Zgodnie ze zmianą kontraktu, Boeing ma dostarczyć dziesięć P-8A do US Navy, cztery dla rządu Wielkiej Brytanii i pięć dla rządu Norwegii. Podczas gdy samoloty budowane dla Londynu będą ostatnimi czterema maszynami tego typu, przynosząc całkowitą liczbę samolotów we flocie państwa do dziewięciu, maszyny zbudowane dla Norwegii będą pierwszym i jak dotąd jedynymi. W oświadczeniu z 25 stycznia Departament Obrony USA stwierdził, że Boeing ma zakończyć realizację kontraktu w marcu 2022 roku.
[powiazane1]
Norwegia zamówiła pięć samolotów w marcu 2017 roku. Projekt ma kosztować w sumie 9,825 miliardów norweskich koron (około 1,1 miliarda euro), włączając w to zakup sensorów, broń do zwalczania okrętów podwodnych i sprzęt pomocniczy. Pierwsze maszyny mają przybyć do kraju w 2021 roku i rozpoczną zastępowanie obecne użytkowanych sześciu samolotów P-3 Orion i trzech Falcon DA-20. Szacuje się, że wszystkie pięć jednostek ma przybyć do Norwegii do 2022 roku.
Poseidon P-8A jest pochodną zmodyfikowanego samolotu pasażerskiego Boeing 737-800ERX, wyposażoną w wysokoobrotowy silnik turbowentylatorowy oraz systemem misji oparty o otwartą architekturę. Uzbrojenie Posejdona składa się m.in. z pięciu wewnętrznych i sześciu zewnętrznych stacji dla przeciwokrętowych pocisków manewrujących AGM-84 Harpoon, torped Mark 54 oraz systemu zwalczania okrętów podwodnych z dużej wysokości.
[powiazane2]
Produkt Boeinga już od jakiegoś czasu staje się znaczącym sukcesem eksportowym z łączną liczbą pięciu międzynarodowych klientów. Oprócz Stanów Zjednoczonych samoloty P-8A udało się sprzedać do państw mających wysokie wymagania w zakresie zdolności sprzętu wojskowego: Australii, Wielkiej Brytanii, Norwegii, Nowej Zelandii, a także Indii. Wiele wskazuje na to, że Korea Południowa stanie się szóstym międzynarodowym klientem P-8A – we wrześniu 2018 amerykański Departament zatwierdził sprzedaż maszyn do tego państwa.
Podpis: km