System Tacticos Thalesa dla fregat MIECZNIK

W ramach strategii poszerzania swojego udziału w programie MIECZNIK dla Marynarki Wojennej RP, Polska Grupa Zbrojeniowa podpisała umowę z koncernem Thales. Umowa obejmuje dostarczenie przez tę globalną firmę systemu zarządzania walką (CMS) Tacticos oraz wyselekcjonowanych sensorów, które staną się kluczowym elementem nowo budowanych fregat.

Porozumienie między Polską Grupą Zbrojeniową a Thalesem nie sprowadza się jedynie do kolejnego kontraktu w sektorze obronnym. Umowa ta jest przełomem w stosunkach obu firm, kładąc nacisk na dokładnie wytyczone warunki i korzyści dla każdej ze stron. Współpraca ta podkreśla znaczenie szczegółów i konkretów w strategicznych negocjacjach, w których innowacje technologiczne oraz głębokie zrozumienie biznesowe stają się fundamentem sukcesu.

W kontekście wyżej wspomnianego partnerstwa, rozwój floty Marynarki Wojennej RP nabiera tempa. Planowane jest wprowadzenie do służby pierwszej fregaty rakietowej MIECZNIK w ciągu najbliższych sześciu lat. Ostatecznie, do początku przyszłej dekady, Polska Marynarka Wojenna ma posiadać trzy takie jednostki, które będą zdolne do skutecznego zwalczania różnorodnych zagrożeń, począwszy od statków powietrznych, przez pociski manewrujące, a na celach podwodnych czy lądowych kończąc.

Czytaj więcej: https://portalstoczniowy.pl/program-miecznik-start-budowy-pierwszej-fregaty/

Prototypowa fregata MIECZNIK jest już w trakcie budowy, a jej finalizacja oraz rozpoczęcie prób morskich i testów przewidziane są na rok 2026. Ze względu na to, że jest to pierwsza jednostka tego typu, okres testowy może potrwać około trzech lat, natomiast kolejne jednostki mają być wprowadzane do służby w znacznie krótszym czasie.

Kluczowym momentem w rozwoju projektu było podpisanie umowy między Polską Grupą Zbrojeniową a koncernem Thales. Umowa dotyczy dostarczenia esencjonalnych systemów dla nowych fregat, które można by porównać do „ocznych, usznych i neuronalnych” funkcji okrętu. Koncern zapewni kluczowe elementy, takie jak radary Sea Master 410 Block 2 i NS58, systemy obserwacji i śledzenia w podczerwieni Artemis, sonary podkilowe Blue Hunter, holowane Captas-2 oraz system zarządzania walką Tacticos, zapewnią okrętom przewagę technologiczną, czyniąc je jednymi z najbardziej zaawansowanych jednostek na wodach.

Interesujące jest to, że system zarządzania walką Tacticos nie jest nowością dla polskiej Marynarki Wojennej. Aktualnie znajduje się na wyposażeniu korwety patrolowej ORP Ślązak oraz małych okrętów rakietowych 660M typu 161 Orkan.

System zarządzania walką Tacticos, zastosowany na przeszło 200 okrętach wojennych na całym świecie, uznawany jest za czołowego gracza w zakresie skutecznej integracji. Oferowany przez Thales system (CMS) wyróżnia się otwartą i skalowalną architekturą, co przekłada się na tworzenie jednolitego środowiska informacyjnego, które jest zarówno efektywne, jak i przyjazne dla użytkownika. Jego zestaw narzędzi oprogramowania ułatwia integrację funkcji od innych dostawców, zapewniając jednocześnie płynną ścieżkę do przyszłych aktualizacji zarówno platformy, jak i samego systemu. Używany przez marynarki wojenne 25 krajów, Tacticos oferuje intuicyjny interfejs, znacząco podnoszący operacyjne możliwości okrętu.

Czytaj też: https://portalstoczniowy.pl/program-miecznik-wiemy-duzo-ale-nie-wszystko/

Podpisana dziś umowa stanowi nie tylko ważny krok w realizacji programu MIECZNIK, ale zapewnia też solidną podstawę dla kolejnych wspólnych przedsięwzięć. Dzięki transferowi wiedzy i technologii, PGZ zintegruje wybrane podsystemy zintegrowanego systemu misji z systemem zarządzania walką Tacticos.

Cezary Cierzan, Dyrektor Departamentu Technologii Morskich w PGZ S.A.

Jesteśmy dumni, że po 2 latach opracowywania rozwiązań na potrzeby fregat MIECZNIK zostaliśmy wybrani do realizacji tak dużego programu. Nie możemy się doczekać, aby wprowadzić inżynierię i technologię firmy Thales na pokład okrętu i przy współpracy z Polskim przemysłem wesprzeć Marynarkę Wojenną RP w ochronie polskiej suwerenności.

