GAZ-SYSTEM i WOT ćwiczą ochronę infrastruktury krytycznej w Polsce

W pierwszym półroczu tego roku GAZ-SYSTEM przeprowadził serię ćwiczeń z Wojskami Obrony Terytorialnej oraz innymi służbami mundurowymi, których celem było zwiększenie odporności infrastruktury krytycznej. W działaniach wzięło udział ponad 850 uczestników.

Infrastruktura krytyczna GAZ-SYSTEM filarem bezpieczeństwa energetycznego i obronnego kraju

Terminal LNG w Świnoujściu, gazociąg Baltic Pipe, tłocznie oraz inne elementy infrastruktury GAZ-SYSTEM są fundamentem bezpieczeństwa energetycznego Polski, zapewniając dostawy gazu do całego kraju i gwarantując niezawodny transport paliwa. To kompleksowe rozwiązanie infrastrukturalne jest kluczowe dla utrzymania ciągłości dostaw gazu ziemnego oraz stabilności całego krajowego systemu przesyłowego.

W obliczu wyzwań, jakie stawia przed nami aktualna sytuacja geopolityczna, konieczna jest współpraca spółki z Siłami Zbrojnymi RP oraz innymi strukturami bezpieczeństwa Państwa w budowaniu odporność krajowego systemu przesyłowego na potencjalne ataki sabotażu. Obecnie na terytorium całego kraju obowiązuje drugi stopień alarmowy BRAVO, dlatego przedsiębiorstwa energetyczne takie jak GAZ-SYSTEM mają obowiązek podejmować działania dla zwiększenia bezpieczeństwa swoich newralgicznych obiektów. 

W tym celu spółka aktywnie współpracuje z WOT, w oparciu o dwustronne porozumienie, które   formalizuje wspólne działania na rzecz wzmocnienia bezpieczeństwa energetycznego i obronności kraju. Dokument określa zasady obejmujące m.in. wzajemne szkolenia, wymianę informacji oraz organizację wspólnych ćwiczeń. Celem jest podniesienie odporności infrastruktury krytycznej oraz przygotowanie pracowników i żołnierzy do skutecznego reagowania w sytuacjach kryzysowych.

Tylko dzięki synergii kompetencji cywilnych i wojskowych możliwe jest skuteczne przeciwdziałanie scenariuszom zakłóceń dostaw gazu, wynikających z sabotażu technicznego lub cyberataków. Wymiana informacji i wspólne ćwiczenia zapoznają żołnierzy i funkcjonariuszy ze specyfiką naszych obiektów oraz budują umiejętności naszych pracowników w rozpoznawaniu zagrożeń i skutecznym reagowaniu na incydenty.

Sławomir Hinc, Prezes GAZ-SYSTEM

Korzyści ze współpracy z WOT ochronie infrastruktury krytycznej

Podczas spotkania w sztabie generalnym WOT w Warszawie obie strony podsumowały efekty tegorocznej współpracy. Prezes GAZ-SYSTEM Sławomir Hinc podziękował Dowódcy WOT, gen. bryg. Krzysztofowi Stańczykowi za wspólne działania oraz podkreślił potrzebę dalszego rozwoju programów szkoleniowych i doskonalenia mechanizmów reagowania kryzysowego.

Współpraca z formacjami wojskowymi i policyjnymi przynosi wymierne efekty. Dla GAZ-SYSTEM oznacza ona wzmocnienie bezpieczeństwa operacyjnego oraz lepsze przygotowanie pracowników do przeciwdziałania zagrożeniom hybrydowym. Dostęp do wiedzy eksperckiej oraz praktycznego doświadczenia służb terenowych przekłada się na skuteczność reagowania w sytuacjach kryzysowych.

Z kolei dla żołnierzy WOT i innych służb, ćwiczenia prowadzone na terenie infrastruktury przesyłowej gazu stanowią szansę zdobycia realnych kompetencji w zakresie rozpoznawania zagrożeń i ochrony obiektów krytycznych. Takie przygotowanie umożliwia szybką i precyzyjną reakcję w sytuacjach wymagających natychmiastowego działania.

Źródło: GAZ-SYSTEM

https://portalstoczniowy.pl/category/marynarka-bezpieczenstwo/
Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Port Miami z rekordem dobowej liczby pasażerów

    Port Miami z rekordem dobowej liczby pasażerów

    Port Miami ustanowił nowy rekord dobowej liczby obsłużonych pasażerów, rozpoczynając sezon zimowy 2025/2026 w szczytowym momencie globalnej żeglugi wycieczkowej. Wynik potwierdza utrzymującą się wysoką dynamikę rynku oraz pozycję Miami jako jednego z kluczowych portów pasażerskich na świecie.

