Dania przyspiesza modernizację floty wojennej

Dania przyspiesza modernizację floty wojennej – Minister Obrony Troels Lund Poulsen ogłosił program zakupu i budowy nowych okrętów patrolowych (OPV), jednostek wsparcia oraz systemów bezzałogowych – łącznie 26. Celem jest wzmocnienie duńskiej floty wojennej w zakresie nadzoru morskiego, reagowania kryzysowego oraz ochrony podmorskiej infrastruktury krytycznej.
W artykule
Okręty patrolowe i jednostki ochrony środowiska – filary bezpieczeństwa morskiego
Nie minął miesiąc od publikacji naszego artykułu, w którym informowaliśmy o ogłoszeniu przez Królestwo Danii strategicznych planów modernizacji Søværnet, gdy Kopenhaga przeszła do etapu ich realizacji. W ramach tego programu rząd przeznaczy około 4 mld koron duńskich (około 614 mln dolarów) na wzmocnienie morskich zdolności obronnych.
Trzon nowego planu stanowić będą OPV, zaprojektowane z myślą o operacjach na wodach terytorialnych oraz w duńskiej wyłącznej strefie ekonomicznej. Jednostki te mają zapewnić stały nadzór nad żeglugą, umożliwiać kontrolę podejrzanych jednostek oraz wspierać działania związane ze zwalczaniem zagrożeń hybrydowych, które coraz częściej pojawiają się w rejonie Morza Bałtyckiego i Północnego.
Uzupełnieniem floty będą specjalistyczne okręty do ochrony środowiska morskiego, które – poza klasycznymi zadaniami, takimi jak neutralizacja skutków wycieków ropy – otrzymają zdolności do prowadzenia działań patrolowych, rozpoznania oraz wsparcia w zakresie zwalczania min morskich. Nowe platformy zastąpią wysłużone jednostki typu Supply i Seatruck, zapewniając Kopenhadze nowoczesne narzędzie do ochrony zarówno środowiska, jak i podmorskiej infrastruktury krytycznej.
Systemy bezzałogowe i sonary – odpowiedź na zagrożenia podwodne
Integralną częścią programu mają być systemy bezzałogowe oraz nowoczesne systemy sonarowe, które umożliwią prowadzenie długotrwałego monitoringu podmorskich kabli, rurociągów i gazociągów. W dobie rosnącego ryzyka sabotażu infrastruktury krytycznej – czego symbolicznym przykładem stał się atak na gazociągi Nord Stream – takie rozwiązania stają się kluczowe dla zapewnienia bezpieczeństwa nie tylko Danii, lecz całego regionu Morza Bałtyckiego.
Współpraca z NATO i krajowy przemysł okrętowy
Ministerstwo Obrony zapowiedziało, że większość okrętów powstanie w duńskich stoczniach, przy możliwym udziale krajów sojuszniczych NATO. To nie tylko inwestycja w bezpieczeństwo, ale również impuls dla lokalnego przemysłu okrętowego i rozwój kompetencji w zakresie nowoczesnych technologii morskich.
Część większego planu odbudowy duńskiej floty wojennej
Realizacja programu modernizacji Søværnet jest elementem szerszego planu odbudowy potencjału obronnego Królestwa Danii. Po ponad dekadzie cięć budżetowych, w 2024 roku rząd przeznaczył 190 miliardów koron duńskich na rozwój sił zbrojnych w perspektywie dziesięciu lat. Wydatki te mają przywrócić zdolności operacyjne odpowiadające współczesnym zagrożeniom, szczególnie w obszarze bezpieczeństwa morskiego.
Realna odpowiedź na „flotę cieni” i nowe zagrożenia
Wzrost aktywności rosyjskiej „floty cieni”, transportującej ropę, broń i zboże z naruszeniem sankcji, a także seria incydentów wokół podmorskiej infrastruktury krytycznej, pokazały, jak pilne jest wzmocnienie zdolności patrolowych i rozpoznawczych.
Zagrożenia, z jakimi mierzymy się dziś na morzu, są inne i znacznie poważniejsze niż jeszcze kilka lat temu. Musimy odpowiedzieć na rosnące zagrożenie ze strony Rosji, w czasie gdy rozwój technologii postępuje w zawrotnym tempie.
Minister Obrony Danii, Troels Lund Poulsen
Dania, podejmując decyzję o natychmiastowym wdrożeniu programu, potwierdza, że transformacja marynarki wojennej nie jest projektem przyszłości, lecz koniecznością wynikającą z bieżącej sytuacji geopolitycznej.

Warto podkreślić, że w najnowszym komunikacie Minister Obrony Danii Troels Lund Poulsen nie odniósł się bezpośrednio do planowanej wymiany fregat typu Iver Huitfeldt, o której informowaliśmy wcześniej na naszym portalu. Wskazuje to, że ogłoszony budżet obejmuje wyłącznie pilne zakupy związane z ochroną infrastruktury krytycznej oraz reagowaniem na zagrożenia hybrydowe. Realizacja projektów dotyczących nowych fregat oraz okrętów przeznaczonych do operacji na wodach Arktyki pozostaje częścią długoterminowej strategii modernizacji duńskiej floty wojennej i będzie wymagać odrębnych decyzji budżetowych oraz znacznych nakładów finansowych w kolejnych latach.
Autor: Mariusz Dasiewicz

-
Iran zatrzymuje tankowiec w Zatoce Omańskiej

Irańskie służby przejęły tankowiec przepływający przez wody Zatoki Omańskiej. Powodem były naruszenia przepisów, w tym brak dokumentacji oraz ignorowanie sygnałów do zatrzymania. Załogę jednostki zatrzymano do wyjaśnienia.
W artykule
Zajęcie jednostki na wodach Zatoki Omańskiej
Według komunikatów irańskich mediów, powołujących się na sąd prowincji Hormozgan, w ręce władz trafił tankowiec z 18-osobową załogą. Strona irańska twierdzi, że jednostka przewoziła około 37 000 baryłek ropy pochodzącego z nielegalnego obrotu. Załodze zarzucono m.in. ignorowanie poleceń zatrzymania oraz brak kompletnej dokumentacji nawigacyjnej i ładunkowej.
Kontekst incydentu
Do incydentu doszło w okresie podwyższonego napięcia wokół transportu surowców energetycznych drogą morską. Zatrzymanie tankowca nastąpiło krótko po działaniach Stanów Zjednoczonych wobec innej jednostki przejętej u wybrzeży Wenezueli, którą Waszyngton wiąże z transportem ropy objętej sankcjami.
Deklaracje Teheranu
Teheran od lat deklaruje walkę z masowym nielegalnym wywozem paliw, który jest napędzany niskimi cenami krajowymi oraz osłabieniem irańskiej waluty. Istotną rolę odgrywają także szlaki morskie prowadzące do państw regionu Zatoki Perskiej.
Światowe media nie podają nazwy tankowca ani kto jest jego właścicielem lub armatorem.











