Niemcy: Kolejny terminal FSRU zawinął do portu Brunsbuettel  

Pływający terminal do magazynowania i regazyfikacji (FSRU) zawinął w piątek do niemieckiego portu Brunsbuettel. Jest to trzecia jednostka, która zostanie uruchomiona w ostatnich tygodniach. Kraj ten stara się zdywersyfikować swoją działalność od byłego, głównego dostawcy jakim do niedawna była Rosja.

20 stycznia w godzinach porannych, pływający terminal FSRU Hoegh Gannet zawinął do portu Brunsbüttel w Elbehafen koło Hamburga. W najbliższej przyszłości płynny gaz z gazowców LNG będzie mógł być regazyfikowany, a następnie wprowadzany do niemieckiej sieci gazowej za pośrednictwem tej pływającej jednostki magazynowania i regazyfikacji (FSRU).

Cały projekt został zrealizowany w rekordowym czasie. Od maja 2022 roku RWE w imieniu rządu niemieckiego realizowało projekt wraz z partnerami Höegh LNG, Marine Service, Reganosa i Brunsbüttel Ports GmbH. W połowie października fazy planowania i zatwierdzania były już na takim etapie, że można było rozpocząć prace budowlane. Oprócz uczestniczących w projekcie firm, kluczową rolę w tym sukcesie odegrały również organy zatwierdzające, które pracowały bardzo szybko i skutecznie.

Czytaj więcej: https://portalstoczniowy.pl/grupa-orlen-zainwestuje-ponad-05-mld-zl-w-rafinerii-w-gdansku-w-terminal-morski/

Pływające terminale LNG umożliwiają import gazu, a tym samym wzmacniają bezpieczeństwo dostaw w Niemczech. Silne uzależnienie energetyczne naszego kraju od gazu z rosyjskich gazociągów skończy się wraz z rozmieszczeniem specjalistycznych statków.

Markus Krebber, dyrektor naczelny RWE

Po przybyciu jednostki FSRU zostanie rozpoczęta kilkutygodniowa faza rozruchu i operacji próbnych, podczas której statek ponownie tymczasowo opuści swój pomost. Operacje próbne obejmą podłączenie do nowo wybudowanego gazociągu, dzięki czemu pierwsze ilości gazu będą mogły zostać wprowadzone do niemieckiej sieci gazowej z początkiem lutego tego roku. Objętość gazu będzie się stale zwiększać w miarę dodawania kolejnych elementów technicznych z zainstalowanej w ostatnich miesiącach nowej infrastruktury technicznej i zaopatrzenia w ciepłą wodę.

Statek FSRU będzie początkowo pracował przy istniejącym stanowisku cumowniczym w Elbehafen spółki Brunsbüttel Ports GmbH. Mniej więcej od końca 2023 roku FSRU zostanie przeniesiony na nowe nabrzeże na zachód od Elbehafen. To nowe nabrzeże zostanie zbudowane i będzie obsługiwane przez Brunsbüttel Ports.

Międzynarodowa specjalistyczna firma Reganosa przejmie obsługę i konserwację nowej infrastruktury lądowej. Właściciel Höegh LNG będzie obsługiwał statek. Firma Marine Service GmbH wspiera projekt wiedzą techniczną jako partner rozwojowy przy projektowaniu terminalu. Ciepło wymagane do procesu regazyfikacji na FSRU będzie dostarczane przez Covestro Industriepark Brunsbüttel w postaci ciepłej wody procesowej. W tym celu Covestro bardzo szybko ułożyło nowy rurociąg ciepłej wody do portu Brunsbüttel Elbehafen.

Czytaj też: https://portalstoczniowy.pl/rosja-wykorzystuje-chinskie-supertankowce-do-transportu-ropy-na-rynki-azjatyckie/

Wraz z Uniperem i EnBW, RWE jest odpowiedzialne za napełnienie FSRU skroplonym gazem ziemnym. Według obecnych planów, pierwszy ładunek LNG dotrze do Brunsbüttel pod koniec stycznia 2023 roku i zostanie rozładowany do FSRU. Ładunek od ADNOC (Abu Dhabi National Oil Company) zostanie wysłany z wyspy Das, która należy do Emiratu Abu Dhabi.

Jako centrum technologii i przemysłu Brunsbüttel jest ważnym miejscem, także dla przyszłego importu zielonych molekuł. W bezpośrednim sąsiedztwie RWE chce wybudować terminal importowy zielonego amoniaku, który jako pochodna skroplonego wodoru może wnieść istotny wkład w zaopatrzenie Niemiec w zielony wodór.

Od 2026 roku przez terminal ma być importowane i dystrybuowane do klientów około 300 000 ton zielonego amoniaku rocznie. German LNG Terminal GmbH planuje budowę i eksploatację wielofunkcyjnego terminalu LNG w bardzo bliskim sąsiedztwie. 

RWE jako udziałowiec wspiera późniejsze przestawienie terminalu na import zielonych cząsteczek.

Źródło: RWE

.pl/category/offshore-energetyka/
Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Francuski statek rybacki osiadł na skałach u wybrzeży w Irlandii

    Francuski statek rybacki osiadł na skałach u wybrzeży w Irlandii

    W niedzielę 14 grudnia francuski statek rybacki Fastnet w wyniku utraty napędu i trudnych warunków pogodowych osiadł na podłożu skalnym przy wejściu do portu Dingle w hrabstwie Kerry na południowo-zachodnim wybrzeżu Irlandii.

    Awaria napędu i wejście na skały przy Dingle

    Do zdarzenia doszło krótko po opuszczeniu portu Dingle na południowo-zachodnim wybrzeżu Irlandii. Francuski statek rybacki Fastnet po awarii układu napędowego utracił zdolność manewrowania. Silny wiatr oraz wysoka fala uniemożliwiły utrzymanie kontrolowanego kursu, w efekcie czego jednostka została zniesiona w kierunku brzegu i weszła na skały w rejonie plaży Bínn Bán, kilka metrów poza osłoniętym akwenem portowym. Pozycja statku w strefie przyboju stwarzała ryzyko dalszych uszkodzeń konstrukcji kadłuba.

    Akcja ratownicza, warunki pogodowe i dalsze działania

    Na pokładzie Fastnet przebywało 14 członków załogi. Po zgłoszeniu sytuacji alarmowej irlandzkie służby ratownicze uruchomiły skoordynowaną akcję, którą prowadziło Valentia Marine Rescue Sub-Centre. Na miejsce skierowano śmigłowiec ratowniczy Rescue 115, samolot poszukiwawczo-ratowniczy oraz jednostki nawodne Royal National Lifeboat Institution i lokalnej straży przybrzeżnej. Załogę podjęto bezpośrednio z pokładu jednostki przy użyciu wciągarki pokładowej śmigłowca irlandzkiej Straży Przybrzeżnej Rescue 115. Wszyscy rybacy zostali następnie bezpiecznie dostarczeni na ląd.

    W rejonie zdarzenia panują trudne warunki pogodowe. Met Éireann wydał ostrzeżenia dla hrabstw Cork i Kerry, wskazując na intensywne opady, wzburzone morze oraz podwyższone ryzyko niebezpieczeństwa dla staków znajdujących się na tych wodach. Równolegle prowadzone są działania związane z oceną stanu technicznego kadłuba Fastnet oraz monitoringiem potencjalnego wycieku paliwa. Na obecnym etapie służby nie potwierdziły wystąpienia wycieku paliwa do pobliskich wód. Jednostka pozostaje pod obserwacją, a jej stan techniczny jest oceniany.