Inauguracja roku szkoleniowego 2022 w 3. Flotylli Okrętów

Podniesieniem flagi państwowej i bander na okrętach w Porcie Wojennym w Gdyni rozpoczął się kolejny rok szkoleniowy w 3. Flotylli Okrętów.
W inauguracji, która odbyła się w poniedziałek, 10 stycznia, uczestniczyli przedstawiciele jednostek garnizonu Gdynia oraz pododdziały z wszystkich jednostek wchodzących w skład 3. Flotylli Okrętów, a także zaproszeni goście m. in. przedstawiciele Inspektoratu Marynarki Wojennej, przedstawiciele Centrum Operacji Morskich – Dowództwa Komponentu Morskiego, dowódca 8. Flotylli Obrony Wybrzeża, byli dowódcy gdyńskiej Flotylli i 9. Flotylli Obrony Wybrzeża, dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni, przedstawiciele Morskiego Oddziału Straży Granicznej, dziekan Marynarki Wojennej oraz wiceprezes Zarządu Pomorskiego Związku Byłych Żołnierzy Armii Krajowej. Gośćmi szczególnymi, którzy wygłosił wykłady okolicznościowe byli: były dowódca COM-DKM wiceadm. w st. spocz. dr hab. Stanisław Zarychta oraz dr hab. prof. Jerzy Surma ze Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie.
W swoim wystąpieniu dowódca 3. Flotylli Okrętów kontradmirał Mirosław Jurkowlaniec krótko podsumował miniony rok szkoleniowy oraz przedstawił główne obszary działalności szkoleniowej 3. Flotylli Okrętów na 2022 rok. Dowódca gdyńskiej Flotylli zaznaczył także, że „Ubiegły rok zapamiętamy także na kartach historii jako ten, w którym pandemia wymusiła zmierzenie się z nowym, nieznanym wrogiem, COVID-19. Było to duże doświadczenie zarówno operacyjne jak i logistyczne, w którym 3. Flotylla Okrętów odegrała znaczącą rolę. (…) W 2022 roku najważniejszym zadaniem postawionym przed największym związkiem taktycznym Marynarki Wojennej będzie realizacja zobowiązań narodowych oraz sojuszniczych.” – stwierdził dowódca 3. FO.

Fot. por. mar. Damian Przybysz/kmdr ppor. Anna Sech
Na koniec swojego wystąpienia dowódca 3. FO podziękował całemu stanowi osobowemu jednostek podległych 3. FO za rzetelne podejście do służby, realizację postawionych zadań oraz godne reprezentowanie wizerunku polskiego marynarza. Życzył także zdrowia, wszelkiej pomyślności w realizacji postawionych celów, wytrwałości w pokonywaniu trudności i przysłowiowego marynarskiego szczęścia.Podczas zbiórki, dowódca 3. FO, wręczył certyfikaty dla nowo wyznaczonych w Dowództwie 3. FO i odznaki pamiątkowe 3. FO. Wyróżnił podoficera i marynarza roku 2021 Dowództwa 3. Flotylli Okrętów i związku taktycznego. Wręczył dyplomy i puchary za działalność w ramach honorowego krwiodawstwa, za zajęcie III miejsca w zawodach użyteczno-bojowych wojsk chemicznych DGRSZ oraz za zajęcie trzech pierwszych miejsc we współzawodnictwie sportowym na szczeblu 3. FO. Podczas uroczystości na ręce dowódcy gdyńskiej Flotylli starszy podoficer Dywizjonu Okrętów Podwodnych st. chor. szt. mar. Andrzej Grażul przekazał do Sali Tradycji 3. FO kurtkę zimową duffle coat z czasów II Wojny Światowej używaną na okrętach Polskiej Marynarki Wojennej.
W Klubie 3. Flotylli Okrętów dla stanu osobowego wykłady wygłosili: dr hab. prof. Jerzy Surma ze Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie („Zagrożenia w cyberprzestrzeni”), wiceadm. w st. spocz. dr hab. Stanisław Zarychta („Broń jądrowa starym zagrożeniem”) oraz kmdr por. rez. dr. Sławomir Kudela („Patron 3. Flotylli Okrętów – kmdr Bolesław Romanowski”). Na zakończenie inauguracji nowego roku szkoleniowego w gdyńskiej Flotylli został wyświetlony film o tematyce morskiej.
Autor: Sekcja Prasowa 3. FO

