Rosyjski dyktator rozmieszcza na Atlantyku fregatę z pociskami hipersonicznymi Cyrkon

Prezydent Władimir Putin wysłał w środę na Ocean Atlantycki fregatę uzbrojoną w hipersoniczne pociski Cyrkon nowej generacji. Jest to sygnał dla krajów Zachodu, że Rosja nie cofnie się przed niczym w sprawie wojny na Ukrainie.

Rosja, Chiny i Stany Zjednoczone prowadzą wyścig zbrojeń w celu opracowania broni hipersonicznej, która jest postrzegana jako sposób na zdobycie przewagi nad każdym przeciwnikiem ze względu na jej prędkość, która wynosi nawet 9 Machów, czyli około dziewięć razy większą niż prędkość dźwięku.

Podczas wideokonferencji z ministrem obrony Siergiejem Shojgu i Igorem Krokhmalem, dowódcą fregaty Admirał Gorszkow, Putin powiedział, że fregata jest uzbrojona w manewrujące pociski hipersoniczne Cyrkon, które mają zasięg ponad 1000 km. Herod podkreślił, że okręt ten nie ma być elementem prowokacji, lecz czynnikiem wzmacniającym siły strategiczne rosyjskiej armii.

Czytaj więcej: https://portalstoczniowy.pl/pozegnanie-fregaty-rakietowej-orp-gen-t-kosciuszko/

Tym razem okręt jest wyposażony w najnowszy system rakiet hipersonicznych Cyrkon. Jestem pewien, że tak potężna broń będzie niezawodnie chronić Rosję przed potencjalnymi zagrożeniami zewnętrznymi. Nie ma takiej broni żaden kraj na świecie.

prezydent rosji, Władimir Putin

Ponad 10 miesięcy od czasu, gdy Putin wysłał wojska na Ukrainę, nie widać końca wojny, która zabiła i raniła dziesiątki tysięcy żołnierzy po obu stronach. Podczas wojny Rosja użyła na Ukrainę także pociski hipersoniczne Kinzhal.

Wraz z hipersonicznym pojazdem szybującym Avangard, który wszedł do służby bojowej w 2019 roku, Tsirkon stanowi centralny punkt rosyjskiego arsenału hipersonicznego. 

Rosja postrzega tę broń jako sposób na pokonanie coraz bardziej zaawansowanych amerykańskich systemów obrony przeciwrakietowej, które według Putina mogą pewnego dnia zestrzelić rosyjskie rakiety nuklearne. 

Podczas rozmowy z Putinem Szojgu poinformował o rozmieszczeniu fregaty Gorszkow na Oceanie Atlantyckim i Indyjskim oraz na Morzu Śródziemnym.

Czytaj też: https://portalstoczniowy.pl/rozpoczecie-budowy-pierwszego-opv-typu-falaj/

Ten okręt, uzbrojony w pociski Cyrkon jest w stanie zainicjować potężne uderzenia przeciwko wrogowi na morzu i na lądzie. Pociski hipersoniczne mogą pokonać każdy system obrony przeciwrakietowej. Poruszają się z dziewięciokrotną prędkością hiperdźwiękową i mają zasięg ponad 1000 km.

Siergiej Shojgu, minister obrony rosji

Według rosjan, głównymi zadaniami wyjścia fregaty Admirał Gorszkow na Ocean Atlantycki ma być przeciwdziałanie zagrożeniom dla Rosji oraz utrzymanie regionalnego pokoju i stabilności wspólnie z przyjaznymi dla Federacji Rosyjskiej krajami.

Raport U.S. Congressional Research Service na temat broni hipersonicznej informuje, że rosyjskie i chińskie pociski hipersoniczne są przeznaczone do wykorzystania jako nosiciele głowic jądrowych. 

Dane amerykańskiego Congressional Research Service podają, że poza Rosją, Stanami Zjednoczonymi i Chinami, szereg innych krajów rozwija broń hipersoniczną. Do tych krajów zalicza się Australie, Francje, Niemcy, Koree Południową, Koree Północną oraz Japonię. 

