2 listopada Brygada Lotnictwa MW poinformowała, że do 43. Bazy Lotnictwa Morskiego w Gdyni powrócił śmigłowiec poszukiwawczo-ratowniczy W-3WARM Anakonda, który przeszedł proces modernizacji w zakładach WSK PZL-Świdnik S.A.
Maszyna, o numerze 0813, wróciła nad morze 31 października. Dołączyła do dwóch śmigłowców W-3WA Sokół zmodernizowanych i przebudowanych do wersji poszukiwawczo-ratowniczej oraz trzech W-3WARM Anakonda, które przeszły proces modernizacji i przebudowy w zakładach WSK PZL Świdnik S.A. i powróciły do linii w 2017 roku. W 2016 roku zdecydowano się, że do wspólnego standardu wyposażenia zostaną dostosowane trzy najnowsze śmigłowce, które trafiły do zakładów w Świdniku w latach 2016 – 2017. Ostatni z nich ma powrócić do służby do końca bieżącego roku.
Zobacz też: Niesamowity Celebrity Edge za 900 mln euro przekazany armatorowi.
Śmigłowce W-3WA/WARM Anakonda stanowią podstawowy sprzęt w działaniach poszukiwawczo-ratowniczych wykonywanych przez Brygadę Lotnictwa MW. Ich uzupełnieniem są dwa Mi-14PŁ/R, jeden z nich wkrótce wróci do Darłowa po zakończonym remoncie głównym i wydłużeniu czasu eksploatacji o kolejne cztery lata. W ciągu najbliższych miesięcy, według planów, mają zapaść decyzje o ich następcach – Inspektorat Uzbrojenia prowadzi bowiem postępowanie przetargowe w sprawie zakupu czterech śmigłowców ZOP zdolnych do realizacji zadań poszukiwawczo-ratowniczych na morzu. Według dostępnych informacji termin składania ofert przez dwóch oferentów upłynie pod koniec listopada.
Zobacz też: Armaty morskie Leonardo dla nowych niemieckich korwet K-130.
W lipcu i sierpniu 1989 roku do 18 eskadry trafiły dwa pierwsze Sokoły w wersji transportowej (W-3T) pochodzące z pierwszej i drugiej serii produkcyjnej o numerach 0209 i 0304. Jedna z maszyn trzeciej serii produkcyjnej, pozostająca własnością zakładów w Świdniku, 0411 stała się prototypem wersji ratownictwa morskiego. Przyjęte do eksploatacji w lipcu 1992 roku śmigłowce 0505 i 0506 wyprodukowano w ramach czwartej serii produkcyjnej, przekazano do 18 eskadry ratowniczo łącznikowej w Gdyni Babich Dołach i były pierwszymi śmigłowcami ratownictwa morskiego W-3RM Anakonda powstałego na bazie śmigłowca PZL W-3 Sokół. W ramach tej serii powstały także przyjęte do eksploatacji rok później śmigłowce 0511 i 0512. Ten ostatni uległ katastrofie w marcu 1997 roku. W 1996 roku w BLMW pojawił się śmigłowiec 0513 tej samej serii, pozostający własnością przedsiębiorstwa Petrobaltic i eksploatowany przez BLMW na podstawie umów międzyresortowych. Wraz z ich wygaśnięciem, w 2015 roku śmigłowiec został zwrócony firmie. W latach 1998-2002 na stan przyjęto jeszcze trzy śmigłowce tego typu pochodzące z siódmej i ósmej serii produkcyjnej o numerach 0813, 0815 i 0906.
Źródło: zbiam.pl, blmw.wp.plmil.pl, fot.: kmdr ppor. Marcin Braszak
Marynarka wojenna – więcej wiadomości na ten temat znajdziesz tutaj.