Enter your email address below and subscribe to our newsletter

Stocznia z grupy Damen zakończyła remont norweskiego wycieczkowca

Należąca do holenderskiego holdingu stoczniowego Damen stocznia Damen Shiprepair w Breście zakończyła program remontowy statku wycieczkowego norweskiego amatora. Istotny element prac stanowiła renowacja dwóch pędników azymutalnych wyprodukowanych przez ABB.

Grupa stoczniowa Damen podała, że mierzący 326 m długości statek wycieczkowy Norwegian Breakaway (należący do armatora Norwegian Cruise Line) w suchym doku stoczni w Breście spędził 11 dni. 8 maja br., na sześć godzin przed planowanym zakończeniem prac remontowych, statek opuścił dok.

Laurent Salou, menadżer stoczni Damen Shiprepair podkreśla, że stocznia remontowa w Breście jest w stanie realizować remonty nawet tak dużych jednostek. Jak dodaje, norweski armator wybrał właśnie jej ofertę, ponieważ stocznia znajduje się względnie niedaleko terminalu wycieczkowego w Southampton. To był ostatni port, do którego zawinął Norwegian Breakaway przed remontem.

Salou zaznacza, że w 2015 roku stocznia remontowa z grupy Damen już z powodzeniem zrealizowała zlecenie norweskiego armatora, które dotyczyło statku Epic.

Zobacz też: PGZ Stocznia Wojenna serwisuje fregatę ORP Kazimierz Pułaski.

Na czym polegał zrealizowany program remontowy? Grupa Damen podała w komunikacie, że zespół stoczni Damen Shiprepair Brest współpracował z inżynierami oddelegowany przez ABB. Chodziło przede wszystkim o naprawę łożyska wału oraz wymianę uszczelek obrotowych w pędnikach azymutalnych wyprodukowanych przez ABB.

Holenderski holding stoczniowy relacjonuje, że wykonanie takiego zakresu prac wymagało demontażu obu śmigieł. Operacja ta, zrealizowana przez zespół specjalistów ABB, wymagała dużej precyzji, ponieważ do wnętrza systemów napędowych nie mógł dostać się kurz czy też inne zanieczyszczenia.

Technicy stoczni przeprowadzili również renowację trzech dziobowych siłowników hydraulicznych statku oraz trzech stabilizatorów. Te pierwsze wyprodukowała spółka Brunvoll, a drugie Fincantieri, włoski koncern specjalizujący się w budowie statków wycieczkowych.

Zobacz też: Havyard Design & Solutions wchodzi w nową branżę.

Zakres wykonanych prac objął również malowanie kadłuba. Chodziło zarówno zwykłe malowanie, jak również o wykonanie wzorów dekoracyjnych.

Podpis: am

Przemysł stoczniowy – więcej wiadomości z branży znajdziesz tutaj.

Visited 1 times, 1 visit(s) today
Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Próby morskie patrolowca Rajah Sulayman u wybrzeży Ulsan

    Próby morskie patrolowca Rajah Sulayman u wybrzeży Ulsan

    W południowokoreańskim Ulsan rozpoczęto próby morskie nowego okrętu patrolowego, przyszłego BRP Rajah Sulayman (PS-20) — pierwszej jednostki z serii sześciu zamówionych przez Marynarkę Wojenną Filipin. Próby odbywają się w pobliżu stoczni HD Hyundai Heavy Industries odpowiedzialnej za projekt, budowę oraz integrację systemów pokładowych.

    Nowa generacja jednostek patrolowych

    Przyszły BRP Rajah Sulayman reprezentuje nowy typ okrętów patrolowych typu HDP-2200+, opracowaną przez południowokoreański koncern HD Hyundai Heavy Industries. Kadłub i układ pokładu dostosowano do wymagań działań morskich na akwenach tropikalnych oraz do prowadzenia długotrwałych patroli w rejonach przybrzeżnych i oceanicznych. Jednostka otrzymała rufową rampę umożliwiającą szybkie wodowanie łodzi półsztywnych RHIB, a także zmodernizowany system hydrolokacyjny z anteną holowaną, zwiększający skuteczność w wykrywaniu zagrożeń podwodnych.

    Okręt wyposażono również w zintegrowany system zarządzania walką, łączność satelitarną i stanowiska przygotowane do montażu uzbrojenia średniego kalibru oraz lekkich systemów artyleryjskich.

    Dostawa Rajah Sulayman i plany dalszej rozbudowy floty

    Według informacji przekazanych przez Hyundai Heavy Industries, przekazanie jednostki użytkownikowi nastąpi w pierwszym kwartale przyszłego roku. Rajah Sulayman stanie się pierwszym z serii sześciu patrolowców nowego typu, które w najbliższych latach trafią do filipińskiej floty. Kolejne jednostki są już w różnych stadiach budowy w tej samej stoczni.

    Projekt ten stanowi kontynuację współpracy między Republiką Filipin i Koreą Południową, zapoczątkowanej przy budowie fregat typu Jose Rizal — Jose Rizal i Antonio Luna. Następnie współpracę rozwinięto w ramach programu modernizacji marynarki poprzez pozyskanie fregat typu Miguel Malvar.

    Wzmocnienie sił morskich Filipin

    Nowe patrolowce zwiększą zdolności Filipińskiej Marynarki Wojennej w zakresie patrolowania rozległych akwenów archipelagu, ochrony granic morskich oraz zwalczania nielegalnych działań, takich jak przemyt, nielegalne połowy i piractwo. Modernizacja floty wpisuje się w szerszy plan rozwoju sił morskich Filipin, które w ostatnich latach intensywnie inwestują w unowocześnienie swojej floty nawodnej, m.in. poprzez zakup fregat, okrętów zaopatrzeniowych oraz desantowych.