Budowa drugiego okrętu SIGINT w ramach programu Delfin

W ramach kluczowego projektu o kryptonimie „Delfin”, stocznia Remontowa Shipbuilding S.A. zainicjowała budowę drugiej jednostki z serii okrętów zwiadu elektronicznego SIGINT (Signals Intelligence Ships). Ten istotny krok podkreśla zaangażowanie Polski w rozwijanie swoich zdolności wywiadowczych na morzach i oceanach.

Rozpoczęcie budowy tego okrętu to nie tylko kolejny etap w wzmocnieniu potencjału wywiadowczego Marynarki Wojennej RP, ale także manifestacja efektywnej współpracy międzynarodowej. Jako podwykonawca szwedzkiej firmy Saab, stocznia Remontowa Shipbuilding odgrywa kluczową rolę w realizacji projektu Delfin. Ich zadaniem jest budowa nowoczesnych okrętów zwiadu elektronicznego, co jest istotnym elementem tego ambitnego przedsięwzięcia.

Ta nowa jednostka, nosząca imię Henryka Zygalskiego – wybitnego polskiego matematyka i kryptologa, kluczowego w złamaniu kodu Enigmy – umacnia tradycje polskiej kryptologii i innowacyjności w dziedzinie obronności.

W kwietniu tego roku w stoczni Remontowa Shipbuilding S.A. odbyła się uroczystość cięcia blach pod budowę pierwszego okrętu, a w lipcu tego samego roku położono stępkę pod ten sam okręt. Rozpoczęcie prac nad drugim okrętem teraz podkreśla dynamikę i strategiczne znaczenie projektu pk. Delfin dla polskiej floty. Zawarta w ubiegłym roku umowa z Saabem na projektowanie, produkcję i wsparcie dwóch jednostek Sigint (Signal Intelligence) o łącznej wartości około 620 milionów euro, zakłada dostarczenie okrętów do roku 2027. Saab Kockums AB, jako główny wykonawca, odpowiada za projekt, produkcję oraz integrację zaawansowanych systemów wywiadowczych, podczas gdy Remontowa Shipbuilding skupia się na budowie, testowaniu i przygotowaniu okrętów do operacji.

Czytaj więcej: https://portalstoczniowy.pl/w-stoczni-remontowej-obylo-sie-ciecie-blach-pod-budowe-okretu-sigint/

Zaprojektowane do efektywnego pozyskiwania danych wywiadowczych, okręty pk. Delfin przeznaczone są do zastąpienia starzejących się jednostek projektu 863: ORP Nawigator i ORP Hydrograf. To zastąpienie podkreśla modernizację w składzie polskiej floty, odzwierciedlając ewolucję technologiczną i taktyczną w dziedzinie działań wywiadowczych na morzu. Te nowoczesne jednostki, wyposażone w najnowocześniejsze systemy i technologie, znacząco zwiększą zdolności wywiadowcze Polski na morzu, stanowiąc istotny element w strategicznym rozwoju Marynarki Wojennej RP.

Jednostki rozpoznania SIGINT odegrają kluczową rolę w pozyskiwaniu informacji z sygnałów wywiadu elektronicznego. Te okręty będą spełniać szereg zadań, w tym monitorowanie i przechwytywanie sygnałów radiowych w celu identyfikacji komunikacji między różnymi jednostkami wojskowymi lub cywilnymi, analizowanie i dekodowanie przechwyconych sygnałów w celu uzyskania informacji o celach wojskowych lub cywilnych, wykrywanie i lokalizacja źródeł sygnałów w celu określenia pozycji przeciwnika, wsparcie działań sił zbrojnych poprzez dostarczanie informacji o aktywności militarnych w rejonie oraz przeprowadzanie działań rozpoznawczych w celu pozyskania informacji o planach i działaniach wrogich państw lub organizacji.

Autor: Mariusz Dasiewicz

https://portalstoczniowy.pl/category/okretownictwo-stocznie/
Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Iran zatrzymuje tankowiec w Zatoce Omańskiej

    Iran zatrzymuje tankowiec w Zatoce Omańskiej

    Irańskie służby przejęły tankowiec przepływający przez wody Zatoki Omańskiej. Powodem były naruszenia przepisów, w tym brak dokumentacji oraz ignorowanie sygnałów do zatrzymania. Załogę jednostki zatrzymano do wyjaśnienia.

    Zajęcie jednostki na wodach Zatoki Omańskiej

    Według komunikatów irańskich mediów, powołujących się na sąd prowincji Hormozgan, w ręce władz trafił tankowiec z 18-osobową załogą. Strona irańska twierdzi, że jednostka przewoziła około 37 000 baryłek ropy pochodzącego z nielegalnego obrotu. Załodze zarzucono m.in. ignorowanie poleceń zatrzymania oraz brak kompletnej dokumentacji nawigacyjnej i ładunkowej.

    Kontekst incydentu

    Do incydentu doszło w okresie podwyższonego napięcia wokół transportu surowców energetycznych drogą morską. Zatrzymanie tankowca nastąpiło krótko po działaniach Stanów Zjednoczonych wobec innej jednostki przejętej u wybrzeży Wenezueli, którą Waszyngton wiąże z transportem ropy objętej sankcjami.

    Deklaracje Teheranu

    Teheran od lat deklaruje walkę z masowym nielegalnym wywozem paliw, który jest napędzany niskimi cenami krajowymi oraz osłabieniem irańskiej waluty. Istotną rolę odgrywają także szlaki morskie prowadzące do państw regionu Zatoki Perskiej.

    Światowe media nie podają nazwy tankowca ani kto jest jego właścicielem lub armatorem.


PolskiplPolskiPolski