IMO zwiększa wsparcie na Morzu Czarnym

Cztery miesiące temu świat obserwował ponowne otwarcie korytarza żeglugowego na Morzu Czarnym przez Ukrainę, mające kluczowe znaczenie dla utrzymania jej eksportu i stabilności gospodarczej. Osiągając kamień milowy w postaci ponad 200 statków wychodzących z ukraińskich portów, prezydent Wołodymyr Zełenski podkreślił znaczącą rolę Międzynarodowej Organizacji Morskiej (IMO) w tym procesie, zwłaszcza podczas ostatniego walnego zgromadzenia tej organizacji.

Zełenski, w swoim codziennym przemówieniu do narodu, wyraził uznanie dla działań IMO, które odbywa swoje zgromadzenia dwa razy w roku, nazwając je „właściwą decyzją” na rzecz wsparcia Ukrainy w jej zmaganiach z rosyjską agresją. Prezydent zwrócił uwagę na krytyczną rolę eksportu nie tylko w tworzeniu miejsc pracy w portach i na kolei, ale również w znaczącym wkładzie w gospodarkę kraju.

Jednym z kluczowych momentów zgromadzenia IMO było nieprzyjęcie ponownie Rosji do organów zarządzających, co Zełenski określił jako krok w kierunku ograniczenia wpływu Rosji na międzynarodową politykę morską. Wicepremier Ukrainy ds. odbudowy, Ołeksandr Kubrakow, podkreślił znaczenie tej decyzji, wskazując na potrzebę działania IMO bez obecności państwa-agresora.

Zgromadzenie Ogólne IMO przyjęło również rezolucję potępiającą rosyjską „ingerencję” w żeglugę na Morzu Czarnym i Morzu Azowskim oraz w Cieśninie Kerczeńskiej, nawiązując do nielegalnego przejęcia przez Rosję infrastruktury morskiej i portowej na okupowanych terytoriach. Ta decyzja jest zgodna z postawą Unii Europejskiej i podkreśla wspólną determinację w pomocy Ukrainie w odbudowie jej infrastruktury portowej.

Czytaj więcej: https://portalstoczniowy.pl/uss-mason-neutralizuje-kolejnego-drona-z-jemenu/

Warto zauważyć, że mimo ograniczonego wsparcia ze strony Zachodu, Ukraina odnotowała znaczący sukces w eksporcie. Ministerstwo Odbudowy Ukrainy poinformowało, że od 4 grudnia z trzech głównych portów na Morzu Czarnym – Odessy, Chornomorska i Pivdennego – wyszło 200 statków, transportując siedem milionów ton towarów, w tym pięć milionów ton produktów rolnych.

Prezydent Zełenski nie zapomniał również podkreślić wkładu kolei państwowych w obsługę eksportu, odnotowując rekordowy miesiąc listopada, kiedy to przewieźli 14 mln ton ładunków, co jest najwyższym miesięcznym poziomem od rozpoczęcia konfliktu 21 miesięcy temu.

Ten rozwijający się sukces ukraińskiej żeglugi i logistyki, wspierany przez strategiczne decyzje międzynarodowych organizacji takich jak IMO, daje nadzieje dla ukraińskiej gospodarki, stawiającej czoła wyzwaniom związanym z rosyjską agresją. Zachowanie dostępu do morza i efektywnej żeglugi jest nie tylko triumfem Ukrainy, ale także potwierdzeniem solidarności międzynarodowej w obronie wolności i niezależności narodów.

Autor: Mariusz Dasiewicz

https://portalstoczniowy.pl/category/porty-przewozy-morskie/
Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Druga korweta HDC-3100 w służbie filipińskiej marynarki

    Druga korweta HDC-3100 w służbie filipińskiej marynarki

    Marynarka Wojenna Filipin wcieliła do służby drugą z dwóch nowych korwet rakietowych BRPDiego Silang zbudowanych w Korei Południowej. Jednostki te stanowią wyraźny skok jakościowy zdolności bojowych filipińskiej floty, która w przyspieszonym tempie realizuje program modernizacji sił morskich w odpowiedzi na rosnącą presję Chin na Morzu Południowochińskim.

