Sabotaż na fregacie Hessen – kolejny incydent w niemieckiej marynarce

Niemcy mierzą się z kolejnym przypadkiem sabotażu w swojej flocie wojennej. Na fregacie Hessen, zacumowanej w bazie Wilhelmshaven, wykryto próbę skażenia systemu wody pitnej. To już kolejny incydent w niemieckiej marynarce wojennej, co budzi poważne pytania o bezpieczeństwo okrętów Deutsche Marine.
W artykule
Kolejny sabotaż na niemieckiej fregacie Hessen – przypadek czy celowe działanie?
Jak informują niemieckie media, do incydentu doszło w bazie morskiej w Wilhelmshaven, gdzie Hessen przechodziła rutynowe prace serwisowe. Nieznany sprawca próbował skażenia zbiorników wody pitnej, dodając do nich zużyty olej.
Źródła w niemieckiej marynarce wojennej potwierdzają, że nie był to przypadek – wykluczono zarówno błąd ludzki, jak i awarię techniczną. Skażenie wykryto na wczesnym etapie, zanim zanieczyszczona woda trafiła do systemu pokładowego, co pozwoliło uniknąć poważniejszych konsekwencji. Śledztwo prowadzą niemiecka policja oraz Federalny Urząd Kontrwywiadu Wojskowego (BAMAD), który bada możliwe przyczyny i okoliczności zdarzenia.
Tydzień temu informowaliśmy o podobnym sabotażu na korwecie Emden, budowanej w stoczni NVL Blohm + Voss w Hamburgu, gdzie w układzie napędowym znaleziono metalowe opiłki. To kolejny incydent w niemieckiej flocie – w 2024 roku w Rostocku uszkodzono niszczyciel min, przecinając kluczowe wiązki kabli.
Rola fregaty Hessen w ramach unijnej misji Aspides
Fregata Hessen to jednostka dobrze znana z operacji bojowych. Jeszcze w lutym stacjonowała u wybrzeży Jemenu w ramach unijnej misji Aspides, gdzie zestrzeliła swoje pierwsze drony. Podczas jednego ze starć jej załoga omyłkowo wycelowała dwa pociski SM-2 w amerykańskiego drona, jednak oba chybiły z „przyczyn technicznych”.
Okręt powrócił do Niemiec na początku maja po trzymiesięcznej misji na Morzu Czerwonym, gdzie zapewniał bezpieczeństwo statkom handlowym, chroniąc je przed atakami Huti.
Próba sabotażu fregaty Hessen wpisuje się w serię podobnych zdarzeń, które w ostatnich miesiącach dotknęły niemiecką marynarkę. Eksperci zastanawiają się, czy są to odosobnione przypadki, czy element szerszej operacji wymierzonej w zdolności operacyjne Deutsche Marine.
Wnioski dla Polski – bezpieczeństwo stoczni i okrętów priorytetem
Seria przypadków sabotażu w niemieckiej marynarce to wyraźny sygnał ostrzegawczy. Polska realizuje strategiczne programy okrętowe, dlatego zabezpieczenie stoczni i jednostek w budowie powinno być priorytetem. Kontrola dostępu, monitoring prac i współpraca ze służbami kontrwywiadowczymi to kluczowe elementy ochrony przed podobnymi zagrożeniami.
Autor: Mariusz Dasiewicz

