104. rocznica utworzenia Marynarki Wojennej

28 listopada minęły 104 lata od dnia, w którym Naczelnik Państwa marszałek Józef Piłsudski powołał do życia Marynarkę Wojenną. Od tego czasu, nieprzerwanie, Marynarka Wojenna wykonuje zadania na rzecz polskiej, morskiej racji stanu.

Z dniem 28 listopada 1918 roku rozkazuję utworzyć marynarkę polską, mianując jednocześnie pułkownika marynarki Bogumiła NOWOTNEGO, szefem Sekcji Marynarki Wojennej przy Ministerstwie Spraw Wojskowych”

Józef Piłsudski 

Zgodnie z marynarską tradycją na wszystkich okrętach stacjonujących w bazach morskich w Gdyni i w Świnoujściu podniesiona została wielka gala banderowa. Tego dnia odbyła się także ceremonia złożenia wiązanek kwiatów w Kwaterze Pamięci na Cmentarzu MW w Gdyni Oksywiu. W Kościele Garnizonowym MW odprawiona została uroczysta msza święta w intencji MW, podczas której odbyła się ceremonia odsłonięcia dwóch tablic upamiętniających 395. rocznice Bitwy pod Oliwą.

W dniu obchodów 104. rocznicy utworzenia morskiego rodzaju Sił Zbrojnych do służby w Marynarce Wojennej RP wcielony został niszczyciel min ORP Albatros, druga jednostka z serii KORMORAN II. Po raz pierwszy została na nim podniesiona biało-czerwona bandera.

Czytaj więcej: https://portalstoczniowy.pl/pierwsze-podniesienie-bandery-na-orp-albatros/

W uroczystym apelu uczestniczył m. in. podsekretarz stanu w MON – Michał Wiśniewski, Szef Biura Bezpieczeństwa Narodowego – Jacek Siewiera, Dowódca Generalny Rodzajów Sił Zbrojnych – generał Jarosław Mika, Inspektor MW – wiceadmirał Jarosław Ziemiański, Dowódca COM-DKM wiceadmirał Krzysztof Jaworski, Dowódca 3 Flotylli Okrętów – kontradmirał Mirosław Jurkowlaniec, Dowódca 8 Flotylli Obrony Wybrzeża – kontradmirał Włodzimierz Kułagin oraz zaproszeni goście.

W ramach zapoznawania się z tradycjami morskiego rodzaju Sił Zbrojonych w uroczystości uczestniczył także pododdział elewów Dobrowolnej Zasadniczej Służby Wojskowej z jednostek Marynarki Wojennej.

Ostatnim elementem obchodów rocznicowych była gala jubileuszowa, podczas której wręczone zostały m. in. wyróżnienia i patenty dla dowódców okrętów. Uroczystości zakończył koncert artystów z Klubu 3 Flotylli Okrętów, Klubu Marynarki Wojennej Riwiera oraz Orkiestry Reprezentacyjnej Marynarki Wojennej.

Czytaj też: https://portalstoczniowy.pl/nowy-szef-oddzialu-operacyjnego-com-dkm/

Zadania i rola Marynarki Wojennej

Zadania Marynarki Wojennej wiążą się głównie z zapewnieniem bezpieczeństwa polskich interesów na morzu oraz z naszym wkładem w bezpieczeństwo Europy w ramach NATO, UE i innych porozumień międzynarodowych. Chodzi tutaj o konieczność działań zarówno narodowych, jak i sojuszniczych, przede wszystkim w zakresie osłony morskich szlaków komunikacyjnych, zwłaszcza tych, którymi transportowane są surowce strategiczne i towary, monitoringu bezpieczeństwa żeglugi, operacji pokojowych, zwalczania terroryzmu oraz wczesnego wykrywania symptomów zagrożeń od strony morza.

Inaczej mówiąc MW operuje na akwenach morskich na rzecz systemu obrony państwa jak i jego bezpieczeństwa gospodarczego. Poprzez ciągłe szkolenie utrzymuje gotowość do reagowania wobec zagrożeń mogących wystąpić na wodach terytorialnych, wyłącznej strefy ekonomicznej, czy wszędzie tam, gdzie poruszają się jednostki transportu morskiego. MW jest także kluczową częścią krajowego systemu ratowania życia na morzu SAR.

