Kolejna procedura przyznawania koncesji dla morskiej energetyki wiatrowej

Ministerstwo infrastruktury opublikowało we wtorek ogłoszenia ws. koncesji dla morskiej energetyki wiatrowej na dodatkowe trzy obszary morskie – poinformował we wtorek wiceszef MI Marek Gróbarczyk.
„Dobra wiadomość dla Morskiej Energetyki Wiatrowej. Uruchomiliśmy kolejną procedurę przyznawania koncesji offshorowych. Dodatkowe trzy obszary morskie niebawem trafią do operatorów” – napisał na Twitterze wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk.
Na stronach ministerstwa opublikowano trzy ogłoszenia w tej sprawie. Pierwsze dotyczy obszaru ok. 142,7 km kwadratowych; drugie – 118,4 km kw.; trzecie – 150,27 km kw.
W grudniu ub.r. opublikowano rozporządzenie z kryteriami oceny wniosków o kolejne koncesje dla morskich farm wiatrowych. Wśród wskazanych kryteriów jest m.in. wskaźnik transformacji energetycznej. Jak tłumaczono celem zastosowania wskaźnika zaawansowania transformacji energetycznej jest stworzenie szansy uczestnictwa w transformacji energetycznej dla spółek, które są w początkowej fazie transformacji energetycznej.
Mimo, że paliwa kopalne zmniejszają obecnie swój udział w strukturze wytwarzania energii elektrycznej, to nadal odgrywają istotną rolę w krajobrazie energetycznym większości państw UE i nie brakuje podmiotów posiadających doświadczenie w tym obszarze. Kryterium odnosi się do całej energii wyprodukowanej przez podmiot, która nie pochodzi z OZE, czyli także np. energii ze źródeł gazowych.
Według rządowych planów do 2026 r. ok. 6 gigawatów energii elektrycznej ma trafić do sieci w wyniku realizacji pierwszego etapu projektów offshorowych.
Autor: Michał Boroń/PAP

-
Iran zatrzymuje tankowiec w Zatoce Omańskiej

Irańskie służby przejęły tankowiec przepływający przez wody Zatoki Omańskiej. Powodem były naruszenia przepisów, w tym brak dokumentacji oraz ignorowanie sygnałów do zatrzymania. Załogę jednostki zatrzymano do wyjaśnienia.
W artykule
Zajęcie jednostki na wodach Zatoki Omańskiej
Według komunikatów irańskich mediów, powołujących się na sąd prowincji Hormozgan, w ręce władz trafił tankowiec z 18-osobową załogą. Strona irańska twierdzi, że jednostka przewoziła około 37 000 baryłek ropy pochodzącego z nielegalnego obrotu. Załodze zarzucono m.in. ignorowanie poleceń zatrzymania oraz brak kompletnej dokumentacji nawigacyjnej i ładunkowej.
Kontekst incydentu
Do incydentu doszło w okresie podwyższonego napięcia wokół transportu surowców energetycznych drogą morską. Zatrzymanie tankowca nastąpiło krótko po działaniach Stanów Zjednoczonych wobec innej jednostki przejętej u wybrzeży Wenezueli, którą Waszyngton wiąże z transportem ropy objętej sankcjami.
Deklaracje Teheranu
Teheran od lat deklaruje walkę z masowym nielegalnym wywozem paliw, który jest napędzany niskimi cenami krajowymi oraz osłabieniem irańskiej waluty. Istotną rolę odgrywają także szlaki morskie prowadzące do państw regionu Zatoki Perskiej.
Światowe media nie podają nazwy tankowca ani kto jest jego właścicielem lub armatorem.











