EDGE i Fincantieri utworzyły spółkę joint venture MAESTRAL dotyczącą budowy nowych OPV

EDGE Group i Fincantieri podpisały dziś umowę dotyczącą utworzenia spółki Joint Venture MAESTRAL. Ceremonia odbyła się w Abu Dhabi, w obecności Szejka Khaled bin Mohamed bin Zayed Al Nahyana. Podczas wydarzenia ogłoszono zamówienie na budowę dziesięciu 51-metrowych okrętów patrolowych (OPV) dla Straży Przybrzeżnej ZEA, które zostaną zrealizowane przez MAESTRAL.

Wartość zamówienia to 400 mln euro. Nowe OPV mają zwiększyć bezpieczeństwo na wodach Zjednoczonych Emiratów Arabskich. MAESTRAL, z 51% udziałem EDGE, skupi się na projektowaniu i budowie tych jednostek. Okręty OPV typu P51MR, o długości 51 m, cechują się modularnością, statecznością oraz niską skuteczną powierzchnią odbicia. Współpraca EDGE i Fincantieri otwiera nowe możliwości na rynku międzynarodowym.

Jednostki te oparte są na projekcie sprawdzonych patrolowców typu Saettia, których zadaniem jest m.in. zwalczanie przemytu narkotyków na wodach przybrzeżnych Panamy.

Czytaj więcej o Wielkiej Brytanii która inwestuje w nowe okręty desantowe MRSS

Podpisanie umowy miało miejsce w obecności ważnych osobistości. Byli tam Szejk Khaled bin Mohamed bin Zayed Al Nahyan, Książę Koronny Abu Dhabi, oraz Faisal Al Bannai, Przewodniczący EDGE Group. Obecni byli także Matteo Perego di Cremnago, Wiceminister Obrony Włoch, oraz Enrico Credendino, Szef Marynarki Wojennej Włoch. Na wydarzeniu pojawili się także Hamad Al Marar, CEO EDGE Group, Dr. Pierroberto Folgiero, CEO Fincantieri Group, oraz Dr. Dario Deste, Dyrektor Generalny Działu Okrętów Wojennych Fincantieri.

Faisal Al Bannai, Przewodniczący EDGE Group, powiedział: „Zaledwie trzy miesiące po ogłoszeniu tego przedsięwzięcia z Fincantieri, ogłaszamy znaczące krajowe zamówienie na zaawansowane OPV. Będą one budowane zarówno w naszych stoczniach w Abu Dhabi, jak i we Włoszech. To pokazuje, jak szybko EDGE i jej partnerzy mogą działać oraz jakie zasoby mogą mobilizować. Podkreśla to naszą strategię wzrostu eksportu poprzez partnerstwa, wymianę wiedzy oraz innowacje. MAESTRAL otwiera nowe możliwości promowania zaawansowanych rozwiązań morskich dla marynarek wojennych i straży przybrzeżnych na całym świecie.”

Czytaj też o wodowaniu drugiego logistyka Atlante dla Marina Militare

Pierroberto Folgiero, CEO Fincantieri, dodał: „Jesteśmy dumni z utworzenia MAESTRAL oraz pierwszego dużego zamówienia od momentu rozpoczęcia współpracy z EDGE Group. Dzisiejsze podpisanie pokazuje, jak wartościową platformą przemysłową jest ta spółka joint venture. Pozwoli nam to wykorzystać możliwości na rynku ZEA, rozwijając nasze zdolności handlowe. Tworzymy nowe, ważne możliwości wzrostu i ekspansji w międzynarodowym sektorze obronnym.”

MAESTRAL będzie koncentrować się na sprzedaży, działaniach handlowych oraz projektowaniu i serwisowaniu, jednocześnie tworząc cenne możliwości zatrudnienia dla wysoko wykwalifikowanych lokalnych i międzynarodowych specjalistów.

Autor: Mariusz Dasiewicz/Fincantieri

https://portalstoczniowy.pl/category/okretownictwo-stocznie/
Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Stocznie, porty i marynarka wojenna podczas Świąt Bożego Narodzenia

    Stocznie, porty i marynarka wojenna podczas Świąt Bożego Narodzenia

    Boże Narodzenie w powszechnym wyobrażeniu kojarzy się z ciszą, zwolnionym rytmem i rodzinnym stołem. Nad morzem wygląda to jednak inaczej. Porty, stocznie i załogi na okrętach wojennych funkcjonują także wtedy, gdy w miastach gasną światła biur, a kalendarz na dwa świąteczne dni zatrzymuje się.

    Dla ludzi morza święta od wieków wpisane są w służbę i codzienną pracę. W dyżurkach portowych, na mostkach okrętów oraz w halach produkcyjnych stoczni trwa normalny rytm odpowiedzialności, często w ciszy przerywanej jedynie sygnałami radiostacji, szumem wentylacji i odgłosem wody uderzającej o stalowe burty.

    Stocznie w świątecznym rytmie

    Polski przemysł okrętowy nie zatrzymuje się z powodu kalendarza. Harmonogramy budów, remontów pozostają nieubłagane, zwłaszcza w programach realizowanych na potrzeby Marynarki Wojennej. Okres świąteczny bywa spokojniejszy operacyjnie, lecz często wykorzystywany jest na prace przygotowawcze, przeglądy oraz zadania, które na co dzień pozostają poza zainteresowaniem opinii publicznej.

    Dla wielu inżynierów, spawaczy i monterów dyżur w czasie Bożego Narodzenia nie stanowi niczego nadzwyczajnego. W branży morskiej ciągłość pracy jest fundamentem sprawnego funkcjonowania jednostek, a okręt nie zna pojęcia „pauzy”.

    Dyżur na okrętach podczas Świąt Bożego Narodzenia

    Na morzu święta wyglądają jeszcze inaczej. Wachta pozostaje wachtą niezależnie od daty, a procedury nie zmieniają się wraz z kolędą w radiowęźle. Okręty realizujące zadania patrolowe, szkoleniowe lub pełniące dyżury funkcjonują w niezmiennym reżimie, ponieważ morze nie respektuje kalendarza.

    W takich warunkach świąteczna atmosfera budowana jest symbolicznie. Najczęściej poprzez wspólny posiłek, chwilę ciszy lub rozmowę z domem prowadzoną za pośrednictwem łączy satelitarnych. To wystarcza, by zachować ciągłość tradycji nawet setki mil od brzegu.

    Morze jako wspólnota odpowiedzialności

    Boże Narodzenie w świecie przemysłu i bezpieczeństwa morskiego przypomina, że bezpieczeństwo państwa i gospodarki opiera się również na pracy wykonywanej wtedy, gdy większość z nas zasiada przy rodzinnym stole. Porty muszą przyjmować statki, morska infrastruktura krytyczna wymaga stałego nadzoru, a okręty pozostają w gotowości.

    To właśnie ta niewidoczna ciągłość sprawia, że święta na lądzie mogą przebiegać spokojnie, podczas gdy morze nie zasypia – co ludzie morza wiedzą najlepiej.

    W tych dniach życzę wszystkim spokojnych i błogosławionych Świąt Bożego Narodzenia oraz dobrego kolędowania – zarówno na lądzie, jak i na morzu.