Interwencje Pomorskiego Dywizjonu SG

23 maja, załogi jednostek pływających Pomorskiego Dywizjonu SG w Świnoujściu, SG-214 i SG-216, interweniowały w dwóch incydentach, które wymagały ich natychmiastowej reakcji. W Kołobrzegu mężczyzna groził skokiem z portowego mostu, a w Świnoujściu jedna z jednostek rekreacyjnych stwarzała poważne zagrożenie w ruchu wodnym.
Dyżurna służba dywizjonu Straży Granicznej odebrała wieczorem zgłoszenie o mężczyźnie, który przeszedł na drugą stronę barierek Mostu Portowego w Kołobrzegu, grożąc skokiem do wody. Po otrzymaniu informacji od Brzegowej Służby Ratowniczej w Kołobrzegu, na miejsce w trybie alarmowym skierowano jednostkę SG-214. Szczęśliwie, policyjna mediacja zakończyła się sukcesem – mężczyzna bezpiecznie wrócił na most, po czym został przetransportowany karetką do szpitala. SG-214 mogła powrócić do swoich zadań, dbając o bezpieczeństwo granicy państwowej.
Czytaj więcej o akcji poszukiwawczo-ratowniczej załogi Anakondy
W tym samym czasie, załoga SG-216 otrzymała informację od administracji morskiej nadzorującej ruch statków oraz od jednego z promów morskich o jachcie żaglowym, który swoimi manewram na torze podejściowym Szczecin – Świnoujście stwarzał zagrożenie. Natychmiastowa interwencja jednostki SG-216 wykazała, że przyczyną niebezpiecznych manewrów była awaria układu sterowania jachtu. Jednostka SG-216 bezpiecznie eskortowała jacht do basenu portu północnego w Świnoujściu. Kapitan jednostki został poinformowany, że naprawa usterki jest konieczna przed ponownym wypłynięciem, a dalsze manewry będą możliwe jedynie za zgodą Kapitanatu Portu Świnoujście.
Te dwie interwencje podkreślają gotowość i profesjonalizm załóg Pomorskiego Dywizjonu SG. Szybkie i skuteczne działania strażników morskich zapewniają bezpieczeństwo na naszych wodach i w portach, chroniąc życie ludzkie oraz zapobiegając niebezpiecznym sytuacjom w ruchu wodnym.
Źródło: MOSG

Na Oksywiu program Miecznik idzie jak „Burza”

W PGZ Stoczni Wojennej odbyła się dziś uroczystość położenia stępki pod drugą fregatę programu Miecznik – przyszłą ORP Burzę. Zakończenie etapu montażu stępki bazowej oznacza formalne rozpoczęcie budowy całego kadłuba okrętu.
W artykule
W ceremonii uczestniczyli m.in. sekretarz stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej Paweł Bejda, podsekretarz stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych Konrad Gołota oraz przedstawiciele Inspektoratu Uzbrojenia, Dowództwa Marynarki Wojennej RP i partnerów programu. Tradycyjne wspawanie okolicznościowego medalu w konstrukcję stępki symbolicznie otworzyło zasadniczą fazę budowy kadłuba drugiej fregaty.
Program Miecznik jako sprawdzian możliwości polskiego przemysłu okrętowego
Położenie stępki pod Burzę potwierdza, że PGZ Stocznia Wojenna konsekwentnie i zgodnie z harmonogramem realizuje kolejne etapy programu Miecznik. Pierwsza fregata – Wicher – znajduje się już w zaawansowanej fazie montażu kadłuba, natomiast rozpoczęcie budowy drugiej jednostki pokazuje, że stocznia jest gotowa do równoległej realizacji zadań o najwyższym stopniu złożoności.
Marcin Ryngwelski, prezes zarządu PGZ Stocznia Wojenna

Fot. PGZ Stocznia Wojenna Program Miecznik jest największym wyzwaniem w historii współczesnego polskiego przemysłu okrętowego oraz potwierdzeniem zdolności krajowych zakładów stoczniowych do realizacji przedsięwzięć o strategicznym znaczeniu dla bezpieczeństwa naszego państwa. Każdy kolejny etap jego realizacji przybliża moment przekazania Marynarce Wojennej RP nowoczesnych wielozadaniowych fregat.
Miecznik – trzy nowe fregaty dla polskiej floty
Program Miecznik obejmuje budowę trzech fregat wielozadaniowych: Wicher, Burza i Huragan. Jednostki te w perspektywie najbliższych lat przejmą zadania realizowane obecnie przez fregaty ORP Gen. K. Pułaski oraz ORP Gen. T. Kościuszko, zapewniając Marynarce Wojennej RP nowoczesne platformy zdolne do prowadzenia działań w środowisku wielodomenowym.

Fot. PGZ Stocznia Wojenna Po zakończeniu uroczystości zaproszeni goście odwiedzili Halę Kadłubową PGZ Stoczni Wojennej, gdzie prowadzone są intensywne prace przy budowie pierwszej fregaty programu Miecznik – przyszłego ORP Wichra.

Fot. PGZ Stocznia Wojenna Podstawowe parametry fregat Miecznik
Wielozadaniowe fregaty Miecznik to jednostki, które po zakończeniu budowy osiągną długość całkowitą około 138 metrów oraz maksymalną szerokość sięgającą 20 metrów. Wyporność maksymalna, liczona wraz z pełnym wyposażeniem i poszyciem, wyniesie około 7 tysięcy ton. Okręty zaprojektowano z myślą o prowadzeniu długotrwałych działań na morzu – ich autonomiczność szacowana jest na około 8 tysięcy mil morskich, przy prędkości maksymalnej dochodzącej do 28 węzłów.
Napęd dla przyszłych Mieczników zapewnią cztery wysokoprężne silniki tłokowe pracujące w układzie CODAD, co gwarantuje właściwą manewrowość oraz efektywność eksploatacyjną jednostek. Stała załoga fregaty liczyć będzie około 120 marynarzy, z możliwością przyjęcia dodatkowo blisko 60 osób personelu, w zależności od charakteru realizowanych zadań.
Źródło: PGZ Stocznia Wojenna