PGE i Ørsted z wykonawcą rozruchu lądowej stacji transformatorowej Baltica 2

PGE oraz Ørsted, partnerzy realizujący projekt morskiej farmy wiatrowej Baltica 2, wybrali wykonawcę odpowiedzialnego za uruchomienie lądowej stacji transformatorowej zlokalizowanej w gminie Choczewo na Pomorzu. Prace rozruchowe zrealizuje polska firma Enprom.
W artykule
Rozruch lądowej infrastruktury przyłączeniowej Baltica 2
Wybór wykonawcy prac rozruchowych potwierdza zaawansowanie jednego z kluczowych elementów infrastruktury przyłączeniowej morskiej farmy wiatrowej Baltica 2. Jak podkreśla Bartosz Fedurek, prezes zarządu PGE Baltica, prawidłowo przeprowadzony rozruch elektryczny oraz stabilna eksploatacja lądowej stacji transformatorowej stanowią warunek niezakłóconej pracy morskich turbin wiatrowych i ciągłej produkcji energii elektrycznej.
Istotnym elementem decyzji jest także udział polskiej firmy w realizacji zadania. Wpisuje się to w konsekwentnie realizowaną strategię zwiększania udziału krajowego komponentu w projekcie Baltica 2, który pozostaje jednym z największych przedsięwzięć offshore wind w regionie Morza Bałtyckiego.
Znaczenie lądowej stacji transformatorowej w projekcie offshore wind
Jak zaznacza Ulrik Lange, wiceprezydent i dyrektor zarządzający projektu Baltica 2 w Ørsted, lądowa stacja elektroenergetyczna pełni kluczową rolę w monitorowaniu i sterowaniu całą infrastrukturą elektryczną farmy. To z tego obiektu prowadzona będzie kontrola pracy morskich stacji elektroenergetycznych oraz turbin wiatrowych zlokalizowanych około 40 km od brzegu.
Lądowa stacja transformatorowa stanowi centralny element systemu wyprowadzenia mocy z farmy wiatrowej i integracji wytwarzanej energii z krajowym systemem elektroenergetycznym.
Zakres prac i harmonogram realizacji
Zawarta z Enprom umowa obejmuje przeprowadzenie pełnego zakresu prac rozruchowych wyprowadzenia mocy. Obejmują one testy zgodności wymagane przez operatora systemu przesyłowego – Polskie Sieci Elektroenergetyczne – weryfikację założeń projektowych, ruch próbny oraz przekazanie stacji do użytkowania.
Okres realizacji zamówienia przewidziano na 21 miesięcy. W tym czasie wykonawca sprawdzi wszystkie zasadnicze urządzenia związane z przesyłem i rozdziałem energii elektrycznej, a także systemy odpowiedzialne za bezpieczną i stabilną pracę całego obiektu.
Jak wskazuje Piotr Tomczyk z zarządu Enprom, udział w projekcie Baltica 2 oznacza obecność spółki jako wykonawcy we wszystkich czterech morskich farmach wiatrowych realizowanych obecnie na polskim Bałtyku.
Parametry techniczne stacji i przyłączenie do KSE
Lądowa stacja najwyższych napięć dla farmy Baltica 2 powstaje na terenie blisko 13 hektarów w miejscowości Osieki Lęborskie, w gminie Choczewo. To do niej trafiać będzie energia elektryczna wytwarzana przez morską farmę wiatrową.
Po dotarciu do brzegu prąd o napięciu 275 kV zostanie przesłany około 6-kilometrową trasą kablową do stacji transformatorowej, gdzie nastąpi jego transformacja do poziomu 400 kV. Następnie energia zostanie wprowadzona do krajowej sieci elektroenergetycznej poprzez pobliską stację PSE Choczewo.
Na północ od stacji, w rejonie linii brzegowej, realizowane są prace przy przewiercie HDD, umożliwiającym połączenie części lądowej i morskiej infrastruktury kablowej przy ograniczeniu oddziaływania na środowisko.
Rozruch lądowej stacji transformatorowej nie będzie miał wpływu na funkcjonowanie lokalnych sieci dystrybucyjnych niskiego i średniego napięcia.
Baltica 2 – największa morska farma wiatrowa w Polsce
Projekt Baltica 2 o mocy do 1,5 GW jest wspólną inwestycją PGE i Ørsted. Po uruchomieniu w 2027 roku stanie się największą morską farmą wiatrową w Polsce. Zdolność wytwórcza instalacji pozwoli na zasilenie zieloną energią około 2,5 mln gospodarstw domowych, wzmacniając bezpieczeństwo energetyczne kraju oraz udział odnawialnych źródeł energii w krajowym miksie energetycznym.
Źródło: PGE Baltica










