Kompleksowa modernizacja okrętów typu 212A – rekordowy kontrakt tkMS

thyssenkrupp Marine Systems podpisał z federalnym urzędem ds. wyposażenia, technologii informacyjnej i wsparcia Bundeswehry (BAAINBw) największy w swojej historii kontrakt o wartości przekraczającej 800 mln euro.
W artykule
Długofalowe wzmocnienie sił podwodnych Deutsche Marine
W niemieckim Koblencji zawarto jeden z najważniejszych kontraktów dotyczących utrzymania i modernizacji okrętów podwodnych w historii niemieckiego przemysłu okrętowego. Przedmiotem porozumienia jest dziesięcioletni program modernizacji sześciu okrętów typu 212A – trzonu komponentu podwodnego Deutsche Marine.
W ramach prac zmodernizowane zostaną kluczowe systemy pokładowe, w tym systemy nawigacyjne oraz systemy dowodzenia i kierowania ogniem. Szczególny zakres modernizacji obejmie cztery pierwsze jednostki wprowadzone do służby w latach 2005–2007.
Utrzymanie przewagi technologicznej i zdolności sojuszniczej
Jak podkreślił Oliver Burkhard, prezes TKMS, zawarta umowa nie tylko wzmacnia długofalową wartość bojową niemieckiej floty podwodnej, lecz także potwierdza status tkMS jako strategicznego partnera Bundeswehry w obszarze wsparcia technicznego.
Jako morska potęga technologiczna zamierzamy wykorzystać pełen potencjał naszych usług, by zapewnić wysoką gotowość operacyjną floty.
podkreślił Burkhard w oficjalnym komunikacie
Realizacja kontraktu pozwoli utrzymać zdolności produkcyjne i serwisowe tkMS w Kilonii i Emden, co zapewni ciągłość kompetencji oraz stabilność zatrudnienia w niemieckim przemyśle okrętowym.
212CD i ekspansja międzynarodowa TKMS
Równolegle z programem modernizacji typu 212A, niemiecki przemysł realizuje budowę nowej generacji okrętów podwodnych typu 212CD – w ramach wspólnego przedsięwzięcia Republiki Federalnej Niemiec oraz Królestwa Norwegii. W jego ramach zakontraktowano sześć jednostek: cztery dla Sjøforsvaret i dwie dla Deutsche Marine. Nowy typ ma wyznaczyć standard operacyjny dla sił podwodnych państw NATO na kolejne dekady.
Co istotne z punktu widzenia Polski, to właśnie okręt typu 212CD (Common Design) został zaoferowany stronie polskiej w ramach programu Orka. Jednostki te będą napędzane przy wykorzystaniu baterii akumulatorów litowo-żelazowo-fosforanowych (LiFePO₄) oraz zintegrowanego napędu niezależnego od powietrza (AIP – Air Independent Propulsion).
W dobie rosnących napięć geopolitycznych i znaczenia bezpieczeństwa morskiego na Bałtyku, niemiecki program modernizacji należy postrzegać jako element długofalowej strategii utrzymania przewagi technologicznej oraz gotowości operacyjnej. Przemyślana modernizacja okrętów typu 212A to wyraz konsekwentnej polityki, która zakłada nie tylko rozwój nowych zdolności, lecz również efektywne zarządzanie już posiadanym potencjałem.
Źródło: tkMS/MD

