Budowa drugiego okrętu SIGINT w ramach programu Delfin

W ramach kluczowego projektu o kryptonimie „Delfin”, stocznia Remontowa Shipbuilding S.A. zainicjowała budowę drugiej jednostki z serii okrętów zwiadu elektronicznego SIGINT (Signals Intelligence Ships). Ten istotny krok podkreśla zaangażowanie Polski w rozwijanie swoich zdolności wywiadowczych na morzach i oceanach.
Rozpoczęcie budowy tego okrętu to nie tylko kolejny etap w wzmocnieniu potencjału wywiadowczego Marynarki Wojennej RP, ale także manifestacja efektywnej współpracy międzynarodowej. Jako podwykonawca szwedzkiej firmy Saab, stocznia Remontowa Shipbuilding odgrywa kluczową rolę w realizacji projektu Delfin. Ich zadaniem jest budowa nowoczesnych okrętów zwiadu elektronicznego, co jest istotnym elementem tego ambitnego przedsięwzięcia.
Ta nowa jednostka, nosząca imię Henryka Zygalskiego – wybitnego polskiego matematyka i kryptologa, kluczowego w złamaniu kodu Enigmy – umacnia tradycje polskiej kryptologii i innowacyjności w dziedzinie obronności.
W kwietniu tego roku w stoczni Remontowa Shipbuilding S.A. odbyła się uroczystość cięcia blach pod budowę pierwszego okrętu, a w lipcu tego samego roku położono stępkę pod ten sam okręt. Rozpoczęcie prac nad drugim okrętem teraz podkreśla dynamikę i strategiczne znaczenie projektu pk. Delfin dla polskiej floty. Zawarta w ubiegłym roku umowa z Saabem na projektowanie, produkcję i wsparcie dwóch jednostek Sigint (Signal Intelligence) o łącznej wartości około 620 milionów euro, zakłada dostarczenie okrętów do roku 2027. Saab Kockums AB, jako główny wykonawca, odpowiada za projekt, produkcję oraz integrację zaawansowanych systemów wywiadowczych, podczas gdy Remontowa Shipbuilding skupia się na budowie, testowaniu i przygotowaniu okrętów do operacji.
Czytaj więcej: https://portalstoczniowy.pl/w-stoczni-remontowej-obylo-sie-ciecie-blach-pod-budowe-okretu-sigint/
Zaprojektowane do efektywnego pozyskiwania danych wywiadowczych, okręty pk. Delfin przeznaczone są do zastąpienia starzejących się jednostek projektu 863: ORP Nawigator i ORP Hydrograf. To zastąpienie podkreśla modernizację w składzie polskiej floty, odzwierciedlając ewolucję technologiczną i taktyczną w dziedzinie działań wywiadowczych na morzu. Te nowoczesne jednostki, wyposażone w najnowocześniejsze systemy i technologie, znacząco zwiększą zdolności wywiadowcze Polski na morzu, stanowiąc istotny element w strategicznym rozwoju Marynarki Wojennej RP.
Jednostki rozpoznania SIGINT odegrają kluczową rolę w pozyskiwaniu informacji z sygnałów wywiadu elektronicznego. Te okręty będą spełniać szereg zadań, w tym monitorowanie i przechwytywanie sygnałów radiowych w celu identyfikacji komunikacji między różnymi jednostkami wojskowymi lub cywilnymi, analizowanie i dekodowanie przechwyconych sygnałów w celu uzyskania informacji o celach wojskowych lub cywilnych, wykrywanie i lokalizacja źródeł sygnałów w celu określenia pozycji przeciwnika, wsparcie działań sił zbrojnych poprzez dostarczanie informacji o aktywności militarnych w rejonie oraz przeprowadzanie działań rozpoznawczych w celu pozyskania informacji o planach i działaniach wrogich państw lub organizacji.
Autor: Mariusz Dasiewicz

-
US Navy wybiera okręty desantowe od Damena?

Ogłoszona 5 grudnia decyzja sekretarza marynarki Stanów Zjednoczonych przesądziła o kierunku dalszych prac nad nowymi okrętami desantowymi średniej wielkości. W postępowaniu dotyczącym programu LSM, US Navy wskazała jako zwycięzcę europejski koncern Damen, którego propozycja najlepiej odpowiadała przyjętym założeniom operacyjnym i harmonogramowym.
W artykule
Projekt LST-100 w programie LSM US Navy
Podstawą oferty niderlandzkiej grupy stał się projekt LST-100, który zostanie zaadaptowany na potrzeby amerykańskiej floty. Zgodnie z deklaracjami strony wojskowej, pierwsze prace stoczniowe mogłyby ruszyć w 2026 roku, co przy zachowaniu zakładanego tempa realizacji umożliwiłoby przekazanie pierwszej jednostki do służby w 2029 roku. Skala programu zakłada pozyskanie docelowo około 35 okrętów, przeznaczonych zarówno dla US Navy, jak i Korpusu Piechoty Morskiej Stanów Zjednoczonych.
Istotnym elementem amerykańskiego podejścia do programu jest ograniczenie ingerencji w bazową dokumentację techniczną. Zamiast daleko idących modyfikacji przewidziano jedynie dostosowanie projektu do obowiązujących standardów US Navy, wymagań dotyczących wyposażenia oraz integracji z systemami wykorzystywanymi przez lotnictwo morskie i USMC. Takie podejście ma pozwolić na skrócenie cyklu projektowego i zmniejszenie ryzyka opóźnień.
Rola okrętów LSM w działaniach USMC
Równolegle z ogłoszeniem wyboru programu zawarto porozumienie dotyczące nabycia praw do dokumentacji technicznej LST-100, których wartość określono na 3,3 mln USD. Rozwiązanie to daje stronie amerykańskiej pełną swobodę w zakresie wyboru stoczni realizujących kolejne etapy programu – od budowy seryjnej, przez wsparcie eksploatacji, po przyszłe modernizacje. Zgodnie z zapowiedziami w realizację programu ma zostać włączona możliwie szeroka grupa zakładów stoczniowych.
Nowe okręty desantowe typu LSM (Landing Ship Medium) mają odegrać kluczową rolę w działaniach USMC na wodach Oceanu Spokojnego, umożliwiając szybkie przemieszczanie pododdziałów pomiędzy rozproszonymi punktami operacyjnymi. W założeniu będą one uzupełniać potencjał dużych okrętów desantowych-doków, zapewniając większą elastyczność działania w środowisku nasyconym środkami rażenia przeciwnika.











