BAE Systems z kontraktem na budowę drugiej serii fregat typu 26

Brytyjskie Ministerstwo Obrony (MoD) przyznało BAE Systems kontrakt o wartości 4,2 mld GBP na budowę w Glasgow kolejnych pięciu fregat typu 26/City dla Royal Navy.

Kontrakt zapewni utrzymanie ponad 4000 miejsc pracy w BAE Systems i szerszym łańcuchu dostaw komponentów okrętowych w Wielkiej Brytanii. Zabezpiecza również budowę jednostek pływających w zakładach BAE Systems w Szkocji do 2030 roku. Do 1,8 mld GBP z nowego zamówienia zostanie wydane na zlecenia dla podwykonawców i dostawców komponentów, w tym 1,2 mld GBP w podmiotach z Wielkiej Brytanii.

Fregaty typu 26 to jedne z najbardziej zaawansowanych okrętów wojennych na świecie. Zostały zaprojektowane do walki z okrętami podwodnymi i obrony powietrznej o wysokiej intensywności, ale można je szybko dostosować do niesienia pomocy humanitarnej i medycznej. Konstrukcja ta została już z powodzeniem wyeksportowana do Australii i Kanady, zabezpieczając tysiące miejsc pracy w Wielkiej Brytanii i wzmacniając sojusze z członkami Wspólnoty Brytyjskiej.

Czytaj więcej o CSIC który zaprezentował nowy UUV Haishen 6000 na Airshow China 2022

Zapewniając tysiące miejsc pracy wymagających wysokich kwalifikacji w Szkocji, a także więcej w szerszym łańcuchu dostaw w Wielkiej Brytanii, kontrakt ten będzie pobudzał brytyjski przemysł stoczniowy. Pozwala on kontynuować długą historię budowy jednostek w Szkocji, oraz stanowi podstawę dla ciągłych inwestycji, w umiejętności, infrastrukturę i technologie niezbędne do utrzymania się w czołówce sektora morskiego i wspierania Narodowej Strategii Budowy Statków rządu brytyjskiego.

Program fregat typu 26 jest przedsięwzięciem obejmującym całą Wielką Brytanię. Ponad 120 brytyjskich dostawców pozyskało już kontrakty związane z nową partią fregat, w tym na przekładnie sterowe w Dunfermline, turbiny gazowe w Filton i morskie oświetlenie LED w Cumbrii. W tym roku 180 nowych praktykantów dołączyło do 400 już pracujących w BAE Systems nad programem.

Czytaj też o amunicji kierowanej Vulcano 127 firm Diehl Defence i Leonardo dla Deutsche Marine

Dział okrętów wojennych BAE Systems zatrudnia 4500 osób w całej Wielkiej Brytanii i rekrutuje kolejnych 400 w związku z dalszym rozwojem programu. Firma inwestuje około 15 milionów GBP w nową Akademię Budowy Statków w Glasgow, aby wspierać rozwój całej kadry pracowniczej, od praktykantów po starszych kierowników. Ponadto BAE Systems złożyła wniosek o zgodę na rozpoczęcie budowy nowej hali stoczniowej o wartości ponad 100 mln BGP, która znacznie zwiększy wydajność w Clyde, aby wesprzeć dostawę tych ośmiu jednostek i przyszłych zamówień.

Trzy okręty typu 26 są już budowane w Glasgow, a pierwszy z typu, HMS Glasgow (F88), ma zostać zwodowany jeszcze w tym roku i zostać dostarczony Royal Navy w połowie lat 20. Trwa również budowa HMS Cardiff (F89) i HMS Belfast (F90).

Autor: TDW

https://portalstoczniowy.pl/category/marynarka-bezpieczenstwo/
Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Druga korweta HDC-3100 w służbie filipińskiej marynarki

    Druga korweta HDC-3100 w służbie filipińskiej marynarki

    Marynarka Wojenna Filipin wcieliła do służby drugą z dwóch nowych korwet rakietowych BRPDiego Silang zbudowanych w Korei Południowej. Jednostki te stanowią wyraźny skok jakościowy zdolności bojowych filipińskiej floty, która w przyspieszonym tempie realizuje program modernizacji sił morskich w odpowiedzi na rosnącą presję Chin na Morzu Południowochińskim.

