziomie 60 tys. GT rocznie. Wydzielona infrastruktura obejmuje m.in. systemy podnoszenia ładunków o masie do 500 ton oraz wydział kadłubowy zdolny do przetwarzania 1200 ton stali miesięcznie.
Od 2009 roku w Ankonie zbudowano i przekazano klientom 20 statków, a w produkcję każdego z nich zaangażowanych było średnio 3700 pracowników – reprezentujących wiele narodowości i specjalizacji, co podkreśla przemysłowy charakter inwestycji.
Zakład stoczniowy pełni aktywną rolę w programie transformacji technologicznej „Operations Excellence”, którego celem jest wdrożenie robotyzacji, sztucznej inteligencji oraz cyfrowych narzędzi wspierających zarządzanie projektami okrętowymi.
Portal Stoczniowy to branżowy serwis informacyjny o przemyśle stoczniowym i marynarkach wojennych, a także innych tematach związanych z szeroko pojętym morzem.