Źródło: Reuters/TASS

https://portalstoczniowy.pl/category/marynarka-bezpieczenstwo/
Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Aluminiowy katamaran Cumulus rozpoczął służbę na Bałtyku

    Aluminiowy katamaran Cumulus  rozpoczął służbę na Bałtyku

    Stocznia JABO z Gdańska oraz biuro projektowe Seatech Engineering zrealizowały projekt specjalistycznej jednostki przeznaczonej do obsługi sieci pomiarowej IMGW na Morzu Bałtyckim. Aluminiowy katamaran Cumulus (SE-216) został zaprojektowany i zbudowany z myślą o utrzymaniu boi meteorologicznych.

    Kontrakt IMGW i zakres projektu

    W cieniu dużych programów w przemyśle okrętowym często umykają projekty o mniejszej skali, lecz nie mniej istotne z punktu widzenia kompetencji krajowego przemysłu stoczniowego. To właśnie one pokazują, że polskie stocznie i biura projektowe potrafią nie tylko realizować zadania seryjne, ale również odpowiadać na wyspecjalizowane potrzeby instytucji państwowych, wymagające precyzyjnego podejścia projektowego i ścisłej współpracy z użytkownikiem końcowym.

    Dobrym przykładem takiego przedsięwzięcia jest realizacja jednostki przeznaczonej do obsługi morskiej sieci pomiarowej na Bałtyku. Projekt ten połączył kompetencje gdańskiej stoczni JABO oraz biura projektowego Seatech Engineering, pokazując, że krajowy przemysł potrafi skutecznie realizować wyspecjalizowane jednostki robocze na potrzeby administracji państwowej i badań morskich.

    Aluminiowy katamaran Cumulus w służbie na Bałtyku / Portal Stoczniowy
    Fot. Seatech Engineering

    Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej IMGW podpisał kontrakt na budowę jednostki szkoleniowo-eksploatacyjnej przeznaczonej do obsługi morskiej sieci pomiarowej na Bałtyku. Za budowę odpowiadała gdańska stocznia JABO, natomiast dokumentację projektową opracowało biuro Seatech Engineering.

    Umowę na realizację jednostki podpisano 24 maja 2023 roku. Termin przekazania jednostki zaplanowano na kwiecień 2025 roku. Projektowanie powierzono Seatech Engineering na mocy odrębnego kontraktu zawartego 20 lipca 2023 roku.

    Współpraca stoczni i biura projektowego

    W informacji opublikowanej na stronie Seatech Engineering odniesiono się do współpracy pomiędzy stocznią JABO a biurem projektowym odpowiedzialnym za dokumentację jednostki. Jak wskazywał Jan Wierzchowski, właściciel JABO Shipyard, wybór Seatech Engineering jako głównego projektanta poprzedziła seria spotkań związanych z dopasowaniem koncepcji jednostki do potrzeb IMGW. W jego ocenie połączenie doświadczeń obu podmiotów pozwoliło na realizację jednostki spełniającej oczekiwania zamawiającego oraz potwierdziło kompetencje stoczni w zakresie budowy wyspecjalizowanych jednostek roboczych.

    W tym samym materiale Adam Ślipy, prezes Seatech Engineering, zwracał uwagę na specyfikę projektowania niewielkich katamaranów roboczych. Podkreślono konieczność szczególnej kontroli sztywności skrętnej konstrukcji oraz rygorystycznego nadzoru masy już od etapu koncepcyjnego, ze względu na wysoką wrażliwość tego typu jednostek na rozkład ciężaru.

    Charakterystyka jednostki Cumulus

    Projekt SE-216 obejmuje aluminiowy katamaran Cumulus o długości 17 metrów i szerokości 9,2 metra. Jednostka została wyposażona w rozległy pokład roboczy na rufie, umożliwiający prowadzenie prac związanych z obsługą i utrzymaniem boi pomiarowych rozmieszczonych na Bałtyku.

    Autonomiczność jednostki określono na cztery dni, co pozwala na realizację zadań w promieniu do 400 mil morskich. Załoga katamaranu stanowi cztery osoby. Jednostka została zaprojektowana jako platforma wyspecjalizowana, dedykowana do pracy w ramach morskiej sieci pomiarowej IMGW.

    Nadzór klasyfikacyjny

    Projektowanie i budowa jednostki realizowane były pod nadzorem Polskiego Rejestru Statków S.A., który pełnił funkcję towarzystwa klasyfikacyjnego dla całego przedsięwzięcia.

    Źródło: Seatech Engineering