Enter your email address below and subscribe to our newsletter

Dar Młodzieży rozpoczął pierwszy tegoroczny rejs szkoleniowy

Trzymasztowa fregata Dar Młodzieży, należąca do Uniwersytetu Morskiego w Gdyni, wyszła dziś rano w swój pierwszy tegoroczny rejs szkoleniowy. W trakcie podróży odwiedzi m.in. Belgię, Portugalię i Norwegię, realizując misję kształcenia przyszłych oficerów floty handlowej.

Rozpoczęcie rejsu i rotacja załogi na Darze Młodzieży

O godzinie 9:00 Dar Młodzieży opuścił Nabrzeże Pomorskie w Gdyni, rozpoczynając tegoroczną kampanię szkoleniową. Na pokładzie znalazło się 50 uczniów Zespołu Szkół Morskich w Gdańsku, którzy uczestniczyli w przygotowaniach jednostki i zdobywali pierwsze praktyczne doświadczenia w żegludze.

Pierwszym przystankiem na trasie fregaty będzie Antwerpia, gdzie jednostka dotrze 20 marca. Tam nastąpi pierwsza zmiana załogi – uczniów zastąpi 104 studentów belgijskiej Akademii Morskiej. Praktyki na Darze Młodzieży umożliwią im doskonalenie umiejętności nawigacyjnych oraz zapoznanie się z codziennym funkcjonowaniem żaglowca. Kolejnym etapem podróży będzie Port Ponta Delgada na Azorach.

Współpraca Uniwersytetu Morskiego w Gdyni z belgijską Akademią Morską trwa od 2008 roku i nawiązuje do wspólnych tradycji szkoleniowych obu krajów, sięgających lat 40. XX wieku. Już od 17 lat studenci Hogere Zeevaartschool Antwerpen zdobywają doświadczenie na Darze Młodzieży, szkoląc się pod okiem polskiej kadry oficerskiej, której kompetencje są wysoko cenione przez belgijskie środowisko akademickie.

Rektor Uniwersytetu Morskiego w Gdyni, prof. Adam Weintrit

18 kwietnia żaglowiec ponownie zawinie do Antwerpii, gdzie na jego pokład wejdzie nowa grupa – około 120 uczniów szkół morskich z Gdańska, Kędzierzyna-Koźla i Wrocławia. To oni przejmą obowiązki i będą kontynuować rejs pod okiem doświadczonej kadry.

Po zakończeniu tej części podróży Dar Młodzieży skieruje się do Oslo, gdzie 3 maja weźmie udział w obchodach Święta Narodowego Norwegii organizowanych przez Ambasadę RP. Następnie, zanim wróci do macierzystego portu w Gdyni, zawinie jeszcze do Hamburga. W dniach 9-11 maja weźmie udział w Hafengeburtstag – prestiżowych obchodach rocznicy powstania portu, uznawanych za największe święto morskie na świecie.

Powrót fregaty do Gdyni planowany jest na 18 maja.

Żaglowiec z bogatą historią

Dar Młodzieży to jedna z najbardziej rozpoznawalnych jednostek polskiej floty szkoleniowej. Jest pierwszym żaglowcem, który został zaprojektowany i zbudowany w polskiej stoczni specjalnie do celów dydaktycznych. Jego kadłub zwodowano w Stoczni Gdańskiej 12 listopada 1981 roku, a 4 lipca 1982 roku na maszcie podniesiono biało-czerwoną banderę.

Dzięki swojemu białemu kadłubowi, podobnie jak jego poprzednik Dar Pomorza, zyskał przydomek „białej fregaty”. Barwa ta nie jest przypadkowa – tradycyjnie oznacza przynależność do flot szkoleniowych oraz podkreśla prestiż i elegancję jednostki.

Jednostka kontynuuje tradycję swoich poprzedników – Lwowa i Daru Pomorza, odgrywając kluczową rolę w szkoleniu przyszłych kadr morskich. Ma 94,2 m długości (z bukszprytem 108,8 m), wyporność wynosi 2,9 tys. ton, a powierzchnia żagli sięga 3 015 m², co czyni go jednym z największych szkolnych żaglowców na świecie.

W styczniu 2025 roku Ministerstwo Infrastruktury ogłosiło decyzję o budowie nowego żaglowca, który w przyszłości zastąpi Dar Młodzieży. Koszt tej inwestycji oszacowano na około 300 mln złotych.

