Straż Przybrzeżna USA (USCG) rozszerzyła program budowy pełnomorskich kutrów patrolowych typu Heritage. Austal USA otrzyma 314 mln USD na zakup kluczowych komponentów zamawianych na wczesnym etapie budowy dla trzech kolejnych jednostek oraz na pakiet logistyczny dla dwóch już budowanych kutrów.
Kontrakt warty 3,3 miliarda dolarów
Pierwotna umowa zawarta z Austal USA w czerwcu 2022 roku obejmuje projektowanie i budowę do jedenastu patrolowców (Offshore Patrol Cutter – OPC) o łącznej wartości 3,3 mld USD. Do tej pory stocznia w Mobile uzyskała zlecenia na dwie pierwsze jednostki w ramach tego programu. Najnowsze decyzje Straży Przybrzeżnej pozwalają na wcześniejsze zamówienie kluczowych komponentów do kutrów będących czwartą, piątą i szóstą jednostką zamówioną w tym programie.
Prezes Austal USA, Michelle Kruger, podkreśliła znaczenie współpracy z zamawiającym, zaznaczając, że wczesne finansowanie na wybrane komponenty świadczy o stabilnym partnerstwie i konsekwentnym rozwoju programu.
Realizacja programu typu Heritage weszła w decydującą fazę. Stępka pod przyszły USCG Pickering (919) zostanie położona w grudniu tego roku. Równolegle, w sierpniu, formalnie ruszyła budowa drugiej jednostki – USCGC Icarus (920). Obie powstają w zakładach stoczniowych Austal USA w Mobile w stanie Alabama.
Zdolności i zadania kutrów typu Heritage
Pełnomorskie kutry patrolowe typu Heritage mają długość około 110 metrów, zasięg 10 200 Mm przy prędkości marszowej 14 węzłów oraz autonomiczność 60 dób. Jednostki te Jednostki te one mają odgrywać kluczową rolę w utrzymaniu obecności Straży Przybrzeżnej USA poza wodami terytorialnymi. Ich zadania obejmują m.in.:
- egzekwowania prawa na morzu,
- zwalczania przemytu narkotyków i migrantów,
- operacji poszukiwawczo-ratowniczych.
Każda z jednostek będzie mogła działać samodzielnie lub w ramach zespołów zadaniowych, pełniąc funkcję mobilnego stanowiska dowodzenia. Zdolności te zostaną wykorzystane podczas sytuacji kryzysowych, takich jak reakcja na klęski żywiołowe czy masowe migracje.
Patrolowce USCG w rejonach arktycznych
Nowe kutry mają odegrać istotną rolę także na wodach Arktyki. Patrolowce będą wykorzystywane do nadzorowania szlaków żeglugowych w tym regionie oraz zabezpieczenia obszarów związanych z eksploatacją surowców energetycznych u wybrzeży Alaski. Program OPC nabiera tym samym strategicznego znaczenia, łącząc kwestie gospodarcze, ochronę środowiska i bezpieczeństwo militarne Stanów Zjednoczonych.
Autor: Mariusz Dasiewicz