Finalizacja rezerwacji mocy regazyfikacyjnych dla Terminalu FSRU w Zatoce Gdańskiej

18 sierpnia 2023 roku, umowę dotyczącą usług regazyfikacji na Terminalu FSRU w Zatoce Gdańskiej zawarły spółki GAZ-SYSTEM oraz ORLEN. Terminal ten stanie się kluczowym składnikiem infrastruktury do importu gazu w Polsce i w regionie Europy Środkowo-Wschodniej.
Terminal FSRU w Gdańsku to innowacyjna inwestycja mająca na celu regazyfikację aż 6,1 mld m3 skroplonego gazu rocznie. Dzięki procedurze Open Season, ORLEN zarezerwował całą dostępną moc regazyfikacyjną oferowaną przez GAZ-SYSTEM. To wydarzenie jest istotnym krokiem w budowie niezależności energetycznej Polski od zewnętrznych dostawców, zwłaszcza w kontekście zmieniającej się geopolityki oraz rosnącego zapotrzebowania na gazowe źródła energii.
Niewątpliwie ważne słowa wsparcia padły z ust Anny Łukaszewskiej-Trzeciakowskiej, Sekretarza Stanu i Pełnomocnika Rządu. Pani Anna podkreśliła nie tylko strategiczne znaczenie inwestycji realizowanej przez GAZ-SYSTEM, ale również zaakcentowała ewolucję rynku gazu w Unii Europejskiej, z uwzględnieniem geopolitycznych turbulencji w regionie.
Komentując rozwój projektu i potencjał dywersyfikacji gazowej w Polsce, Marcin Chludziński, Prezes Zarządu GAZ-SYSTEM, podkreślił znaczenie współpracy transgranicznej oraz rozbudowy Terminalu LNG w Świnoujściu.
GAZ-SYSTEM już teraz patrzy w przyszłość, rozważając możliwość zwiększenia mocy regazyfikacyjnej Terminalu FSRU. Andrzej Kensbok, Wiceprezes Zarządu GAZ-SYSTEM, mówi o potencjale uruchomienia drugiej jednostki FSRU, reagując na rosnące zapotrzebowanie regionu Europy Środkowo-Wschodniej.
Czytaj więcej: https://portalstoczniowy.pl/gaz-system-inicjuje-procedure-open-season-dla-terminalu-fsru-2/
Daniel Obajtek, Prezes Zarządu ORLEN, podkreślił rolę skroplonego gazu ziemnego w długoterminowej strategii koncernu, w kontekście umocnienia bezpieczeństwa paliwowo-energetycznego kraju i regionu.
Kluczowe momenty nadchodzącego projektu:
- Zaawansowany etap prac projektowych dla Terminalu FSRU w Gdańsku.
- Zakończenie procesu pozyskiwania decyzji dla gazociągów lądowych.
- Planowane rozpoczęcie budowy gazociągów w 2024 r.
Terminal FSRU w Zatoce Gdańskiej to nie tylko ważny krok dla Polski, ale i dla całego regionu Europy Środkowo-Wschodniej. Projekt otrzymał status „Projektu o znaczeniu wspólnotowym” oraz wsparcie finansowe od Komisji Europejskiej.
Ostateczny kształt tej inwestycji pokazuje, jak ważne są strategiczne decyzje w zakresie energetyki dla przyszłości i bezpieczeństwa Polski.
Źródło: GAZ-SYSTEM/MD

Ostatnia fregata typu Mogami zwodowana

22 grudnia w stoczni Mitsubishi Heavy Industries w Nagasaki odbyło się wodowanie przyszłej fregaty Yoshi (FFM 12). Jednostka ta domyka pierwszą serię fregat typu Mogami budowanych dla Japońskich Morskich Sił Samoobrony. Tym samym program 30FFM w swojej pierwotnej konfiguracji osiągnął zakładany finał produkcyjny.
W artykule
Geneza programu 30FFM
Program fregat typu Mogami został uruchomiony w drugiej połowie minionej dekady jako odpowiedź na potrzebę szybkiej wymiany starzejących się niszczycieli eskortowych starszej generacji. Założeniem była budowa nowoczesnych okrętów nawodnych zdolnych do realizacji szerokiego spektrum zadań przy jednoczesnym skróceniu cyklu projektowo-produkcyjnego. W praktyce oznaczało to postawienie na wysoką automatyzację, ograniczenie liczebności załogi oraz standaryzację rozwiązań konstrukcyjnych.
Stępkę prototypowej fregaty Mogami (FFM 1) położono sześć lat temu. Od tego momentu program realizowany był w tempie rzadko spotykanym w segmencie dużych okrętów bojowych. Osiem jednostek znajduje się już w służbie, natomiast Yoshi zamyka dwunastookrętową serię przewidzianą w pierwotnym planie.
Fregata Yoshi – ostatnia z pierwszej serii
Przyszła fregata Yoshi (FFM 12) została zamówiona w lutym 2024 r., a jej wejście do służby planowane jest na początek 2027 r. Nazwa okrętu nawiązuje do rzeki w prefekturze Okayama i po raz pierwszy pojawia się w historii japońskich okrętów wojennych. Jednostka formalnie kończy realizację pierwszej transzy programu 30FFM, który pierwotnie zakładał budowę 22 fregat, lecz został zredukowany do 12.
Kontynuacja w wariancie zmodernizowanym
Zakończenie budowy Yoshi nie oznacza końca samego programu. Japonia planuje dalszą produkcję fregat w wariancie zmodernizowanym, w którym szczególny nacisk położono na rozwój zdolności w zakresie poszukiwania i zwalczania okrętów podwodnych. Ma to bezpośredni związek z sytuacją bezpieczeństwa w regionie, gdzie aktywność flot państw dysponujących rozbudowanymi siłami podwodnymi pozostaje jednym z kluczowych czynników planistycznych.
Mogami jako projekt eksportowy
Zmodernizowana wersja fregaty typu Mogami została również wybrana jako punkt wyjścia do opracowania nowych okrętów dla Royal Australian Navy. W ramach programu SEA 3000 Australia planuje pozyskanie do 11 okrętów klasy fregata, które mają zastąpić eksploatowane obecnie jednostki typu Anzac. Japońska oferta oparta na Mogami pokonała konkurencyjny projekt MEKO A200, co otworzyło kolejny etap rozmów między Canberrą a Tokio.
Departament Obrony Australii zakłada zawarcie wiążących umów handlowych w 2026 r., obejmujących zarówno współpracę przemysłową, jak i kwestie rządowe. Dla Japonii oznacza to pierwszy tak znaczący sukces eksportowy w segmencie okrętów wojennych klasy fregata.
Symboliczne domknięcie etapu
Wodowanie Yoshi ma wymiar wykraczający poza rutynowe wydarzenie stoczniowe. To wyraźny sygnał, że Japonia nie tylko odzyskała zdolność do seryjnej budowy nowoczesnych fregat w krótkim czasie, lecz także przygotowała grunt pod dalszy rozwój konstrukcji oraz jej umiędzynarodowienie. Program 30FFM osiągnął etap, na którym doświadczenia z budowy i eksploatacji pierwszej serii zaczynają realnie kształtować dalszy kierunek rozwoju tego programu w marynarce Japonii oraz wyznaczać jego kierunek eksportowy.










