Dar Młodzieży rozpoczął pierwszy tegoroczny rejs szkoleniowy

Trzymasztowa fregata Dar Młodzieży, należąca do Uniwersytetu Morskiego w Gdyni, wyszła dziś rano w swój pierwszy tegoroczny rejs szkoleniowy. W trakcie podróży odwiedzi m.in. Belgię, Portugalię i Norwegię, realizując misję kształcenia przyszłych oficerów floty handlowej.
W artykule
Rozpoczęcie rejsu i rotacja załogi na Darze Młodzieży
O godzinie 9:00 Dar Młodzieży opuścił Nabrzeże Pomorskie w Gdyni, rozpoczynając tegoroczną kampanię szkoleniową. Na pokładzie znalazło się 50 uczniów Zespołu Szkół Morskich w Gdańsku, którzy uczestniczyli w przygotowaniach jednostki i zdobywali pierwsze praktyczne doświadczenia w żegludze.
Pierwszym przystankiem na trasie fregaty będzie Antwerpia, gdzie jednostka dotrze 20 marca. Tam nastąpi pierwsza zmiana załogi – uczniów zastąpi 104 studentów belgijskiej Akademii Morskiej. Praktyki na Darze Młodzieży umożliwią im doskonalenie umiejętności nawigacyjnych oraz zapoznanie się z codziennym funkcjonowaniem żaglowca. Kolejnym etapem podróży będzie Port Ponta Delgada na Azorach.
Współpraca Uniwersytetu Morskiego w Gdyni z belgijską Akademią Morską trwa od 2008 roku i nawiązuje do wspólnych tradycji szkoleniowych obu krajów, sięgających lat 40. XX wieku. Już od 17 lat studenci Hogere Zeevaartschool Antwerpen zdobywają doświadczenie na Darze Młodzieży, szkoląc się pod okiem polskiej kadry oficerskiej, której kompetencje są wysoko cenione przez belgijskie środowisko akademickie.
Rektor Uniwersytetu Morskiego w Gdyni, prof. Adam Weintrit
18 kwietnia żaglowiec ponownie zawinie do Antwerpii, gdzie na jego pokład wejdzie nowa grupa – około 120 uczniów szkół morskich z Gdańska, Kędzierzyna-Koźla i Wrocławia. To oni przejmą obowiązki i będą kontynuować rejs pod okiem doświadczonej kadry.

Po zakończeniu tej części podróży Dar Młodzieży skieruje się do Oslo, gdzie 3 maja weźmie udział w obchodach Święta Narodowego Norwegii organizowanych przez Ambasadę RP. Następnie, zanim wróci do macierzystego portu w Gdyni, zawinie jeszcze do Hamburga. W dniach 9-11 maja weźmie udział w Hafengeburtstag – prestiżowych obchodach rocznicy powstania portu, uznawanych za największe święto morskie na świecie.
Powrót fregaty do Gdyni planowany jest na 18 maja.
Żaglowiec z bogatą historią
Dar Młodzieży to jedna z najbardziej rozpoznawalnych jednostek polskiej floty szkoleniowej. Jest pierwszym żaglowcem, który został zaprojektowany i zbudowany w polskiej stoczni specjalnie do celów dydaktycznych. Jego kadłub zwodowano w Stoczni Gdańskiej 12 listopada 1981 roku, a 4 lipca 1982 roku na maszcie podniesiono biało-czerwoną banderę.
Dzięki swojemu białemu kadłubowi, podobnie jak jego poprzednik Dar Pomorza, zyskał przydomek „białej fregaty”. Barwa ta nie jest przypadkowa – tradycyjnie oznacza przynależność do flot szkoleniowych oraz podkreśla prestiż i elegancję jednostki.
Jednostka kontynuuje tradycję swoich poprzedników – Lwowa i Daru Pomorza, odgrywając kluczową rolę w szkoleniu przyszłych kadr morskich. Ma 94,2 m długości (z bukszprytem 108,8 m), wyporność wynosi 2,9 tys. ton, a powierzchnia żagli sięga 3 015 m², co czyni go jednym z największych szkolnych żaglowców na świecie.
W styczniu 2025 roku Ministerstwo Infrastruktury ogłosiło decyzję o budowie nowego żaglowca, który w przyszłości zastąpi Dar Młodzieży. Koszt tej inwestycji oszacowano na około 300 mln złotych.
Autor: Mariusz Dasiewicz

