Dar Młodzieży rozpoczął pierwszy tegoroczny rejs szkoleniowy

Trzymasztowa fregata Dar Młodzieży, należąca do Uniwersytetu Morskiego w Gdyni, wyszła dziś rano w swój pierwszy tegoroczny rejs szkoleniowy. W trakcie podróży odwiedzi m.in. Belgię, Portugalię i Norwegię, realizując misję kształcenia przyszłych oficerów floty handlowej.

Rozpoczęcie rejsu i rotacja załogi na Darze Młodzieży

O godzinie 9:00 Dar Młodzieży opuścił Nabrzeże Pomorskie w Gdyni, rozpoczynając tegoroczną kampanię szkoleniową. Na pokładzie znalazło się 50 uczniów Zespołu Szkół Morskich w Gdańsku, którzy uczestniczyli w przygotowaniach jednostki i zdobywali pierwsze praktyczne doświadczenia w żegludze.

Pierwszym przystankiem na trasie fregaty będzie Antwerpia, gdzie jednostka dotrze 20 marca. Tam nastąpi pierwsza zmiana załogi – uczniów zastąpi 104 studentów belgijskiej Akademii Morskiej. Praktyki na Darze Młodzieży umożliwią im doskonalenie umiejętności nawigacyjnych oraz zapoznanie się z codziennym funkcjonowaniem żaglowca. Kolejnym etapem podróży będzie Port Ponta Delgada na Azorach.

Współpraca Uniwersytetu Morskiego w Gdyni z belgijską Akademią Morską trwa od 2008 roku i nawiązuje do wspólnych tradycji szkoleniowych obu krajów, sięgających lat 40. XX wieku. Już od 17 lat studenci Hogere Zeevaartschool Antwerpen zdobywają doświadczenie na Darze Młodzieży, szkoląc się pod okiem polskiej kadry oficerskiej, której kompetencje są wysoko cenione przez belgijskie środowisko akademickie.

Rektor Uniwersytetu Morskiego w Gdyni, prof. Adam Weintrit

18 kwietnia żaglowiec ponownie zawinie do Antwerpii, gdzie na jego pokład wejdzie nowa grupa – około 120 uczniów szkół morskich z Gdańska, Kędzierzyna-Koźla i Wrocławia. To oni przejmą obowiązki i będą kontynuować rejs pod okiem doświadczonej kadry.

Po zakończeniu tej części podróży Dar Młodzieży skieruje się do Oslo, gdzie 3 maja weźmie udział w obchodach Święta Narodowego Norwegii organizowanych przez Ambasadę RP. Następnie, zanim wróci do macierzystego portu w Gdyni, zawinie jeszcze do Hamburga. W dniach 9-11 maja weźmie udział w Hafengeburtstag – prestiżowych obchodach rocznicy powstania portu, uznawanych za największe święto morskie na świecie.

Powrót fregaty do Gdyni planowany jest na 18 maja.

Żaglowiec z bogatą historią

Dar Młodzieży to jedna z najbardziej rozpoznawalnych jednostek polskiej floty szkoleniowej. Jest pierwszym żaglowcem, który został zaprojektowany i zbudowany w polskiej stoczni specjalnie do celów dydaktycznych. Jego kadłub zwodowano w Stoczni Gdańskiej 12 listopada 1981 roku, a 4 lipca 1982 roku na maszcie podniesiono biało-czerwoną banderę.

Dzięki swojemu białemu kadłubowi, podobnie jak jego poprzednik Dar Pomorza, zyskał przydomek „białej fregaty”. Barwa ta nie jest przypadkowa – tradycyjnie oznacza przynależność do flot szkoleniowych oraz podkreśla prestiż i elegancję jednostki.

Jednostka kontynuuje tradycję swoich poprzedników – Lwowa i Daru Pomorza, odgrywając kluczową rolę w szkoleniu przyszłych kadr morskich. Ma 94,2 m długości (z bukszprytem 108,8 m), wyporność wynosi 2,9 tys. ton, a powierzchnia żagli sięga 3 015 m², co czyni go jednym z największych szkolnych żaglowców na świecie.

W styczniu 2025 roku Ministerstwo Infrastruktury ogłosiło decyzję o budowie nowego żaglowca, który w przyszłości zastąpi Dar Młodzieży. Koszt tej inwestycji oszacowano na około 300 mln złotych.

Autor: Mariusz Dasiewicz

https://portalstoczniowy.pl/category/turystyka-morska/
Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Port Miami z rekordem dobowej liczby pasażerów

    Port Miami z rekordem dobowej liczby pasażerów

    Port Miami ustanowił nowy rekord dobowej liczby obsłużonych pasażerów, rozpoczynając sezon zimowy 2025/2026 w szczytowym momencie globalnej żeglugi wycieczkowej. Wynik potwierdza utrzymującą się wysoką dynamikę rynku oraz pozycję Miami jako jednego z kluczowych portów pasażerskich na świecie.