Bez Marynarki Wojennej nie byłoby polskich map morskich, czy innych pomocy nawigacyjnych, które opracowuje Biuro Hydrograficzne MW. Siły Marynarki Wojennej pomagają także w ciągłym monitoringu ekologicznym wód Bałtyku oraz wspierają akcje usuwania skutków klęsk żywiołowych. Specjalistyczne okręty, nurkowie-minerzy oraz saperzy unieszkodliwiają niebezpieczne obiekty zalegające od II wojny światowej na dnie Bałtyku oraz w strefie brzegowej. MW prowadzi także akcje saperskie na akwenach śródlądowych, niejednokrotnie z dala od wybrzeża. 

Źródło: 3. FO

Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Norwegia: kolizja promu Ternen na wyspie Herføl

    Norwegia: kolizja promu Ternen na wyspie Herføl

    11 grudnia na wyspie Herføl w południowej Norwegii prom pasażersko-samochodowy Ternen uczestniczył w kolizji z budynkiem dawnej poczty. Jednostka należąca do operatora Norled wykonywała lokalne połączenie promowe.

    Okoliczności zdarzenia na wyspie Herføl

    Jak donosi lokalna prasa, w tym gazeta Fredriksstad Blad, jednostka mierząca 29,11 metra długości i 9,1 metra szerokości – zamiast zacumować do nabrzeża – uderzyła w nieruchomy obiekt lądowy. Do kolizji doszło z powodu usterki technicznej, która uniemożliwiła załodze zatrzymanie lub zwolnienie promu, mimo podejmowanych prób. Uszkodzeniu uległy elementy konstrukcyjne budynku, w tym fragmenty ścian oraz dachu.

    Zakres strat po stronie obiektu jest obecnie przedmiotem dochodzenia, a szczegóły dotyczące stanu samego promu pozostają na razie niepotwierdzone, co dodaje tajemniczości całej sprawie.

    Błąd nawigacyjny i możliwa usterka techniczna

    Początkowo załoga zgłosiła, że prom osiadł na mieliźnie, co w realiach archipelagu południowej Norwegii mogło wydawać się prawdopodobne. Przeprowadzona na miejscu inspekcja wykazała jednak, że doszło do kolizji z budynkiem znajdującym się na lądzie.

    Według wstępnych informacji przekazywanych przez lokalne media załoga przyznała, że doszło do pomylenia obiektu z przystanią promową. Jako jedną z możliwych przyczyn zdarzenia wskazywana jest usterka techniczna, która miała uniemożliwić skuteczne wyhamowanie jednostki. Te okoliczności pozostają jednak przedmiotem dalszych ustaleń.

    Na pokładzie promu znajdowało się około sześciu pasażerów oraz załoga. Wszyscy bezpiecznie zeszli na ląd.

    Działania służb i dochodzenie

    Norweska policja niezwłocznie rozpoczęła czynności wyjaśniające. W ramach postępowania potwierdzono, że zdarzenie miało charakter allizji, a nie wejścia jednostki na mieliznę. Analizie podlegają zarówno kwestie techniczne, jak i warunki panujące w momencie zdarzenia.

    Operator Norled poinformował o wszczęciu wewnętrznego postępowania wyjaśniającego. Połączenie promowe zostało czasowo zawieszone, jednak po wstępnej ocenie sytuacji ruch przywrócono. Na obecnym etapie nie przekazano informacji o ewentualnych konsekwencjach eksploatacyjnych dla jednostki.

    Prom Ternen – szerszy kontekst

    Prom Ternen został zbudowany w 1970 roku i pływa pod norweską banderą. Jednostka od lat obsługuje lokalne połączenia promowe, stanowiąc element codziennej infrastruktury transportowej tego regionu.

    Incydent na Herføl wpisuje się w serię zdarzeń morskich, które w ostatnich latach zwracają uwagę norweskich mediów na kwestie bezpieczeństwa żeglugi przybrzeżnej. W czerwcu 2023 roku głośnym echem odbiła się kolizja promu pasażerskiego Tyrhaug z jednostką serwisową Frøy Loke w rejonie Edøyfjord, która doprowadziła do obrażeń czterech osób i uruchomiła dyskusję na temat procedur nawigacyjnych oraz stanu technicznego jednostek operujących w norweskich fiordach.

    Źródło: Norsk rikskringkasting (NRK)