    Nowe korwety HDC-3100 dla Manili

    Południowokoreańska stocznia HD Hyundai Heavy Industries zakończyła budowę dwóch korwet rakietowych projektu HDF-3200 Hybrid dla Marynarki Wojennej Filipin. Druga jednostka, BRP Diego Silang, została wcielona do służby 2 grudnia, ponad pół roku po wejściu do linii prototypowej BRP Miguel Malvar.

    Dla filipińskiej floty są to jedne z najważniejszych okrętów bojowych pozyskanych w ostatnich dekadach. Wprowadzenie okrętów tej klasy oznacza odejście od dotychczasowej struktury sił, opartej głównie na jednostkach patrolowych i okrętach pomocniczych.

    Choć według oficjalnej klasyfikacji jednostki tego projektu zaliczane są do okrętów klasy korweta, ich rzeczywisty potencjał operacyjny oraz gabaryty lokują je na pograniczu lekkich fregat wielozadaniowych, przeznaczonych do działań na wodach otwartych.

    Przełomowe zdolności bojowe

    Nowe korwety mają przenosić zestaw uzbrojenia, w którego skład wchodzi pojedyncza armata 76 mm, 16-komorowa wyrzutnia VLS dla przeciwlotniczych pocisków MBDA VL MICA, dwie podwójne wyrzutnie pocisków przeciwokrętowych LIGNex1 SSM-700K C-Star, system artyleryjski Aselsan Gökdeniz kal. 35 mm oraz dwie potrójne wyrzutnie torped ZOP K745 Blue Shark kal. 324 mm, wystrzeliwanych z wyrzutni typu SEA TLS. Uzupełnieniem jest system walki elektronicznej z wyrzutniami celów pozornych Terma C-Guard.

    Kontekst regionalny i presja Chin

    Modernizacja filipińskiej floty morskiej wpisuje się w szerszy program modernizacji sił zbrojnych, realizowany przez Manilę w odpowiedzi na dynamicznie pogarszającą się sytuację bezpieczeństwa w regionie Morza Południowochińskiego. W ostatnich latach wody te stały się areną licznych incydentów z udziałem chińskiej straży przybrzeżnej oraz formacji paramilitarnych, które regularnie podejmują działania wymierzone w filipińskie jednostki patrolowe i rybackie.

    Nowe korwety tym samym mają zapewniać Filipinom bardziej wiarygodne narzędzie reagowania na tego typu presję, zwiększając koszt potencjalnej eskalacji po stronie Pekinu. W opinii zachodnich analityków wprowadzenie do służby okrętów tej klasy oznacza, że rywalizacja morska w regionie przestaje mieć charakter jednostronny.

    Współpraca z Koreą Południową

    Kontrakt na budowę dwóch korwet o wartości około 550 mln dolarów został podpisany w 2021 roku i stanowi element szerszej współpracy przemysłowo-obronnej pomiędzy Filipinami a Koreą Południową. HD Hyundai Heavy Industries zbudowała dotychczas łącznie 10 okrętów dla filipińskiej marynarki, w tym patrolowce.

    Południowokoreański przemysł okrętowy deklaruje gotowość do dalszego rozszerzania współpracy w regionie Azji Południowo-Wschodniej, postrzegając Filipiny jako jednego z kluczowych partnerów w tym obszarze.

    Kolejne etapy modernizacji

    Wzmocnienie sił nawodnych nie wyczerpuje planów Manili. Filipiny rozwijają koncepcję obrony archipelagu, zakładającą rozbudowę systemów rakietowych, zdolności rozpoznania i dozoru morskiego oraz intensyfikację ćwiczeń z sojusznikami z regionu Indo-Pacyfiku.

    Niezależnie od rozbudowy sił nawodnych, w Manili powraca temat pozyskania okrętów podwodnych. Wśród potencjalnych oferentów wymieniany jest południowokoreański koncern Hanwha Ocean, prezentujący kompleksową propozycję obejmującą zarówno budowę jednostek, jak i zaplecze szkoleniowo-logistyczne.