Boeing otrzymał kontrakt na pełnoskalową produkcję HAAWC dla US Navy 

Marynarka Wojenna USA przyznała Boeingowi kontrakt na pełną produkcję HAAWC (High Altitude Anti-Submarine Warfare Weapon Capability) czyli uzbrojenia do zwalczania okrętów podwodnych przez samoloty operujące na dużych pułapach i odległościach.

HAAWC to zestaw modyfikacyjny, który umożliwia zrzut torpedy ZOP typu Mk 54 przez samoloty P-8A Poseidonoperujące na ich pułapie przelotowym.

Kontrakt wartości 25,6 mln USD obejmuje produkcję zestawów HAAWC Air Launched Accessory, czyli ALA, dla USN i klientów eksportowych. Boeing zapewnia również badania projektowe, testy, prototypowanie i/lub analizy problemów związanych z produkcją. Kontrakt obejmuje opracowanie technologii napraw i konserwacji HAAWC ALAoraz powiązanego sprzętu i wyposażenia. Opcja kontraktowa pozwala Marynarce Wojennej na zakup dodatkowego sprzętu w celu wsparcia programu. Wykorzystanie wszystkich opcji kontraktu może podnieść jego ogólna wartość do 121,4 mln USD.

Zastosowanie HAAWC na pokładzie wielozadaniowego morskiego samolotu patrolowego P-8A, pozwoli siłom zbrojnym USA na prowadzenia zwalczania okrętów podwodnych z większych wysokości i większych odległości, co pozwoli na unikniecie rozwijanych obecnie systemów obrony powietrznej przeznaczonych dla okrętów podwodnych. Większy pułap i prędkość nosiciela w momencie zrzutu torpedy zmodyfikowanej przez HAAWC, pozwoli na osiąganie znacząco większych zasięgów jej użycia. Nowe rozwiązanie przekształca Mk 54 w precyzyjną broń szybującą w zdolna do działania zarówno ze wsparciem GPS, jak i bez niego. System HAAWC zapewnia prowadzenie operacji przeciw okrętom podwodnym w całej obwiedni lotu P-8A.

Boeing HAAWC składa się z modułowego zestawu Air Launch Accessory (ALA), który mocuje się do torpedy Mk 54, przekształcając ją w precyzyjnie naprowadzaną broń szybującą. W punkcie rozdzielenia ALA otwiera stabilizator, co powoduje wejście torpedy do wody w pożądanym miejscu. 

Autor: TDW

https://portalstoczniowy.pl/category/marynarka-bezpieczenstwo/
Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Baltica 9+ z CfD. 1,3 GW mocy na polskim Bałtyku

    Baltica 9+ z CfD. 1,3 GW mocy na polskim Bałtyku

    Projekt PGE Baltica 9 uzyskał dwustronny kontrakt różnicowy w pierwszej w historii Polski aukcji offshore. Równolegle PGE podpisała z RWE warunkową umowę dotyczącą projektu FEW Baltic II, co pozwoli na realizację projektu Baltica 9+ o łącznej mocy około 1,3 GW.

    Kontrakt różnicowy dla Baltica 9 po pierwszej aukcji offshore

    W wyniku rozstrzygnięcia aukcji offshore projekt Baltica 9 został objęty systemem wsparcia w postaci kontraktu różnicowego. Jednocześnie PGE Polska Grupa Energetyczna podpisała z koncernem RWE warunkową umowę sprzedaży spółki RWE Offshore Wind Poland sp. z o.o., posiadającej projekt FEW Baltic II o mocy około 350 MW, zlokalizowany bezpośrednio przy obszarze Baltica 9. Połączenie obu projektów umożliwi realizację morskiej farmy wiatrowej o mocy około 1,3 GW, co istotnie wspiera realizację celów strategicznych Grupy PGE w segmencie morskiej energetyki wiatrowej.

    Rozstrzygnięcie pierwszej w historii Polski aukcji dla offshore wind stanowi przełomowy moment dla rozwoju morskiej energetyki wiatrowej na Bałtyku. Jak podkreślił Dariusz Lubera, Prezes Zarządu PGE Polskiej Grupy Energetycznej, zakończona sukcesem aukcja gwarantuje ciągłość realizacyjną projektów oraz zapewnia stabilność rozwoju local content w sektorze offshore. Połączenie projektu Baltica 9 z FEW Baltic II, prowadzące do realizacji farmy wiatrowej o mocy 1,3 GW, pozwala na uzyskanie wysokiej efektywności kosztowej, co przekłada się na możliwie niską cenę energii dla odbiorców.

    Baltica 9+ – 1,3 GW mocy w polskiej części Bałtyku

    Jak zaznaczył Bartosz Fedurek, Prezes Zarządu PGE Baltica, miniony rok był okresem intensywnych prac związanych z rewizją i optymalizacją założeń techniczno-ekonomicznych projektów offshore PGE oraz przygotowaniem strategii udziału w aukcji. Kluczowym celem było zaproponowanie możliwie najniższego kosztu energii dla społeczeństwa i gospodarki przy jednoczesnym zachowaniu solidnych fundamentów ekonomicznych projektu. Równolegle realizowano dwa strumienie działań: akwizycję aktywów RWE oraz organiczny rozwój projektu Baltica 9, obejmujący między innymi kampanie geofizyczne i geotechniczne. Do aukcji przygotowywany był również projekt Baltica 1.

    W ramach przejęcia aktywów offshore od RWE PGE uzyskała decyzję środowiskową dla akwenu 44.E.1, wyniki kampanii pomiarowych wiatru oraz warunków meteorologicznych i oceanograficznych, co pozwoliło na przyspieszenie realizacji projektu Baltica 9 o kilka lat. Dodatkowo podpisano warunkową umowę sprzedaży spółki RWE Offshore Wind Poland sp. z o.o., posiadającej projekt FEW Baltic II z kontraktem różnicowym z pierwszej fazy oraz wysokim stopniem zaawansowania prac przygotowawczych. Wspólnie projekty te tworzą Baltica 9+.

    Projekt Baltica 9 o mocy 975 MW zlokalizowany jest w zachodniej części Ławicy Słupskiej, na jednym z pięciu obszarów przyznanych PGE w 2023 roku. Farma powstanie na powierzchni około 121 km², w odległości około 48 km od brzegu, w zasięgu planowanej bazy operacyjno-serwisowej PGE w Ustce. Lokalizacja zapewnia sprawniejszą logistykę budowy i eksploatacji niż w rejonie Ławicy Środkowej oraz potwierdzone warunki gruntowe. Projekt uzyskał wstępne warunki przyłączenia do sieci. Zrealizowano badania geofizyczne 2D UHRS, a obecnie kończona jest wstępna kampania geotechniczna.

    Źródło: PGE Baltica