Ostatnia fregata typu Mogami zwodowana

22 grudnia w stoczni Mitsubishi Heavy Industries w Nagasaki odbyło się wodowanie przyszłej fregaty Yoshi (FFM 12). Jednostka ta domyka pierwszą serię fregat typu Mogami budowanych dla Japońskich Morskich Sił Samoobrony. Tym samym program 30FFM w swojej pierwotnej konfiguracji osiągnął zakładany finał produkcyjny.
W artykule
Geneza programu 30FFM
Program fregat typu Mogami został uruchomiony w drugiej połowie minionej dekady jako odpowiedź na potrzebę szybkiej wymiany starzejących się niszczycieli eskortowych starszej generacji. Założeniem była budowa nowoczesnych okrętów nawodnych zdolnych do realizacji szerokiego spektrum zadań przy jednoczesnym skróceniu cyklu projektowo-produkcyjnego. W praktyce oznaczało to postawienie na wysoką automatyzację, ograniczenie liczebności załogi oraz standaryzację rozwiązań konstrukcyjnych.
Stępkę prototypowej fregaty Mogami (FFM 1) położono sześć lat temu. Od tego momentu program realizowany był w tempie rzadko spotykanym w segmencie dużych okrętów bojowych. Osiem jednostek znajduje się już w służbie, natomiast Yoshi zamyka dwunastookrętową serię przewidzianą w pierwotnym planie.
Fregata Yoshi – ostatnia z pierwszej serii
Przyszła fregata Yoshi (FFM 12) została zamówiona w lutym 2024 r., a jej wejście do służby planowane jest na początek 2027 r. Nazwa okrętu nawiązuje do rzeki w prefekturze Okayama i po raz pierwszy pojawia się w historii japońskich okrętów wojennych. Jednostka formalnie kończy realizację pierwszej transzy programu 30FFM, który pierwotnie zakładał budowę 22 fregat, lecz został zredukowany do 12.
Kontynuacja w wariancie zmodernizowanym
Zakończenie budowy Yoshi nie oznacza końca samego programu. Japonia planuje dalszą produkcję fregat w wariancie zmodernizowanym, w którym szczególny nacisk położono na rozwój zdolności w zakresie poszukiwania i zwalczania okrętów podwodnych. Ma to bezpośredni związek z sytuacją bezpieczeństwa w regionie, gdzie aktywność flot państw dysponujących rozbudowanymi siłami podwodnymi pozostaje jednym z kluczowych czynników planistycznych.
Mogami jako projekt eksportowy
Zmodernizowana wersja fregaty typu Mogami została również wybrana jako punkt wyjścia do opracowania nowych okrętów dla Royal Australian Navy. W ramach programu SEA 3000 Australia planuje pozyskanie do 11 okrętów klasy fregata, które mają zastąpić eksploatowane obecnie jednostki typu Anzac. Japońska oferta oparta na Mogami pokonała konkurencyjny projekt MEKO A200, co otworzyło kolejny etap rozmów między Canberrą a Tokio.
Departament Obrony Australii zakłada zawarcie wiążących umów handlowych w 2026 r., obejmujących zarówno współpracę przemysłową, jak i kwestie rządowe. Dla Japonii oznacza to pierwszy tak znaczący sukces eksportowy w segmencie okrętów wojennych klasy fregata.
Symboliczne domknięcie etapu
Wodowanie Yoshi ma wymiar wykraczający poza rutynowe wydarzenie stoczniowe. To wyraźny sygnał, że Japonia nie tylko odzyskała zdolność do seryjnej budowy nowoczesnych fregat w krótkim czasie, lecz także przygotowała grunt pod dalszy rozwój konstrukcji oraz jej umiędzynarodowienie. Program 30FFM osiągnął etap, na którym doświadczenia z budowy i eksploatacji pierwszej serii zaczynają realnie kształtować dalszy kierunek rozwoju tego programu w marynarce Japonii oraz wyznaczać jego kierunek eksportowy.