    Gdy w Europie sezon zimowy oznacza wyraźne ograniczenie ruchu w żegludze pasażerskiej, na południu Stanów Zjednoczonych trwa właśnie szczyt sezonu. 30 listopada port Miami obsłużył łącznie 75 201 pasażerów w ciągu jednej doby, uwzględniając zarówno osoby rozpoczynające podróż, jak i kończące pobyt na pokładach statków, ustanawiając trzeci rekord w 2025 roku oraz najlepszy wynik w historii portu.

    Rekordowy dzień na początku sezonu zimowego

    30 listopada port Miami obsłużył łącznie 75 201 pasażerów w ciągu jednej doby, uwzględniając zarówno osoby rozpoczynające podróż, jak i kończące rejs. To trzeci rekord ustanowiony przez port w 2025 roku oraz najlepszy wynik w jego historii.

    Dzień ten przypadł na początek sezonu zimowego, który tradycyjnie stanowi najintensywniejszy okres w działalności portów obsługujących żeglugę wycieczkową na Karaibach. W porcie jednocześnie cumowało dziesięć dużych statków pasażerskich, których łączna liczba pasażerów przekroczyła 35 tys. osób przy standardowym, podwójnym obłożeniu kabin.

    Dziesięć wycieczkowców przy nabrzeżach w porcie Miami

    W rekordowym dniu w port Miami operowały m.in. Carnival Celebration, Symphony of the Seas, Carnival Horizon, Celebrity Beyond oraz Norwegian Aqua. Władze portu podkreślają, że nie były to jednostki o największej możliwej pojemności pasażerskiej, co pokazuje dalszy potencjał wzrostu przy obecnej infrastrukturze.

    Port zwraca uwagę, że podobne wyniki notowano już w poprzednim sezonie zimowym. W marcu oraz kwietniu padły wcześniejsze rekordy dobowej liczby pasażerów, jednak wynik z końca listopada wyraźnie je przewyższył.

    Infrastruktura napędza dalszy wzrost

    Jednym z kluczowych elementów umożliwiających dalszą ekspansję port Miami było uruchomienie wiosną nowego terminalu AA, przeznaczonego głównie do obsługi jednostek armatora MSC Cruises. To właśnie tam rozpoczął eksploatację jeden z największych statków wycieczkowych świata – MSC World America o pojemności 215 863 GT.

    Równolegle prowadzone są prace nad kolejnym nowym terminalem, który ma zastąpić istniejącą infrastrukturę na zachodnim krańcu Dodge Island. Inwestycje te mają zabezpieczyć zdolności operacyjne portu na kolejne lata intensywnego wzrostu rynku.

    Nowe statki i nowi operatorzy

    W sezonie 2025/2026 port Miami wzbogaci się o dziesięć kolejnych jednostek wycieczkowych. Po raz pierwszy portem macierzystym w Miami operować będzie Queen Elizabeth należący do Cunard Line oraz Zuiderdam armatora Holland America Line. W kolejnych latach dołączą również Eurodam oraz Silver Nova.

    Wśród nowych jednostek bazujących w Miami znajdują się także Brilliant Lady od Virgin Voyages oraz Allura armatora Oceania Cruises. W marcu 2026 roku do floty dołączy Norwegian Luna, nowa jednostka Norwegian Cruise Line.

    Port Miami w cieniu Port Canaveral

    W roku budżetowym port odnotował czteroprocentowy wzrost liczby pasażerów, obsługując rekordowe 8,56 mln osób. Rok wcześniej wynik wyniósł 8,2 mln, co oznaczało niemal 13-procentowy wzrost rok do roku.

    Po raz drugi w historii żeglugi wycieczkowej port Miami ustąpił jednak pod względem łącznej liczby pasażerów Port Canaveral, który obsłużył ponad 8,6 mln osób. Równie dynamiczny wzrost notują inne amerykańskie porty bazowe, w tym Port Everglades oraz Galveston w Teksasie.

    Karaiby głównym kierunkiem

    Pomimo rosnącej konkurencji, port Miami pozostaje kluczowym węzłem światowej żeglugi wycieczkowej. Utrzymująca się popularność Karaibów jako głównego kierunku podróży oraz konsekwentne inwestycje infrastrukturalne wskazują, że port nadal będzie jednym z filarów globalnego rynku rejsów wycieczkowych w nadchodzących latach.

    Źródło: The Maritime Executive