Na Oksywiu program Miecznik idzie jak „Burza”

W PGZ Stoczni Wojennej odbyła się dziś uroczystość położenia stępki pod drugą fregatę programu Miecznik – przyszłą ORP Burzę. Zakończenie etapu montażu stępki bazowej oznacza formalne rozpoczęcie budowy całego kadłuba okrętu.
W artykule
W ceremonii uczestniczyli m.in. sekretarz stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej Paweł Bejda, podsekretarz stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych Konrad Gołota oraz przedstawiciele Inspektoratu Uzbrojenia, Dowództwa Marynarki Wojennej RP i partnerów programu. Tradycyjne wspawanie okolicznościowego medalu w konstrukcję stępki symbolicznie otworzyło zasadniczą fazę budowy kadłuba drugiej fregaty.
Program Miecznik jako sprawdzian możliwości polskiego przemysłu okrętowego
Położenie stępki pod Burzę potwierdza, że PGZ Stocznia Wojenna konsekwentnie i zgodnie z harmonogramem realizuje kolejne etapy programu Miecznik. Pierwsza fregata – Wicher – znajduje się już w zaawansowanej fazie montażu kadłuba, natomiast rozpoczęcie budowy drugiej jednostki pokazuje, że stocznia jest gotowa do równoległej realizacji zadań o najwyższym stopniu złożoności.
Marcin Ryngwelski, prezes zarządu PGZ Stocznia Wojenna

Fot. PGZ Stocznia Wojenna Program Miecznik jest największym wyzwaniem w historii współczesnego polskiego przemysłu okrętowego oraz potwierdzeniem zdolności krajowych zakładów stoczniowych do realizacji przedsięwzięć o strategicznym znaczeniu dla bezpieczeństwa naszego państwa. Każdy kolejny etap jego realizacji przybliża moment przekazania Marynarce Wojennej RP nowoczesnych wielozadaniowych fregat.
Miecznik – trzy nowe fregaty dla polskiej floty
Program Miecznik obejmuje budowę trzech fregat wielozadaniowych: Wicher, Burza i Huragan. Jednostki te w perspektywie najbliższych lat przejmą zadania realizowane obecnie przez fregaty ORP Gen. K. Pułaski oraz ORP Gen. T. Kościuszko, zapewniając Marynarce Wojennej RP nowoczesne platformy zdolne do prowadzenia działań w środowisku wielodomenowym.

Fot. PGZ Stocznia Wojenna Po zakończeniu uroczystości zaproszeni goście odwiedzili Halę Kadłubową PGZ Stoczni Wojennej, gdzie prowadzone są intensywne prace przy budowie pierwszej fregaty programu Miecznik – przyszłego ORP Wichra.

Fot. PGZ Stocznia Wojenna Podstawowe parametry fregat Miecznik
Wielozadaniowe fregaty Miecznik to jednostki, które po zakończeniu budowy osiągną długość całkowitą około 138 metrów oraz maksymalną szerokość sięgającą 20 metrów. Wyporność maksymalna, liczona wraz z pełnym wyposażeniem i poszyciem, wyniesie około 7 tysięcy ton. Okręty zaprojektowano z myślą o prowadzeniu długotrwałych działań na morzu – ich autonomiczność szacowana jest na około 8 tysięcy mil morskich, przy prędkości maksymalnej dochodzącej do 28 węzłów.
Napęd dla przyszłych Mieczników zapewnią cztery wysokoprężne silniki tłokowe pracujące w układzie CODAD, co gwarantuje właściwą manewrowość oraz efektywność eksploatacyjną jednostek. Stała załoga fregaty liczyć będzie około 120 marynarzy, z możliwością przyjęcia dodatkowo blisko 60 osób personelu, w zależności od charakteru realizowanych zadań.
Źródło: PGZ Stocznia Wojenna













