Historyczna wizyta największego na świecie lotniskowca USS Gerald R. Ford w Oslo

Gigantyczny amerykański lotniskowiec, USS Gerald R. Ford – największy na świecie – zawinął w środę do portu w Oslo. Jest to historyczna chwila, gdyż pierwszy raz tak majestatyczna jednostka z USA zagościła na norweskich wodach. Ten pokaz siły NATO odbył się w kontekście wzrostu napięć między NATO a Rosją, a przyczyną jest konflikt na Ukrainie.

Załoga lotniskowca USS Gerald R. Ford, wraz z norweskimi siłami zbrojnymi, w najbliższych dniach przeprowadzi u wybrzeży Norwegii szereg ćwiczeń – podaje norweskie wojsko.

Wizyta lotniskowca jest znaczącym wyrazem mocnej relacji między USA i Norwegią. Dodatkowo, jest to dowód na wiarygodność naszej wspólnej obrony oraz potęgi odstraszania.  

Jonny Karlsen, rzecznik norweskiego Połączonego Dowództwa, instytucji zarządzającej działaniami wojska

Rejs majestatycznego lotniskowca USS Gerald R. Ford przyciągnął dziesiątki osób, które zebrali się na brzegu jednego z malowniczych fiordów Oslo, aby obserwować to niezwykłe wydarzenie. Widzowie, reprezentujący różne grupy wiekowe, utrwalali tę niezapomnianą scenę na zdjęciach i filmach.

Czytaj więcej: https://portalstoczniowy.pl/ewolucja-morskich-programow-modernizacyjnych-sz-rp-od-orki-do-miecznika/

Norweskie media donoszą, że kurs lotniskowca USS Gerald R. Ford będzie prowadził na północ od koła podbiegunowego. Na potwierdzenie tych informacji nie zdecydował się Karlsen.

Odpowiedź rosyjskiej ambasady w Oslo na wizytę amerykańskiego okrętu w norweskim porcie była stanowcza i jasna. Na swoim profilu na Facebooku ambasada podkreśliła, że nie dostrzega na północy problemów wymagających interwencji militarnej czy zewnętrznej ingerencji. Co więcej, ambasada wskazała, że skoro Oslo uznaje, iż Rosja nie stanowi bezpośredniego zagrożenia militarnego dla Norwegii, demonstracje siły, jak ta przeprowadzona przez USS Gerald R. Ford, wydają się być nieracjonalne i szkodliwe.

Norwegia, będąca członkiem NATO i mająca granicę z Rosją w Arktyce, w poprzednim roku stała się największym dostawcą gazu w Europie, co było rezultatem spadku dostaw gazu z Rosji.

Norweska armia i jej sojusznicy z NATO od jesieni patrolują podmorskie platformy naftowe i gazowe po serii eksplozji na rurociągach Nord Stream na dnie Morza Bałtyckiego.

Autor: MD

https://portalstoczniowy.pl/category/marynarka-bezpieczenstwo/

Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • US Navy wybiera okręty desantowe od Damena?

    US Navy wybiera okręty desantowe od Damena?

    Ogłoszona 5 grudnia decyzja sekretarza marynarki Stanów Zjednoczonych przesądziła o kierunku dalszych prac nad nowymi okrętami desantowymi średniej wielkości. W postępowaniu dotyczącym programu LSM, US Navy wskazała jako zwycięzcę europejski koncern Damen, którego propozycja najlepiej odpowiadała przyjętym założeniom operacyjnym i harmonogramowym.

    Projekt LST-100 w programie LSM US Navy

    Podstawą oferty niderlandzkiej grupy stał się projekt LST-100, który zostanie zaadaptowany na potrzeby amerykańskiej floty. Zgodnie z deklaracjami strony wojskowej, pierwsze prace stoczniowe mogłyby ruszyć w 2026 roku, co przy zachowaniu zakładanego tempa realizacji umożliwiłoby przekazanie pierwszej jednostki do służby w 2029 roku. Skala programu zakłada pozyskanie docelowo około 35 okrętów, przeznaczonych zarówno dla US Navy, jak i Korpusu Piechoty Morskiej Stanów Zjednoczonych.

    Istotnym elementem amerykańskiego podejścia do programu jest ograniczenie ingerencji w bazową dokumentację techniczną. Zamiast daleko idących modyfikacji przewidziano jedynie dostosowanie projektu do obowiązujących standardów US Navy, wymagań dotyczących wyposażenia oraz integracji z systemami wykorzystywanymi przez lotnictwo morskie i USMC. Takie podejście ma pozwolić na skrócenie cyklu projektowego i zmniejszenie ryzyka opóźnień.

    Rola okrętów LSM w działaniach USMC

    Równolegle z ogłoszeniem wyboru programu zawarto porozumienie dotyczące nabycia praw do dokumentacji technicznej LST-100, których wartość określono na 3,3 mln USD. Rozwiązanie to daje stronie amerykańskiej pełną swobodę w zakresie wyboru stoczni realizujących kolejne etapy programu – od budowy seryjnej, przez wsparcie eksploatacji, po przyszłe modernizacje. Zgodnie z zapowiedziami w realizację programu ma zostać włączona możliwie szeroka grupa zakładów stoczniowych.

    Nowe okręty desantowe typu LSM (Landing Ship Medium) mają odegrać kluczową rolę w działaniach USMC na wodach Oceanu Spokojnego, umożliwiając szybkie przemieszczanie pododdziałów pomiędzy rozproszonymi punktami operacyjnymi. W założeniu będą one uzupełniać potencjał dużych okrętów desantowych-doków, zapewniając większą elastyczność działania w środowisku nasyconym środkami rażenia przeciwnika.


PolskiplPolskiPolski