Dynamiczny wzrost eksportu ukraińskich produktów rolnych

Mimo znaczących przeszkód spowodowanych konfliktem zbrojnym, Ukraina nieustannie dąży do utrzymania ciągłości eksportu produktów rolnych, potwierdzając swoją niezastąpioną rolę na międzynarodowej scenie gospodarczej.

Od sierpnia minionego roku, dzięki nowo otwartemu korytarzowi żeglugowemu na Morzu Czarnym, ukraiński eksport rolny przez porty morskie regionu Odessy osiągnął imponujące wyniki, przekraczając 14,3 miliona ton. Inicjatywa ta, będąca odpowiedzią na konflikt zbrojny i wycofanie Rosji z międzynarodowego porozumienia gwarantującego bezpieczny tranzyt, okazała się kluczowa dla zapewnienia ciągłości dostaw zbóż i innych produktów rolnych.

W kontekście trwających napięć geopolitycznych, Ukraina wykazuje niezwykłą determinację w dążeniu do utrzymania i zwiększania swojego udziału w globalnym rynku eksportu rolnego. Dzięki skutecznemu wykorzystaniu korytarza żeglugowego, porty morskie w Odessie stały się centrum intensywnego ruchu towarowego, co pozwoliło na osiągnięcie rekordowego poziomu eksportu. Takie działania nie tylko świadczą o niezłomności i elastyczności ukraińskiej gospodarki rolnej, ale również potwierdzają jej kluczową rolę w zabezpieczaniu globalnego łańcucha dostaw żywności.

Czytaj więcej o wzroście eksportu zboża z Ukrainy

Rosja, wycofując się latem ubiegłego roku z kluczowego porozumienia o bezpiecznym tranzycie, zawartego za pośrednictwem Turcji i ONZ, postawiła pod znakiem zapytania dalsze losy eksportu rolnego Ukrainy. Jednakże, dzięki utworzeniu korytarza na Morzu Czarnym, patrolowanego przez ukraińskie siły wojskowe, możliwe było nie tylko kontynuowanie, ale i zwiększanie eksportu. Jak informuje ukraińskie Ministerstwo Odbudowy, łączne dostawy przez ten korytarz przekroczyły już 20 milionów ton.

Dane za styczeń są szczególnie imponujące, gdyż eksport osiągnął poziom 6,3 miliona ton, co jest porównywalne z wynikami z okresu przed wybuchem konfliktu. Oczekuje się dalszego wzrostu tej liczby, przy ponad 100 statkach, które w najbliższym czasie mają zamiar zawinąć do ukraińskich portów, aby załadować łącznie kolejne 3 miliony ton produktów rolnych.

Współpraca międzynarodowa i zaangażowanie wielu firm, w tym dużych graczy na rynku handlu międzynarodowego, odgrywa znaczącą rolę w tych działaniach. Minister Odbudowy i Infrastruktury Ołeksandr Kubrakow podkreślił na platformie X, że z korytarza korzysta obecnie kilkadziesiąt firm, co świadczy o otwartości Ukrainy na współpracę gospodarczą i jej kluczową rolę w globalnym łańcuchu dostaw żywności.

Autor: Mariusz Dasiewicz/Bloomberg

https://portalstoczniowy.pl/category/porty-przewozy-morskie/
Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Iran zatrzymuje tankowiec w Zatoce Omańskiej

    Iran zatrzymuje tankowiec w Zatoce Omańskiej

    Irańskie służby przejęły tankowiec przepływający przez wody Zatoki Omańskiej. Powodem były naruszenia przepisów, w tym brak dokumentacji oraz ignorowanie sygnałów do zatrzymania. Załogę jednostki zatrzymano do wyjaśnienia.

    Zajęcie jednostki na wodach Zatoki Omańskiej

    Według komunikatów irańskich mediów, powołujących się na sąd prowincji Hormozgan, w ręce władz trafił tankowiec z 18-osobową załogą. Strona irańska twierdzi, że jednostka przewoziła około 37 000 baryłek ropy pochodzącego z nielegalnego obrotu. Załodze zarzucono m.in. ignorowanie poleceń zatrzymania oraz brak kompletnej dokumentacji nawigacyjnej i ładunkowej.

    Kontekst incydentu

    Do incydentu doszło w okresie podwyższonego napięcia wokół transportu surowców energetycznych drogą morską. Zatrzymanie tankowca nastąpiło krótko po działaniach Stanów Zjednoczonych wobec innej jednostki przejętej u wybrzeży Wenezueli, którą Waszyngton wiąże z transportem ropy objętej sankcjami.

    Deklaracje Teheranu

    Teheran od lat deklaruje walkę z masowym nielegalnym wywozem paliw, który jest napędzany niskimi cenami krajowymi oraz osłabieniem irańskiej waluty. Istotną rolę odgrywają także szlaki morskie prowadzące do państw regionu Zatoki Perskiej.

    Światowe media nie podają nazwy tankowca ani kto jest jego właścicielem lub armatorem.


PolskiplPolskiPolski