Autonomiczny niszczyciel min Royal Navy rozpoczyna testy w Zatoce Perskiej

Królewska marynarka wojenna wysłała swoją autonomiczną jednostkę przeciwminową Harrier wyprodukowaną przez firmę Atlas na Bliski Wschód w celu przeprowadzenia testów operacyjnych.

Jest to kolejny krok w trwającym od dekady programie wycofywania załogowych okrętów przeciwminowych na rzecz systemów bezzałogowych, co ma zmniejszyć ryzyko dla marynarzy i przyspieszyć wykrywanie i usuwanie min.

Prototypowa jednostka Royal Navy Harrier będzie współpracować z okrętem desantowym RFA Cardigan Bay, stacjonującym w Bahrajnie, gdzie przejdzie serię prób sprawdzających jej możliwości. Zatoka Perska stawi wysoki priorytet w zakresie przeciwdziałania minom, ponieważ Iran posiada duże zapasy zaawansowanych min morskich, które mogą być rozmieszczone w akwenie.

Dodanie zaawansowanych technologicznie autonomicznych jednostek do poszukiwania min mogłoby wzmocnić flotę sojuszniczą starzejących się okrętów przeciwminowych bazujących w Bahrajnie. Amerykańskie i brytyjskie okręty przeciwminowe, mające po po kilkadziesiąt lat, w najbliższym okresie mają zostać wycofane ze służby.

Czytaj więcej: https://portalstoczniowy.pl/wladze-kanalu-sueskiego-podnosza-oplaty-dla-tankowcow-za-przejscie-przez-kanal/

Bezzałogowy Harrier o długości prawie 11 metrów może działać autonomicznie w ramach zaprogramowanej misji lub może być sterowany ręcznie ze zdalnej stacji kontrolnej. Jednostka jest wyposażona w holowany układ sonarów bocznych do wyszukiwania min na dnie morskim, a także przystosowana jest do holowanego systemu trałowania min (nie będzie to częścią wstępnych prób). 

Według Royal Navy, upały w Zatoce Perskiej będą stanowiły duże wyzwanie testowe Harriera który został zbudowany w Wielkiej Brytanii. Różnica temperatur może mieć duży wpływ dla systemów okrętowych, co Royal Navy odkryła przy niszczycielach obrony powietrznej typu Daring. W bliskowschodnim upale wysokospecjalistyczne okręty miały problemy z turbinami gazowymi, ponieważ silniki zostały zaprojektowane do operowania w innym środowisku i obszarze geograficznym.

Nie tylko sprawdzamy sprzęt i procedury operacyjne, ale ustalamy szablon tego, jak działamy i integrujemy się w ramach szerszych sił. Rozmieszczenie tej najnowocześniejszej technologii w Zatoce Perskiej sygnalizuje zaangażowanie Wielkiej Brytanii w ten region oraz w wolność żeglugi i bezpiecznego przepływ handlu.

Komandor porucznik Mark Shaw 

Przejście na autonomiczne operacje zwalczania min przez Royal Navy ma na celu nie tylko obniżenie kosztów działania działania pełnowymiarowego okrętu załogowego, ale także wycofanie załogi ze strefy zagrożenia i notorycznie niebezpiecznej działalności.

W 2021 roku stałą obsadę okrętu z 1st Mine Countermeasures Squadron skierowano do pracy z Harrierem i jej siostrzanymi jednostkami, Hebe i Hazard. Załoga ta była pierwszą grupą specjalistów Royal Navy od rozminowywania, którzy dokonali przejścia z tradycyjnych okrętów przeciwminowych typu Sandown do nowych, bezzałogowych jednostek.

Źródło: Royal Navy

https://portalstoczniowy.pl/category/marynarka-bezpieczenstwo/
Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Iran zatrzymuje tankowiec w Zatoce Omańskiej

    Iran zatrzymuje tankowiec w Zatoce Omańskiej

    Irańskie służby przejęły tankowiec przepływający przez wody Zatoki Omańskiej. Powodem były naruszenia przepisów, w tym brak dokumentacji oraz ignorowanie sygnałów do zatrzymania. Załogę jednostki zatrzymano do wyjaśnienia.

    Zajęcie jednostki na wodach Zatoki Omańskiej

    Według komunikatów irańskich mediów, powołujących się na sąd prowincji Hormozgan, w ręce władz trafił tankowiec z 18-osobową załogą. Strona irańska twierdzi, że jednostka przewoziła około 37 000 baryłek ropy pochodzącego z nielegalnego obrotu. Załodze zarzucono m.in. ignorowanie poleceń zatrzymania oraz brak kompletnej dokumentacji nawigacyjnej i ładunkowej.

    Kontekst incydentu

    Do incydentu doszło w okresie podwyższonego napięcia wokół transportu surowców energetycznych drogą morską. Zatrzymanie tankowca nastąpiło krótko po działaniach Stanów Zjednoczonych wobec innej jednostki przejętej u wybrzeży Wenezueli, którą Waszyngton wiąże z transportem ropy objętej sankcjami.

    Deklaracje Teheranu

    Teheran od lat deklaruje walkę z masowym nielegalnym wywozem paliw, który jest napędzany niskimi cenami krajowymi oraz osłabieniem irańskiej waluty. Istotną rolę odgrywają także szlaki morskie prowadzące do państw regionu Zatoki Perskiej.

    Światowe media nie podają nazwy tankowca ani kto jest jego właścicielem lub armatorem.


PolskiplPolskiPolski