Ghana wprowadziła do służby 4 patrolowce typu Flex Fighter [WIDEO]

Cztery nowe jednostki dostarczyła w sobotę (8 stycznia) singapurska stocznia Penguin Shipyard. Okręty są zmilitaryzowaną wersją znanych na rynku offshore jednostek Flex-40 SC.

Nowe ghańskie jednostki mają zwiększyć zdolność do ochrony domeny morskiej kraju, w tym instalacji ropy naftowej i gazu na morzu, co jest jednym z wiodących problemów tego państwa w dziedzinie morskiej. Ich wprowadzenie pozwoli flocie, użytkującej dotychczas niewielu i przeważnie przestarzałych jednostek, uczynienie przestrzeni morskiej Ghany bezpieczniejszą i nieatrakcyjną dla piratów i innych nielegalnych działań.

Flex Fighter ma 40 m długości, 7,6m szerokości i 1,89 m. zanurzenia, osiąga maksymalną prędkość 28 węzłów. Wyporność jednostki wynosi 279 ton. Okręt posiada kabiny dla ośmiu członków załogi i 12 pracowników ochrony, może przewieźć 54 pasażerów i 60 ton ładunku. Standardowo wyposażony jest w trzy karabiny maszynowe i opancerzony pomost z ochroną STANAG Level 1, a dodatkowe mocowania i opancerzenie są opcjonalne.

Jednostka dysponuje pokładem ładunkowym o wymiarach 16,9 m. x 5,5m. i powierzchni 93 m2 o wytrzymałości 2t/m2. Zapas paliwa wynosi 86 m3 a wody słodkiej 30 m3. Ponadto jednostka dysponuje instalacją do odsalania wody morskiej o wydajności 3,4 tony na dobę. Napęd stanowią trzy silniki wysokoprężne Caterpillar C32 ACERT IMO Tier 2 o mocy po 1450 KM każdy.

Autor: TW

https://portalstoczniowy.pl/category/marynarka-bezpieczenstwo/
Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • US Navy wybiera okręty desantowe od Damena?

    US Navy wybiera okręty desantowe od Damena?

    Ogłoszona 5 grudnia decyzja sekretarza marynarki Stanów Zjednoczonych przesądziła o kierunku dalszych prac nad nowymi okrętami desantowymi średniej wielkości. W postępowaniu dotyczącym programu LSM, US Navy wskazała jako zwycięzcę europejski koncern Damen, którego propozycja najlepiej odpowiadała przyjętym założeniom operacyjnym i harmonogramowym.

    Projekt LST-100 w programie LSM US Navy

    Podstawą oferty niderlandzkiej grupy stał się projekt LST-100, który zostanie zaadaptowany na potrzeby amerykańskiej floty. Zgodnie z deklaracjami strony wojskowej, pierwsze prace stoczniowe mogłyby ruszyć w 2026 roku, co przy zachowaniu zakładanego tempa realizacji umożliwiłoby przekazanie pierwszej jednostki do służby w 2029 roku. Skala programu zakłada pozyskanie docelowo około 35 okrętów, przeznaczonych zarówno dla US Navy, jak i Korpusu Piechoty Morskiej Stanów Zjednoczonych.

    Istotnym elementem amerykańskiego podejścia do programu jest ograniczenie ingerencji w bazową dokumentację techniczną. Zamiast daleko idących modyfikacji przewidziano jedynie dostosowanie projektu do obowiązujących standardów US Navy, wymagań dotyczących wyposażenia oraz integracji z systemami wykorzystywanymi przez lotnictwo morskie i USMC. Takie podejście ma pozwolić na skrócenie cyklu projektowego i zmniejszenie ryzyka opóźnień.

    Rola okrętów LSM w działaniach USMC

    Równolegle z ogłoszeniem wyboru programu zawarto porozumienie dotyczące nabycia praw do dokumentacji technicznej LST-100, których wartość określono na 3,3 mln USD. Rozwiązanie to daje stronie amerykańskiej pełną swobodę w zakresie wyboru stoczni realizujących kolejne etapy programu – od budowy seryjnej, przez wsparcie eksploatacji, po przyszłe modernizacje. Zgodnie z zapowiedziami w realizację programu ma zostać włączona możliwie szeroka grupa zakładów stoczniowych.

    Nowe okręty desantowe typu LSM (Landing Ship Medium) mają odegrać kluczową rolę w działaniach USMC na wodach Oceanu Spokojnego, umożliwiając szybkie przemieszczanie pododdziałów pomiędzy rozproszonymi punktami operacyjnymi. W założeniu będą one uzupełniać potencjał dużych okrętów desantowych-doków, zapewniając większą elastyczność działania w środowisku nasyconym środkami rażenia przeciwnika.


PolskiplPolskiPolski