Dirk Jan de Bruijn Wiceprezes Above Water Systems, Thales

Ta współpraca obiecuje nie tylko zaawansowanie technologiczne polskiej floty, ale również rozwój krajowego przemysłu zbrojeniowego.

Autor: Mariusz Dasiewicz

https://portalstoczniowy.pl/category/marynarka-bezpieczenstwo/
Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Aluminiowy katamaran Cumulus rozpoczął służbę na Bałtyku

    Aluminiowy katamaran Cumulus  rozpoczął służbę na Bałtyku

    Stocznia JABO z Gdańska oraz biuro projektowe Seatech Engineering zrealizowały projekt specjalistycznej jednostki przeznaczonej do obsługi sieci pomiarowej IMGW na Morzu Bałtyckim. Aluminiowy katamaran Cumulus (SE-216) został zaprojektowany i zbudowany z myślą o utrzymaniu boi meteorologicznych.

    Kontrakt IMGW i zakres projektu

    W cieniu dużych programów w przemyśle okrętowym często umykają projekty o mniejszej skali, lecz nie mniej istotne z punktu widzenia kompetencji krajowego przemysłu stoczniowego. To właśnie one pokazują, że polskie stocznie i biura projektowe potrafią nie tylko realizować zadania seryjne, ale również odpowiadać na wyspecjalizowane potrzeby instytucji państwowych, wymagające precyzyjnego podejścia projektowego i ścisłej współpracy z użytkownikiem końcowym.

    Dobrym przykładem takiego przedsięwzięcia jest realizacja jednostki przeznaczonej do obsługi morskiej sieci pomiarowej na Bałtyku. Projekt ten połączył kompetencje gdańskiej stoczni JABO oraz biura projektowego Seatech Engineering, pokazując, że krajowy przemysł potrafi skutecznie realizować wyspecjalizowane jednostki robocze na potrzeby administracji państwowej i badań morskich.

    Aluminiowy katamaran Cumulus w służbie na Bałtyku / Portal Stoczniowy
    Fot. Seatech Engineering

    Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej IMGW podpisał kontrakt na budowę jednostki szkoleniowo-eksploatacyjnej przeznaczonej do obsługi morskiej sieci pomiarowej na Bałtyku. Za budowę odpowiadała gdańska stocznia JABO, natomiast dokumentację projektową opracowało biuro Seatech Engineering.

    Umowę na realizację jednostki podpisano 24 maja 2023 roku. Termin przekazania jednostki zaplanowano na kwiecień 2025 roku. Projektowanie powierzono Seatech Engineering na mocy odrębnego kontraktu zawartego 20 lipca 2023 roku.

    Współpraca stoczni i biura projektowego

    W informacji opublikowanej na stronie Seatech Engineering odniesiono się do współpracy pomiędzy stocznią JABO a biurem projektowym odpowiedzialnym za dokumentację jednostki. Jak wskazywał Jan Wierzchowski, właściciel JABO Shipyard, wybór Seatech Engineering jako głównego projektanta poprzedziła seria spotkań związanych z dopasowaniem koncepcji jednostki do potrzeb IMGW. W jego ocenie połączenie doświadczeń obu podmiotów pozwoliło na realizację jednostki spełniającej oczekiwania zamawiającego oraz potwierdziło kompetencje stoczni w zakresie budowy wyspecjalizowanych jednostek roboczych.

    W tym samym materiale Adam Ślipy, prezes Seatech Engineering, zwracał uwagę na specyfikę projektowania niewielkich katamaranów roboczych. Podkreślono konieczność szczególnej kontroli sztywności skrętnej konstrukcji oraz rygorystycznego nadzoru masy już od etapu koncepcyjnego, ze względu na wysoką wrażliwość tego typu jednostek na rozkład ciężaru.

    Charakterystyka jednostki Cumulus

    Projekt SE-216 obejmuje aluminiowy katamaran Cumulus o długości 17 metrów i szerokości 9,2 metra. Jednostka została wyposażona w rozległy pokład roboczy na rufie, umożliwiający prowadzenie prac związanych z obsługą i utrzymaniem boi pomiarowych rozmieszczonych na Bałtyku.

    Autonomiczność jednostki określono na cztery dni, co pozwala na realizację zadań w promieniu do 400 mil morskich. Załoga katamaranu stanowi cztery osoby. Jednostka została zaprojektowana jako platforma wyspecjalizowana, dedykowana do pracy w ramach morskiej sieci pomiarowej IMGW.

    Nadzór klasyfikacyjny

    Projektowanie i budowa jednostki realizowane były pod nadzorem Polskiego Rejestru Statków S.A., który pełnił funkcję towarzystwa klasyfikacyjnego dla całego przedsięwzięcia.

    Źródło: Seatech Engineering