Autor: Mariusz Dasiewicz

https://portalstoczniowy.pl/category/turystyka-morska/
Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Port Gdańsk zyskał kolejne silne ramię manewrowe

    Port Gdańsk zyskał kolejne silne ramię manewrowe

    Nowoczesny holownik Argo dołączył do floty WUŻ Port and Maritime Services Gdańsk, wzmacniając potencjał operacyjny i bezpieczeństwo jednego z najważniejszych portów Bałtyku.

    Kompaktowy, ale „potężny”

    Argo to jednostka, która – mimo zaledwie 21 metrów długości – potrafi zrobić wrażenie. Jej siła uciągu na pętli sięga 50 ton, a dwa azymutalne pędniki pozwalają jej obracać się praktycznie w miejscu. Dzięki temu nowy holownik bez trudu asystuje największym kontenerowcom i masowcom wprowadzanym do portu z chirurgiczną precyzją.

    To ósma jednostka Damen we flocie WUŻ Gdańsk – kolejny dowód zaufania do holenderskiego producenta. Sam projekt ASD Tug 2111 należy do najbardziej udanych w swojej klasie: łączy zwrotność, stabilność i dużą moc, a przy tym spełnia aktualne normy emisji IMO Tier III.

    Stworzony do trudnych zadań

    Holownik został zbudowany w wariancie FiFi 1 (Fire Fighting 1), dzięki czemu może brać udział w akcjach gaśniczych z wody — od pożarów portowych po sytuacje awaryjne na statkach handlowych. Wyposażono go również w pakiet zimowy, pozwalający pracować w niskich temperaturach i przy cienkiej pokrywie lodowej.

    To jednostka o dużej mocy i wysokiej odporności. Wpisuje się w filozofię WUŻ Gdańsk: rozwijać flotę nie tylko liczbowo, ale przede wszystkim jakościowo – podkreśla przedstawiciel operatora.

    Nowy etap rozwoju floty WUŻ

    Wprowadzenie Argo to kolejny krok w modernizacji floty WUŻ Gdańsk, dostosowanej do rosnących potrzeb portu i coraz większych statków zawijających do Gdańska. Operator obsługuje dziś holowania i asysty przy głębokowodnych nabrzeżach kontenerowych DCT, a także manewry przy terminalach paliwowo-surowcowych Naftoportu i nabrzeżach masowych w Porcie Północnym.

    W perspektywie rozwoju infrastruktury gdańskiego portu (m.in. planowany projekt FSRU w rejonie Gdańska) parametry holownika – 50 t bollard pull, FiFi 1, wysoka manewrowość — są niewątpliwym atutem. Tu i teraz jednostka wzmacnia codzienną obsługę największych jednostek w porcie.

    Z Rotterdamu do Gdańska – prosto pod dźwigi portowe

    Ceremonia przekazania jednostki odbyła się 23 października w Rotterdamie. Krótko potem Argo wyszedł w morze i obrał kurs na Gdańsk, płynąc pod własną banderą – zgodnie z tradycją morskiego rzemiosła, które od dekad łączy europejskie porty.

    Do Gdańska dotarł 3 listopada, cumując przy nabrzeżu WUŻ. Jak relacjonowali świadkowie, na miejscu czuć było tę charakterystyczną atmosferę, która pojawia się tylko wtedy, gdy flota wzbogaca się o nową, błyszczącą jeszcze od stoczniowej farby jednostkę.

    Holownik Argo: nowe ramię manewrowe Portu Gdańsk

    Argo to nie tylko wzmocnienie dla WUŻ – to również sygnał, że Port Gdańsk konsekwentnie buduje zaplecze do obsługi coraz większych i bardziej wymagających jednostek. W świecie, w którym każda minuta postoju statku kosztuje fortunę, liczy się precyzja i szybkość manewru.

    WUŻ od lat uchodzi za wzór profesjonalizmu w branży holowniczej, a wprowadzenie nowego ASD Tug 2111 tylko ten status umacnia. Śmiało można powiedzieć, że Argo to kolejne silne ramię portu, gotowe do działania w każdych warunkach – od jesiennego sztormu po zimowy mróz.

    Autor: Mariusz Dasiewicz