    Nowe korwety HDC-3100 dla Manili

    Południowokoreańska stocznia HD Hyundai Heavy Industries zakończyła budowę dwóch korwet rakietowych projektu HDF-3200 Hybrid dla Marynarki Wojennej Filipin. Druga jednostka, BRP Diego Silang, została wcielona do służby 2 grudnia, ponad pół roku po wejściu do linii prototypowej BRP Miguel Malvar.

    Dla filipińskiej floty są to jedne z najważniejszych okrętów bojowych pozyskanych w ostatnich dekadach. Wprowadzenie okrętów tej klasy oznacza odejście od dotychczasowej struktury sił, opartej głównie na jednostkach patrolowych i okrętach pomocniczych.

    Choć według oficjalnej klasyfikacji jednostki tego projektu zaliczane są do okrętów klasy korweta, ich rzeczywisty potencjał operacyjny oraz gabaryty lokują je na pograniczu lekkich fregat wielozadaniowych, przeznaczonych do działań na wodach otwartych.

    Przełomowe zdolności bojowe

    Nowe korwety mają przenosić zestaw uzbrojenia, w którego skład wchodzi pojedyncza armata 76 mm, 16-komorowa wyrzutnia VLS dla przeciwlotniczych pocisków MBDA VL MICA, dwie podwójne wyrzutnie pocisków przeciwokrętowych LIGNex1 SSM-700K C-Star, system artyleryjski Aselsan Gökdeniz kal. 35 mm oraz dwie potrójne wyrzutnie torped ZOP K745 Blue Shark kal. 324 mm, wystrzeliwanych z wyrzutni typu SEA TLS. Uzupełnieniem jest system walki elektronicznej z wyrzutniami celów pozornych Terma C-Guard.

    Kontekst regionalny i presja Chin

    Modernizacja filipińskiej floty morskiej wpisuje się w szerszy program modernizacji sił zbrojnych, realizowany przez Manilę w odpowiedzi na dynamicznie pogarszającą się sytuację bezpieczeństwa w regionie Morza Południowochińskiego. W ostatnich latach wody te stały się areną licznych incydentów z udziałem chińskiej straży przybrzeżnej oraz formacji paramilitarnych, które regularnie podejmują działania wymierzone w filipińskie jednostki patrolowe i rybackie.

    Nowe korwety tym samym mają zapewniać Filipinom bardziej wiarygodne narzędzie reagowania na tego typu presję, zwiększając koszt potencjalnej eskalacji po stronie Pekinu. W opinii zachodnich analityków wprowadzenie do służby okrętów tej klasy oznacza, że rywalizacja morska w regionie przestaje mieć charakter jednostronny.

    Współpraca z Koreą Południową

    Kontrakt na budowę dwóch korwet o wartości około 550 mln dolarów został podpisany w 2021 roku i stanowi element szerszej współpracy przemysłowo-obronnej pomiędzy Filipinami a Koreą Południową. HD Hyundai Heavy Industries zbudowała dotychczas łącznie 10 okrętów dla filipińskiej marynarki, w tym patrolowce.

    Południowokoreański przemysł okrętowy deklaruje gotowość do dalszego rozszerzania współpracy w regionie Azji Południowo-Wschodniej, postrzegając Filipiny jako jednego z kluczowych partnerów w tym obszarze.

    Kolejne etapy modernizacji

    Wzmocnienie sił nawodnych nie wyczerpuje planów Manili. Filipiny rozwijają koncepcję obrony archipelagu, zakładającą rozbudowę systemów rakietowych, zdolności rozpoznania i dozoru morskiego oraz intensyfikację ćwiczeń z sojusznikami z regionu Indo-Pacyfiku.

    Niezależnie od rozbudowy sił nawodnych, w Manili powraca temat pozyskania okrętów podwodnych. Wśród potencjalnych oferentów wymieniany jest południowokoreański koncern Hanwha Ocean, prezentujący kompleksową propozycję obejmującą zarówno budowę jednostek, jak i zaplecze szkoleniowo-logistyczne.