Kanał Sueski odnotowuje najwyższy w swojej historii miesięczny przychód 

Kanał Sueski odnotował w kwietniu najwyższy jak dotąd miesięczny przychód, uzyskując 629 mln dolarów z opłat za tranzyt statków – poinformowały w niedzielę władze kanału. 

Przychód kanału w kwietniu b.r. był o 13,6 proc. wyższy w porównaniu z przychodem kwietniowym roku ubiegłego.

gen. Osama Rabie, prezes zarządu Kanału Sueskiego

Całkowita liczba statków, które przepłynęły przez 193 km szlaku wodnego łączącego Morze Czerwone z Morzem Śródziemnym, wzrosła o 6,3 proc. w porównaniu z rokiem ubiegłym, co dało łącznie 1 929 jednostek. 

Statki płynące przez Kanał Sueski, przetransportowały ładunki o łącznej wadze 114,5 mln ton, co stanowi najwyższy miesięczny skumulowany ładunek netto przechodzący przez jeden z najważniejszych szlaków wodnych na świecie.

Liczba tankowców, gazowców i kontenerowców wzrosła w kwietniu odpowiednio o 25,8 proc., 12 proc. i 9 proc. w porównaniu z rokiem ubiegłym.

Poza negatywnymi skutkami pandemii w transporcie morskim, 23 marca ubiegłego roku, jeden z największych kontenerowców świata „Ever Given” całkowicie zablokował Kanał Sueski. Blokada najważniejszej drogi morskiej pomiędzy Europą a Azją spowodowała unieruchomienie ponad 400 statków, zanim sześć dni później, mogły one popłynąć dalej.

Autor: MD

Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • US Navy wybiera okręty desantowe od Damena?

    US Navy wybiera okręty desantowe od Damena?

    Ogłoszona 5 grudnia decyzja sekretarza marynarki Stanów Zjednoczonych przesądziła o kierunku dalszych prac nad nowymi okrętami desantowymi średniej wielkości. W postępowaniu dotyczącym programu LSM, US Navy wskazała jako zwycięzcę europejski koncern Damen, którego propozycja najlepiej odpowiadała przyjętym założeniom operacyjnym i harmonogramowym.

    Projekt LST-100 w programie LSM US Navy

    Podstawą oferty niderlandzkiej grupy stał się projekt LST-100, który zostanie zaadaptowany na potrzeby amerykańskiej floty. Zgodnie z deklaracjami strony wojskowej, pierwsze prace stoczniowe mogłyby ruszyć w 2026 roku, co przy zachowaniu zakładanego tempa realizacji umożliwiłoby przekazanie pierwszej jednostki do służby w 2029 roku. Skala programu zakłada pozyskanie docelowo około 35 okrętów, przeznaczonych zarówno dla US Navy, jak i Korpusu Piechoty Morskiej Stanów Zjednoczonych.

    Istotnym elementem amerykańskiego podejścia do programu jest ograniczenie ingerencji w bazową dokumentację techniczną. Zamiast daleko idących modyfikacji przewidziano jedynie dostosowanie projektu do obowiązujących standardów US Navy, wymagań dotyczących wyposażenia oraz integracji z systemami wykorzystywanymi przez lotnictwo morskie i USMC. Takie podejście ma pozwolić na skrócenie cyklu projektowego i zmniejszenie ryzyka opóźnień.

    Rola okrętów LSM w działaniach USMC

    Równolegle z ogłoszeniem wyboru programu zawarto porozumienie dotyczące nabycia praw do dokumentacji technicznej LST-100, których wartość określono na 3,3 mln USD. Rozwiązanie to daje stronie amerykańskiej pełną swobodę w zakresie wyboru stoczni realizujących kolejne etapy programu – od budowy seryjnej, przez wsparcie eksploatacji, po przyszłe modernizacje. Zgodnie z zapowiedziami w realizację programu ma zostać włączona możliwie szeroka grupa zakładów stoczniowych.

    Nowe okręty desantowe typu LSM (Landing Ship Medium) mają odegrać kluczową rolę w działaniach USMC na wodach Oceanu Spokojnego, umożliwiając szybkie przemieszczanie pododdziałów pomiędzy rozproszonymi punktami operacyjnymi. W założeniu będą one uzupełniać potencjał dużych okrętów desantowych-doków, zapewniając większą elastyczność działania w środowisku nasyconym środkami rażenia przeciwnika.