Drobnicowiec Basilisk uwolniony z rąk piratów

Operacja ATALANTA potwierdza uwolnienie z rąk piratów pływającego pod liberyjską banderą drobnicowca Basilisk. 17 członków załogi jest bezpiecznych, a statek został zabezpieczony przez okręt wojenny EUNAVFOR.
23 maja kilku piratów wdarło się na pokład drobnicowca Basilisk podczas przejścia przez Ocean Indyjski. Jednostka znajdowała się około 380 mil morskich na wschód od Mogadiszu w Somalii, kierując się na północ. Na miejsce przybyła patrolująca ten obszar fregata EUNAVFOR Aspides, koordynowana przez Unię Europejską. Jednostka specjalna fregaty dokonała abordażu ze śmigłowca na statek, korzystając z techniki Fast-Rope.
Podczas ataku na jednostkę jeden z członków załogi został ranny. Nie podano w komunikacie EUNAVFOR Atalanta, czy obrażenia powstały podczas konfrontacji z piratami w momencie ich wejścia na pokład, czy też w trakcie odbijania załogi przez jednostkę specjalną. Jego stan jest stabilny, a na pokładzie statku otrzymał pomoc medyczną od zespołu medycznego ATALANTA. Przez cały czas trwania operacji ATALANTA pozostawała w stałym kontakcie z armatorem i państwem bandery.
EUNAVFOR ATALANTA zaleca statkom handlowym przechodzącym przez wody Rogu Afryki rejestrację w systemie Centrum Bezpieczeństwa Morskiego. Zapewnia to najbardziej efektywne monitorowanie i reagowanie przez siły ATALANTA oraz ich partnerów, przeciwdziałając zagrożeniom bezpieczeństwa morskiego.
Autor: Mariusz Dasiewicz

Ostatnia fregata typu Mogami zwodowana

22 grudnia w stoczni Mitsubishi Heavy Industries w Nagasaki odbyło się wodowanie przyszłej fregaty Yoshi (FFM 12). Jednostka ta domyka pierwszą serię fregat typu Mogami budowanych dla Japońskich Morskich Sił Samoobrony. Tym samym program 30FFM w swojej pierwotnej konfiguracji osiągnął zakładany finał produkcyjny.
W artykule
Geneza programu 30FFM
Program fregat typu Mogami został uruchomiony w drugiej połowie minionej dekady jako odpowiedź na potrzebę szybkiej wymiany starzejących się niszczycieli eskortowych starszej generacji. Założeniem była budowa nowoczesnych okrętów nawodnych zdolnych do realizacji szerokiego spektrum zadań przy jednoczesnym skróceniu cyklu projektowo-produkcyjnego. W praktyce oznaczało to postawienie na wysoką automatyzację, ograniczenie liczebności załogi oraz standaryzację rozwiązań konstrukcyjnych.
Stępkę prototypowej fregaty Mogami (FFM 1) położono sześć lat temu. Od tego momentu program realizowany był w tempie rzadko spotykanym w segmencie dużych okrętów bojowych. Osiem jednostek znajduje się już w służbie, natomiast Yoshi zamyka dwunastookrętową serię przewidzianą w pierwotnym planie.
Fregata Yoshi – ostatnia z pierwszej serii
Przyszła fregata Yoshi (FFM 12) została zamówiona w lutym 2024 r., a jej wejście do służby planowane jest na początek 2027 r. Nazwa okrętu nawiązuje do rzeki w prefekturze Okayama i po raz pierwszy pojawia się w historii japońskich okrętów wojennych. Jednostka formalnie kończy realizację pierwszej transzy programu 30FFM, który pierwotnie zakładał budowę 22 fregat, lecz został zredukowany do 12.
Kontynuacja w wariancie zmodernizowanym
Zakończenie budowy Yoshi nie oznacza końca samego programu. Japonia planuje dalszą produkcję fregat w wariancie zmodernizowanym, w którym szczególny nacisk położono na rozwój zdolności w zakresie poszukiwania i zwalczania okrętów podwodnych. Ma to bezpośredni związek z sytuacją bezpieczeństwa w regionie, gdzie aktywność flot państw dysponujących rozbudowanymi siłami podwodnymi pozostaje jednym z kluczowych czynników planistycznych.
Mogami jako projekt eksportowy
Zmodernizowana wersja fregaty typu Mogami została również wybrana jako punkt wyjścia do opracowania nowych okrętów dla Royal Australian Navy. W ramach programu SEA 3000 Australia planuje pozyskanie do 11 okrętów klasy fregata, które mają zastąpić eksploatowane obecnie jednostki typu Anzac. Japońska oferta oparta na Mogami pokonała konkurencyjny projekt MEKO A200, co otworzyło kolejny etap rozmów między Canberrą a Tokio.
Departament Obrony Australii zakłada zawarcie wiążących umów handlowych w 2026 r., obejmujących zarówno współpracę przemysłową, jak i kwestie rządowe. Dla Japonii oznacza to pierwszy tak znaczący sukces eksportowy w segmencie okrętów wojennych klasy fregata.
Symboliczne domknięcie etapu
Wodowanie Yoshi ma wymiar wykraczający poza rutynowe wydarzenie stoczniowe. To wyraźny sygnał, że Japonia nie tylko odzyskała zdolność do seryjnej budowy nowoczesnych fregat w krótkim czasie, lecz także przygotowała grunt pod dalszy rozwój konstrukcji oraz jej umiędzynarodowienie. Program 30FFM osiągnął etap, na którym doświadczenia z budowy i eksploatacji pierwszej serii zaczynają realnie kształtować dalszy kierunek rozwoju tego programu w marynarce Japonii oraz wyznaczać jego kierunek eksportowy.










