Autonomiczny niszczyciel min Royal Navy rozpoczyna testy w Zatoce Perskiej

Królewska marynarka wojenna wysłała swoją autonomiczną jednostkę przeciwminową Harrier wyprodukowaną przez firmę Atlas na Bliski Wschód w celu przeprowadzenia testów operacyjnych.
Jest to kolejny krok w trwającym od dekady programie wycofywania załogowych okrętów przeciwminowych na rzecz systemów bezzałogowych, co ma zmniejszyć ryzyko dla marynarzy i przyspieszyć wykrywanie i usuwanie min.
Prototypowa jednostka Royal Navy Harrier będzie współpracować z okrętem desantowym RFA Cardigan Bay, stacjonującym w Bahrajnie, gdzie przejdzie serię prób sprawdzających jej możliwości. Zatoka Perska stawi wysoki priorytet w zakresie przeciwdziałania minom, ponieważ Iran posiada duże zapasy zaawansowanych min morskich, które mogą być rozmieszczone w akwenie.
Dodanie zaawansowanych technologicznie autonomicznych jednostek do poszukiwania min mogłoby wzmocnić flotę sojuszniczą starzejących się okrętów przeciwminowych bazujących w Bahrajnie. Amerykańskie i brytyjskie okręty przeciwminowe, mające po po kilkadziesiąt lat, w najbliższym okresie mają zostać wycofane ze służby.
Czytaj więcej: https://portalstoczniowy.pl/wladze-kanalu-sueskiego-podnosza-oplaty-dla-tankowcow-za-przejscie-przez-kanal/
Bezzałogowy Harrier o długości prawie 11 metrów może działać autonomicznie w ramach zaprogramowanej misji lub może być sterowany ręcznie ze zdalnej stacji kontrolnej. Jednostka jest wyposażona w holowany układ sonarów bocznych do wyszukiwania min na dnie morskim, a także przystosowana jest do holowanego systemu trałowania min (nie będzie to częścią wstępnych prób).
Według Royal Navy, upały w Zatoce Perskiej będą stanowiły duże wyzwanie testowe Harriera który został zbudowany w Wielkiej Brytanii. Różnica temperatur może mieć duży wpływ dla systemów okrętowych, co Royal Navy odkryła przy niszczycielach obrony powietrznej typu Daring. W bliskowschodnim upale wysokospecjalistyczne okręty miały problemy z turbinami gazowymi, ponieważ silniki zostały zaprojektowane do operowania w innym środowisku i obszarze geograficznym.
Nie tylko sprawdzamy sprzęt i procedury operacyjne, ale ustalamy szablon tego, jak działamy i integrujemy się w ramach szerszych sił. Rozmieszczenie tej najnowocześniejszej technologii w Zatoce Perskiej sygnalizuje zaangażowanie Wielkiej Brytanii w ten region oraz w wolność żeglugi i bezpiecznego przepływ handlu.
Komandor porucznik Mark Shaw
Przejście na autonomiczne operacje zwalczania min przez Royal Navy ma na celu nie tylko obniżenie kosztów działania działania pełnowymiarowego okrętu załogowego, ale także wycofanie załogi ze strefy zagrożenia i notorycznie niebezpiecznej działalności.
W 2021 roku stałą obsadę okrętu z 1st Mine Countermeasures Squadron skierowano do pracy z Harrierem i jej siostrzanymi jednostkami, Hebe i Hazard. Załoga ta była pierwszą grupą specjalistów Royal Navy od rozminowywania, którzy dokonali przejścia z tradycyjnych okrętów przeciwminowych typu Sandown do nowych, bezzałogowych jednostek.
Źródło: Royal Navy

Kolizja dwóch statków wycieczkowych na Nilu. Nie żyje włoska turystka

W rejonie śluzy Esna doszło do zderzenia dwóch egipskich rzecznych statków wycieczkowych operujących na Nilu. W wyniku odniesionych obrażeń zmarła 47-letnia turystka z Włoch. Po wstępnych ustaleniach egipskie służby zawiesiły licencję kapitana jednostki Royal Beau Rivage.
W artykule
Kolizja statków wycieczkowych na Nilu w rejonie śluzy Esna
Do wypadku doszło w niedzielę 21 grudnia około godziny 20.00 czasu lokalnego, gdy Royal Beau Rivage zbliżał się do nabrzeża w pobliżu śluzy Esna, na południe od Luksoru. Na pokładzie jednostki przebywała grupa około 80 włoskich turystów. W tym samym czasie statek wycieczkowy Opera znajdował się już po przejściu śluzy, przemieszczając się z Asuanu do Luksoru. Do zderzenia doszło około 1,2 mili morskiej od śluzy.
W wyniku kolizji Opera zgłosiła uszkodzenia dziobowej części kadłuba. Najpoważniejsze zniszczenia odnotowano jednak na Royal Beau Rivage, gdzie trzy z czterech kabin w części dziobowej zostały poważnie uszkodzone.
Egipskie władze badają przyczyny kolizji na Nilu. Zawieszona licencja kapitana
Egipski Urząd Transportu Rzecznego poinformował, że odpowiedzialnością za zdarzenie obarcza kapitana Royal Beau Rivage. Według wstępnych ustaleń miał on wykonać nagły manewr, który doprowadził do zderzenia jednostek. Urząd podkreślił również, że obowiązujące przepisy żeglugowe przyznają pierwszeństwo statkom poruszającym się z prądem rzeki. W ocenie władz jednostka Royal Beau Rivage naruszyła te zasady.
W jednej z uszkodzonych kabin przebywała 47-letnia obywatelka Włoch, która doznała licznych obrażeń. Kobietę przewieziono do egipskiego szpitala, jednak zmarła w wyniku odniesionych urazów. Początkowo pojawiały się obawy, że po zderzeniu część pasażerów mogła znaleźć się w wodzie, jednak informacje te nie znalazły potwierdzenia. Według komunikatu ambasadora Włoch w Egipcie w zdarzeniu nie było innych ciężko rannych turystów. Ruch żeglugowy na Nilu wznowiono w poniedziałek.
Royal Beau Rivage to egipski luksusowy statek wycieczkowy oddany do użytku we wrześniu 2022 roku. Jednostka ma 72 metry długości, dysponuje 71 kabinami i może zabrać na pokład ponad 140 pasażerów. Opera jest starszą jednostką, zbudowaną w 2009 roku, która może przewozić do 199 pasażerów.