    Gdy w Europie sezon zimowy oznacza wyraźne ograniczenie ruchu w żegludze pasażerskiej, na południu Stanów Zjednoczonych trwa właśnie szczyt sezonu. 30 listopada port Miami obsłużył łącznie 75 201 pasażerów w ciągu jednej doby, uwzględniając zarówno osoby rozpoczynające podróż, jak i kończące pobyt na pokładach statków, ustanawiając trzeci rekord w 2025 roku oraz najlepszy wynik w historii portu.

    Rekordowy dzień na początku sezonu zimowego

    30 listopada port Miami obsłużył łącznie 75 201 pasażerów w ciągu jednej doby, uwzględniając zarówno osoby rozpoczynające podróż, jak i kończące rejs. To trzeci rekord ustanowiony przez port w 2025 roku oraz najlepszy wynik w jego historii.

    Dzień ten przypadł na początek sezonu zimowego, który tradycyjnie stanowi najintensywniejszy okres w działalności portów obsługujących żeglugę wycieczkową na Karaibach. W porcie jednocześnie cumowało dziesięć dużych statków pasażerskich, których łączna liczba pasażerów przekroczyła 35 tys. osób przy standardowym, podwójnym obłożeniu kabin.

    Dziesięć wycieczkowców przy nabrzeżach w porcie Miami

    W rekordowym dniu w port Miami operowały m.in. Carnival Celebration, Symphony of the Seas, Carnival Horizon, Celebrity Beyond oraz Norwegian Aqua. Władze portu podkreślają, że nie były to jednostki o największej możliwej pojemności pasażerskiej, co pokazuje dalszy potencjał wzrostu przy obecnej infrastrukturze.

    Port zwraca uwagę, że podobne wyniki notowano już w poprzednim sezonie zimowym. W marcu oraz kwietniu padły wcześniejsze rekordy dobowej liczby pasażerów, jednak wynik z końca listopada wyraźnie je przewyższył.

    Infrastruktura napędza dalszy wzrost

    Jednym z kluczowych elementów umożliwiających dalszą ekspansję port Miami było uruchomienie wiosną nowego terminalu AA, przeznaczonego głównie do obsługi jednostek armatora MSC Cruises. To właśnie tam rozpoczął eksploatację jeden z największych statków wycieczkowych świata – MSC World America o pojemności 215 863 GT.

    Równolegle prowadzone są prace nad kolejnym nowym terminalem, który ma zastąpić istniejącą infrastrukturę na zachodnim krańcu Dodge Island. Inwestycje te mają zabezpieczyć zdolności operacyjne portu na kolejne lata intensywnego wzrostu rynku.

    Nowe statki i nowi operatorzy

    W sezonie 2025/2026 port Miami wzbogaci się o dziesięć kolejnych jednostek wycieczkowych. Po raz pierwszy portem macierzystym w Miami operować będzie Queen Elizabeth należący do Cunard Line oraz Zuiderdam armatora Holland America Line. W kolejnych latach dołączą również Eurodam oraz Silver Nova.

    Wśród nowych jednostek bazujących w Miami znajdują się także Brilliant Lady od Virgin Voyages oraz Allura armatora Oceania Cruises. W marcu 2026 roku do floty dołączy Norwegian Luna, nowa jednostka Norwegian Cruise Line.

    Port Miami w cieniu Port Canaveral

    W roku budżetowym port odnotował czteroprocentowy wzrost liczby pasażerów, obsługując rekordowe 8,56 mln osób. Rok wcześniej wynik wyniósł 8,2 mln, co oznaczało niemal 13-procentowy wzrost rok do roku.

    Po raz drugi w historii żeglugi wycieczkowej port Miami ustąpił jednak pod względem łącznej liczby pasażerów Port Canaveral, który obsłużył ponad 8,6 mln osób. Równie dynamiczny wzrost notują inne amerykańskie porty bazowe, w tym Port Everglades oraz Galveston w Teksasie.

    Karaiby głównym kierunkiem

    Pomimo rosnącej konkurencji, port Miami pozostaje kluczowym węzłem światowej żeglugi wycieczkowej. Utrzymująca się popularność Karaibów jako głównego kierunku podróży oraz konsekwentne inwestycje infrastrukturalne wskazują, że port nadal będzie jednym z filarów globalnego rynku rejsów wycieczkowych w nadchodzących latach.

    Źródło: The Maritime Executive