Cermar Industry: 25 lat doświadczenia w przemyśle morskim

Szczecińska spółka Cermar Industry świętuje ćwierćwiecze istnienia. Od 2007 roku firma buduje swoją pozycję na rynku produkcji offshore.

Szczecińska spółka Cermar Industry, działająca na rynku od 1993 roku, ma za sobą bogatą historię, a zdobyte doświadczenie procentuje prowadzonych przez firmę działaniach biznesowych. W rozmowie z dziennikarzem Biznes Trendy, dodatku do dziennika Rzeczpospolita, szef spółki Marek Jan Stengert  mówi o historii i osiągnięciach spółki, a także o planach na przyszłość.

– Początki naszej firmy to zupełnie inna produkcja niż dzisiaj. Wytwarzaliśmy m.in. małe łodzie rybackie, drobne konstrukcje, wykonywaliśmy usługi dla Stoczni Szczecińskiej. Nie mieliśmy praktycznie żadnych systemów jakości, pracowaliśmy przede wszystkim na podstawie powierzonej dokumentacji. W ten sposób Cermar egzystował przez 10 lat – wspomina prezes zarządu Cermar Industry.

Jak mówi Marek Jan Stengert, sytuacja zmieniła się w 2004 roku, który przyniósł duże zamówienia od Stoczni Szczecińskiej Nowej. Na ich podstawie firma wyprodukowała konstrukcje stalowe o łącznym tonażu ponad 10 tys. ton. Prezes Cermar Industry podkreśla, że wtedy nastąpił zwrot w podejściu do funkcjonowania przedsiębiorstwem.

Zobacz też: Norweska stocznia Ulstein podbija rynek statków offshore.

– Rozpoczęliśmy inwestowanie w rygorystyczne systemy jakościowe, gdyż nasi klienci oczekiwali spełniania wysokich standardów produkcji, ale także, co równie ważne, powtarzalności w ich stosowaniu – mówi prezes Cermar Industry. – Podjęliśmy również decyzję o dywersyfikacji naszych zleceniodawców w celu zmniejszenia ryzyka prowadzenia biznesu, a z tym związane było poszerzenie wachlarza usług i produkcji – dodaje Marek Jan Stengert.

Dzisiaj gros klientów Cermar Industry stanowią firmy działające w branży offshore, związane z wydobyciem ropy i gazu. Spółka ma na swoim koncie też udane kooperacje z przedsiębiorstwami hutniczymi, ceramicznymi, energetycznymi oraz okrętowymi, również takimi, które realizowały zlecania dla marynarki wojennej.

– Każdego roku planujemy wydatkowanie pewnej sumy pieniędzy na zakupy inwestycyjne, m.in. po to, żeby sprostać oczekiwaniom kontrahentów. Kupujemy urządzenia do produkowania konstrukcji wielkogabarytowych. Przykładem może być unikatowa wypalarka plazmowa z głowicą 3D, która umożliwia wypalanie blach o grubości do 16 cm z jednoczesnym fazowaniem krawędzi, a także cięcie rur z fazowaniem dla kontraktów offshore i przemysłu chemicznego – mówi prezes Cermar Industry.

Spółka już teraz dysponuje nowoczesnymi urządzeniami przemysłowymi. To m.in. maszyny spawalnicze, takie jak wysięgnik do spawania pod topnikiem czy numerycznie sterowana wielkogabarytowa zwijarka blach o grubości 7 cm do średnicy 6,5 m. Dzięki tym maszynom Cermar Industry może swoim klientom oferować m.in. produkcję małych zbiorników ciśnieniowych.

Zobacz też: Stocznia Wojenna: podwyżki, modernizacja, nowe kontrakty.

Szczecińska firma stawia na innowacje, żeby budować swoje przewagi konkurencyjne. Dotyczy to zwłaszcza sprzętu i materiałów.

– Innowacją jest proces spawania plazmą i laserem. Oferujemy usługi łączenia precyzyjnego materiałów trudno spawalnych (metali kolorowych i stopów) – tłumaczy Marek Jan Stengert, szef Cermar Industry.

W 2007 roku firma weszła na rynek produkcji dla firma działających w branży offshore. Po ponad dekadzie prezes spółki podkreśla, że był to niewątpliwy sukces.

– Zaczynaliśmy skromnie od wykonania palników do gazu na platformie wiertniczej. Dziś jesteśmy w tym segmencie produkcji w zupełnie innym miejscu, o naszym istnieniu wiedzą już w innych częściach Europy, m.in. w Trondheim, Bergen, Stavanger – mówi szef Cermar Industry.

Źródło: Biznes Trendy, dodatek do dziennika Rzeczpospolita z 4 września 2018 r., fot.: Cermar Industry.

Przemysł stoczniowy – więcej wiadomości z branży znajdziesz tutaj.

Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Montaż modułu na przyszłym atomowym USS John F. Kennedy

    Montaż modułu na przyszłym atomowym USS John F. Kennedy

    W stoczni Newport News Shipbuilding, należącej do koncernu Huntington Ingalls Industries, 9 grudnia przeprowadzono kolejny istotny etap budowy lotniskowca o napędzie jądrowym USS John F. Kennedy (CVN 79) typu Gerald R. Ford

    Precyzyjne scalanie modułów na przyszłym USS John F. Kennedy

    Widoczne na zdjęciu prace realizowane są już po zakończeniu zasadniczego formowania struktury kadłuba i prowadzone są z wykorzystaniem metody modułowej, od lat stosowanej w stoczni Newport News Shipbuilding. Duże sekcje konstrukcyjne powstają równolegle, a następnie są transportowane do suchego doku, gdzie następuje ich precyzyjne ustawienie i trwałe połączenie z wcześniej zmontowanymi fragmentami okrętu.

    Przejście do etapu wyposażania kadłuba

    Osadzenie górnej części dziobu sprawia, że sylwetka lotniskowca coraz wyraźniej odpowiada docelowemu kształtowi jednostki. Jednocześnie prace stoczniowe przechodzą do etapu zbrojenia okrętu, rozumianego w stoczniowej praktyce jako wyposażanie kadłuba. Obejmuje ono położenie rurociągów, montaż torów kablowych i kanałów wentylacyjnych, układanie kabli oraz wykonywanie kolejnych prac wyposażeniowych.

    Montaż górnego modułu dziobowego należy do najbardziej czytelnych momentów budowy lotniskowca, wyraźnie zmieniających jego sylwetkę i potwierdzających postęp prac stoczniowym. Przyszły USS John F. Kennedy (CVN 79) jest drugą jednostką nowej generacji amerykańskich atomowych lotniskowców typu Gerald R. Ford, a Newport News Shipbuilding pozostaje jedyną stocznią w Stanach Zjednoczonych zdolną do realizacji tak złożonych programów okrętowych.


PolskiplPolskiPolski