Fincantieri zbuduje kolejny wycieczkowiec

Firma Silversea Cruises skierowała do włoskiej grupy stoczniowej Fincantieri S.p.A. zamówienie na budowę trzeciego wycieczkowca klasy Silver Muse. Za ultranowoczesny wycieczkowiec armator zapłaci ponad 320 mln euro, czyli ponad 1,3 mld zł.
Będzie to trzeci siostrzany flagowy wycieczkowiec firmy Silversea Cruises. Pierwszy statek tej klasy – Silver Muse – w kwietniu br. opuścił stocznię Fincantieri w Sestri Ponente w Genui i zrobił furorę wśród wycieczkowiczów. Podpisanie kontraktu na trzecią jednostkę nastąpiło zaledwie kilka miesięcy po zamówieniu w stoczniach Fincanctieri drugiego wycieczkowca klasy Silver Muse – Silver Moon. Jego dostawę zaplanowano na 2020 r.
Z kolei właśnie zamówiony trzeci ultranowoczesny statek otrzyma nazwę Silver Dawn. Termin dostawy wyznaczono na czwarty kwartał 2021 r.
Zamówienie trzeciego wycieczkowca klasy Silver Muse to realizacja strategii armatora i umocnienie jego strategicznej floty wycieczkowców. Statki mają przyczynić się do ekspansji rynkowej Silversea Cruises.
Silver Dawn będzie łączył w sobie wszystkie cechy ekskluzywnej linii Silver Muse. Obsługa pasażerów będzie odpowiadała standardom sześciogwiazdkowego hotelu.
– Dzięki temu partnerstwu, opartemu na jakości produktu, nasza pozycja lidera w sektorze wycieczkowców jest dalej umacniana, nie tylko z technologicznego punktu widzenia, ale również ze względu na komercyjną możliwość wypracowania jak najlepszej umowy z armatorem – podpisanie kontaktu skomentował Giuseppe Bono, dyrektor generalny Fincantieri.
Włoska grupa Fincantieri od 1990 r. zbudowała 82 statki wycieczkowe. Jak podała firma, kolejne 44 są już projektowane lub budowane. Grupa Fincantieri skupia 20 stoczni i na koniec ub.r. zatrudniała 19,5 tys. pracowników.
Podpis: tz

Druga korweta HDC-3100 w służbie filipińskiej marynarki

Marynarka Wojenna Filipin wcieliła do służby drugą z dwóch nowych korwet rakietowych BRPDiego Silang zbudowanych w Korei Południowej. Jednostki te stanowią wyraźny skok jakościowy zdolności bojowych filipińskiej floty, która w przyspieszonym tempie realizuje program modernizacji sił morskich w odpowiedzi na rosnącą presję Chin na Morzu Południowochińskim.
W artykule
Nowe korwety HDC-3100 dla Manili
Południowokoreańska stocznia HD Hyundai Heavy Industries zakończyła budowę dwóch korwet rakietowych projektu HDF-3200 Hybrid dla Marynarki Wojennej Filipin. Druga jednostka, BRP Diego Silang, została wcielona do służby 2 grudnia, ponad pół roku po wejściu do linii prototypowej BRP Miguel Malvar.
Dla filipińskiej floty są to jedne z najważniejszych okrętów bojowych pozyskanych w ostatnich dekadach. Wprowadzenie okrętów tej klasy oznacza odejście od dotychczasowej struktury sił, opartej głównie na jednostkach patrolowych i okrętach pomocniczych.
Choć według oficjalnej klasyfikacji jednostki tego projektu zaliczane są do okrętów klasy korweta, ich rzeczywisty potencjał operacyjny oraz gabaryty lokują je na pograniczu lekkich fregat wielozadaniowych, przeznaczonych do działań na wodach otwartych.
Przełomowe zdolności bojowe
Nowe korwety mają przenosić zestaw uzbrojenia, w którego skład wchodzi pojedyncza armata 76 mm, 16-komorowa wyrzutnia VLS dla przeciwlotniczych pocisków MBDA VL MICA, dwie podwójne wyrzutnie pocisków przeciwokrętowych LIGNex1 SSM-700K C-Star, system artyleryjski Aselsan Gökdeniz kal. 35 mm oraz dwie potrójne wyrzutnie torped ZOP K745 Blue Shark kal. 324 mm, wystrzeliwanych z wyrzutni typu SEA TLS. Uzupełnieniem jest system walki elektronicznej z wyrzutniami celów pozornych Terma C-Guard.
Kontekst regionalny i presja Chin
Modernizacja filipińskiej floty morskiej wpisuje się w szerszy program modernizacji sił zbrojnych, realizowany przez Manilę w odpowiedzi na dynamicznie pogarszającą się sytuację bezpieczeństwa w regionie Morza Południowochińskiego. W ostatnich latach wody te stały się areną licznych incydentów z udziałem chińskiej straży przybrzeżnej oraz formacji paramilitarnych, które regularnie podejmują działania wymierzone w filipińskie jednostki patrolowe i rybackie.
Nowe korwety tym samym mają zapewniać Filipinom bardziej wiarygodne narzędzie reagowania na tego typu presję, zwiększając koszt potencjalnej eskalacji po stronie Pekinu. W opinii zachodnich analityków wprowadzenie do służby okrętów tej klasy oznacza, że rywalizacja morska w regionie przestaje mieć charakter jednostronny.
Współpraca z Koreą Południową
Kontrakt na budowę dwóch korwet o wartości około 550 mln dolarów został podpisany w 2021 roku i stanowi element szerszej współpracy przemysłowo-obronnej pomiędzy Filipinami a Koreą Południową. HD Hyundai Heavy Industries zbudowała dotychczas łącznie 10 okrętów dla filipińskiej marynarki, w tym patrolowce.
Południowokoreański przemysł okrętowy deklaruje gotowość do dalszego rozszerzania współpracy w regionie Azji Południowo-Wschodniej, postrzegając Filipiny jako jednego z kluczowych partnerów w tym obszarze.
Kolejne etapy modernizacji
Wzmocnienie sił nawodnych nie wyczerpuje planów Manili. Filipiny rozwijają koncepcję obrony archipelagu, zakładającą rozbudowę systemów rakietowych, zdolności rozpoznania i dozoru morskiego oraz intensyfikację ćwiczeń z sojusznikami z regionu Indo-Pacyfiku.
Niezależnie od rozbudowy sił nawodnych, w Manili powraca temat pozyskania okrętów podwodnych. Wśród potencjalnych oferentów wymieniany jest południowokoreański koncern Hanwha Ocean, prezentujący kompleksową propozycję obejmującą zarówno budowę jednostek, jak i zaplecze szkoleniowo-logistyczne.










