Akcja krwiodawstwa w Akademii Marynarki Wojennej

Za nami ostatnia już w tym roku akcja krwiodawstwa w Akademii Marynarki Wojennej. W sumie 42 osoby oddały 18,900 litra krwi. Od początku roku Uczelnia zorganizowała aż 11 takich akcji, a społeczność akademicka, w głównej mierze podchorążowie, oddała w sumie 212,400 litra krwi.
Należy nadmienić, że bardzo wielu krwiodawców Uczelni oddaje krew podczas indywidualnych wizyt w stacjach krwiodawstwa na terenie całego kraju, i w ten sposób w 2021 roku pozyskanej zostało 47,050 litra krwi. Podsumowując, w kończącym się roku, podchorążowie, studenci cywilni, kadra i pracownicy AMW oddali 259,450 litra krwi. To średnio prawie 22 litry życiodajnego płynu na każdy miesiąc roku.
Akademia Marynarki Wojennej angażuje się w akcje krwiodawstwa na swoim terenie od prawie 20 lat natomiast z ruchem honorowego krwiodawstwa jest związana od ponad pół wieku. Przy Uczelni prężnie działa Klub Honorowych Dawców Krwi Polskiego Czerwonego Krzyża, który w tym roku obchodzi swoje 45-lecie istnienia. Obecnie Klub liczy 370 członków oraz 226 osób wspierających działania i skupia w swoich szeregach nie tylko osoby stanowiące społeczność AMW, lecz również żołnierzy i pracowników innych jednostek wojskowych oraz instytucji z całego kraju. Jednakże zdecydowanie największą część stanowią podchorążowie Akademii Marynarki Wojennej w liczbie 108 członków i 132 osób wspierających Klub. Czyli 240 studentów wojskowych jest zaangażowanych w krwiodawstwo. To ponad połowa stanu osobowego! W obecnym roku członkowie i osoby wspierające Klub HDK PCK przy AMW oddali łącznie 424,55 litrów krwi, a przez ostatnie jedenaście lat – prawie 3 100 litrów.

Fot. Krzysztof Miłosz
Warto zaznaczyć, iż Uczelnia angażuje się w różne akcje pomocowe, nie tylko związane z krwiodawstwem. W grudniu organizowana była także akcja poszukiwania dawców szpiku. Podchorążowie i studenci biorą udział w akcji „Szlachetna Paczka”, organizują korepetycje dla dzieci, wspomagają Hospicjum im. św. Wawrzyńca w Gdyni i uczestniczą w wielu innych akcjach.
Źródło: AMW

Aluminiowy katamaran Cumulus rozpoczął służbę na Bałtyku

Stocznia JABO z Gdańska oraz biuro projektowe Seatech Engineering zrealizowały projekt specjalistycznej jednostki przeznaczonej do obsługi sieci pomiarowej IMGW na Morzu Bałtyckim. Aluminiowy katamaran Cumulus (SE-216) został zaprojektowany i zbudowany z myślą o utrzymaniu boi meteorologicznych.
W artykule
Kontrakt IMGW i zakres projektu
W cieniu dużych programów w przemyśle okrętowym często umykają projekty o mniejszej skali, lecz nie mniej istotne z punktu widzenia kompetencji krajowego przemysłu stoczniowego. To właśnie one pokazują, że polskie stocznie i biura projektowe potrafią nie tylko realizować zadania seryjne, ale również odpowiadać na wyspecjalizowane potrzeby instytucji państwowych, wymagające precyzyjnego podejścia projektowego i ścisłej współpracy z użytkownikiem końcowym.
Dobrym przykładem takiego przedsięwzięcia jest realizacja jednostki przeznaczonej do obsługi morskiej sieci pomiarowej na Bałtyku. Projekt ten połączył kompetencje gdańskiej stoczni JABO oraz biura projektowego Seatech Engineering, pokazując, że krajowy przemysł potrafi skutecznie realizować wyspecjalizowane jednostki robocze na potrzeby administracji państwowej i badań morskich.

Fot. Seatech Engineering Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej IMGW podpisał kontrakt na budowę jednostki szkoleniowo-eksploatacyjnej przeznaczonej do obsługi morskiej sieci pomiarowej na Bałtyku. Za budowę odpowiadała gdańska stocznia JABO, natomiast dokumentację projektową opracowało biuro Seatech Engineering.
Umowę na realizację jednostki podpisano 24 maja 2023 roku. Termin przekazania jednostki zaplanowano na kwiecień 2025 roku. Projektowanie powierzono Seatech Engineering na mocy odrębnego kontraktu zawartego 20 lipca 2023 roku.
Współpraca stoczni i biura projektowego
W informacji opublikowanej na stronie Seatech Engineering odniesiono się do współpracy pomiędzy stocznią JABO a biurem projektowym odpowiedzialnym za dokumentację jednostki. Jak wskazywał Jan Wierzchowski, właściciel JABO Shipyard, wybór Seatech Engineering jako głównego projektanta poprzedziła seria spotkań związanych z dopasowaniem koncepcji jednostki do potrzeb IMGW. W jego ocenie połączenie doświadczeń obu podmiotów pozwoliło na realizację jednostki spełniającej oczekiwania zamawiającego oraz potwierdziło kompetencje stoczni w zakresie budowy wyspecjalizowanych jednostek roboczych.
W tym samym materiale Adam Ślipy, prezes Seatech Engineering, zwracał uwagę na specyfikę projektowania niewielkich katamaranów roboczych. Podkreślono konieczność szczególnej kontroli sztywności skrętnej konstrukcji oraz rygorystycznego nadzoru masy już od etapu koncepcyjnego, ze względu na wysoką wrażliwość tego typu jednostek na rozkład ciężaru.
Charakterystyka jednostki Cumulus
Projekt SE-216 obejmuje aluminiowy katamaran Cumulus o długości 17 metrów i szerokości 9,2 metra. Jednostka została wyposażona w rozległy pokład roboczy na rufie, umożliwiający prowadzenie prac związanych z obsługą i utrzymaniem boi pomiarowych rozmieszczonych na Bałtyku.
Autonomiczność jednostki określono na cztery dni, co pozwala na realizację zadań w promieniu do 400 mil morskich. Załoga katamaranu stanowi cztery osoby. Jednostka została zaprojektowana jako platforma wyspecjalizowana, dedykowana do pracy w ramach morskiej sieci pomiarowej IMGW.
Nadzór klasyfikacyjny
Projektowanie i budowa jednostki realizowane były pod nadzorem Polskiego Rejestru Statków S.A., który pełnił funkcję towarzystwa klasyfikacyjnego dla całego przedsięwzięcia.
Źródło: Seatech Engineering