Port Miami z rekordem dobowej liczby pasażerów

Port Miami ustanowił nowy rekord dobowej liczby obsłużonych pasażerów, rozpoczynając sezon zimowy 2025/2026 w szczytowym momencie globalnej żeglugi wycieczkowej. Wynik potwierdza utrzymującą się wysoką dynamikę rynku oraz pozycję Miami jako jednego z kluczowych portów pasażerskich na świecie.
W artykule
Gdy w Europie sezon zimowy oznacza wyraźne ograniczenie ruchu w żegludze pasażerskiej, na południu Stanów Zjednoczonych trwa właśnie szczyt sezonu. 30 listopada port Miami obsłużył łącznie 75 201 pasażerów w ciągu jednej doby, uwzględniając zarówno osoby rozpoczynające podróż, jak i kończące pobyt na pokładach statków, ustanawiając trzeci rekord w 2025 roku oraz najlepszy wynik w historii portu.
Rekordowy dzień na początku sezonu zimowego
30 listopada port Miami obsłużył łącznie 75 201 pasażerów w ciągu jednej doby, uwzględniając zarówno osoby rozpoczynające podróż, jak i kończące rejs. To trzeci rekord ustanowiony przez port w 2025 roku oraz najlepszy wynik w jego historii.
Dzień ten przypadł na początek sezonu zimowego, który tradycyjnie stanowi najintensywniejszy okres w działalności portów obsługujących żeglugę wycieczkową na Karaibach. W porcie jednocześnie cumowało dziesięć dużych statków pasażerskich, których łączna liczba pasażerów przekroczyła 35 tys. osób przy standardowym, podwójnym obłożeniu kabin.
Dziesięć wycieczkowców przy nabrzeżach w porcie Miami
W rekordowym dniu w port Miami operowały m.in. Carnival Celebration, Symphony of the Seas, Carnival Horizon, Celebrity Beyond oraz Norwegian Aqua. Władze portu podkreślają, że nie były to jednostki o największej możliwej pojemności pasażerskiej, co pokazuje dalszy potencjał wzrostu przy obecnej infrastrukturze.
Port zwraca uwagę, że podobne wyniki notowano już w poprzednim sezonie zimowym. W marcu oraz kwietniu padły wcześniejsze rekordy dobowej liczby pasażerów, jednak wynik z końca listopada wyraźnie je przewyższył.
Infrastruktura napędza dalszy wzrost
Jednym z kluczowych elementów umożliwiających dalszą ekspansję port Miami było uruchomienie wiosną nowego terminalu AA, przeznaczonego głównie do obsługi jednostek armatora MSC Cruises. To właśnie tam rozpoczął eksploatację jeden z największych statków wycieczkowych świata – MSC World America o pojemności 215 863 GT.
Równolegle prowadzone są prace nad kolejnym nowym terminalem, który ma zastąpić istniejącą infrastrukturę na zachodnim krańcu Dodge Island. Inwestycje te mają zabezpieczyć zdolności operacyjne portu na kolejne lata intensywnego wzrostu rynku.
Nowe statki i nowi operatorzy
W sezonie 2025/2026 port Miami wzbogaci się o dziesięć kolejnych jednostek wycieczkowych. Po raz pierwszy portem macierzystym w Miami operować będzie Queen Elizabeth należący do Cunard Line oraz Zuiderdam armatora Holland America Line. W kolejnych latach dołączą również Eurodam oraz Silver Nova.
Wśród nowych jednostek bazujących w Miami znajdują się także Brilliant Lady od Virgin Voyages oraz Allura armatora Oceania Cruises. W marcu 2026 roku do floty dołączy Norwegian Luna, nowa jednostka Norwegian Cruise Line.
Port Miami w cieniu Port Canaveral
W roku budżetowym port odnotował czteroprocentowy wzrost liczby pasażerów, obsługując rekordowe 8,56 mln osób. Rok wcześniej wynik wyniósł 8,2 mln, co oznaczało niemal 13-procentowy wzrost rok do roku.
Po raz drugi w historii żeglugi wycieczkowej port Miami ustąpił jednak pod względem łącznej liczby pasażerów Port Canaveral, który obsłużył ponad 8,6 mln osób. Równie dynamiczny wzrost notują inne amerykańskie porty bazowe, w tym Port Everglades oraz Galveston w Teksasie.
Karaiby głównym kierunkiem
Pomimo rosnącej konkurencji, port Miami pozostaje kluczowym węzłem światowej żeglugi wycieczkowej. Utrzymująca się popularność Karaibów jako głównego kierunku podróży oraz konsekwentne inwestycje infrastrukturalne wskazują, że port nadal będzie jednym z filarów globalnego rynku rejsów wycieczkowych w nadchodzących latach.
Źródło: The Maritime Executive










