Kustbevakningen otrzyma siedem kutrów patrolowych produkcji Damen Shipyard 

Kustbevakningen KBV – szwedzka straż wybrzeża – będzie wykorzystywać nowe jednostki w działaniach w zakresie ratownictwa, ochrony środowiska oraz patrolowania wód przybrzeżnych. 

Nowe szwedzkie jednostki strażnicze określane jako typ KBV 320, będą wykonane jako wariant standardowego typu Damen Stan Patrol 2205 FRP. Okręty będą miały wyporność 53 t., długość 26,75 m., szerokość 6,4 m., zanurzenie 1,5 m. i zbudowane będą z kompozytu z włóknem węglowym FRP. Siłownia składająca się z 3 silników Volvo D13 i jeden Volvo IPS 1050 zapewni im prędkość maksymalną 25 węzłów i zasięg przy niej około 300 mil morskich. Załoga kutra ma liczyć 4 osoby. Okręt dysponuje łodzią interwencyjną RHIB.

Zaproponowane przez Damen jednostki przekraczają wysokie wymagania projektowe postawione przez straż przybrzeżną. KBV przedstawiła swój wstępny projekt, odzwierciedlający potrzeby w zakresie bezpieczeństwa i komfortu załogi, a także elastyczności operacyjnej. KBV320 będą nowocześniejsze i bardziej wydajne pod każdym względem od zastępowanych KBV301-11 co oznacza m.in. że ich ślad węglowy jest niższy. Kadłub będzie o około 10 ton lżejszy i będzie miał o 18 proc. mniejszy opór w wodzie w porównaniu do tradycyjnych kadłubów. Oczekuje się, że kutry będą miały o 20 proc. niższe zużycie paliwa w porównaniu z poprzednimi seriami, a emisja dwutlenku węgla ma być zmniejszona o 70 ton na jednostkę rocznie w porównaniu z serią zastępowaną.

Ponadto oczekuje się, że zużycie energii elektrycznej zostanie zmniejszone o 35 proc., a układ napędowy będzie miał mniejszy wpływ na środowisko zewnętrzne. Inne innowacyjne rozwiązania obejmują: rampę wodującą umożliwiającą łatwiejsze i bezpieczniejsze wodowanie łodzi pokładowej, rozwiązania aerodynamiczne i hydrodynamiczne zmniejszające opór w wodzie i powietrzu oraz hybrydowe rozwiązanie hydrauliki.

Siedem patrolowców zostanie zbudowanych u wyspecjalizowanego w produkcji kompozytowych kadłubów podwykonawcy i zostaną wysłane do Damen Oskarshamnsvarvet w Szwecji, gdzie zostaną wyposażone. Oskarshamnsvarvet będzie również działał jako centrum serwisowe w okresie gwarancyjnym i działań serwisowych podczas całości okresu służby w KBV. Okręty zostaną dostarczone do końca 2024 roku.

Autor: TW

https://portalstoczniowy.pl/category/marynarka-bezpieczenstwo/
Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Norwegia: kolizja promu Ternen na wyspie Herføl

    Norwegia: kolizja promu Ternen na wyspie Herføl

    11 grudnia na wyspie Herføl w południowej Norwegii prom pasażersko-samochodowy Ternen uczestniczył w kolizji z budynkiem dawnej poczty. Jednostka należąca do operatora Norled wykonywała lokalne połączenie promowe.

    Okoliczności zdarzenia na wyspie Herføl

    Jak donosi lokalna prasa, w tym gazeta Fredriksstad Blad, jednostka mierząca 29,11 metra długości i 9,1 metra szerokości – zamiast zacumować do nabrzeża – uderzyła w nieruchomy obiekt lądowy. Do kolizji doszło z powodu usterki technicznej, która uniemożliwiła załodze zatrzymanie lub zwolnienie promu, mimo podejmowanych prób. Uszkodzeniu uległy elementy konstrukcyjne budynku, w tym fragmenty ścian oraz dachu.

    Zakres strat po stronie obiektu jest obecnie przedmiotem dochodzenia, a szczegóły dotyczące stanu samego promu pozostają na razie niepotwierdzone, co dodaje tajemniczości całej sprawie.

    Błąd nawigacyjny i możliwa usterka techniczna

    Początkowo załoga zgłosiła, że prom osiadł na mieliźnie, co w realiach archipelagu południowej Norwegii mogło wydawać się prawdopodobne. Przeprowadzona na miejscu inspekcja wykazała jednak, że doszło do kolizji z budynkiem znajdującym się na lądzie.

    Według wstępnych informacji przekazywanych przez lokalne media załoga przyznała, że doszło do pomylenia obiektu z przystanią promową. Jako jedną z możliwych przyczyn zdarzenia wskazywana jest usterka techniczna, która miała uniemożliwić skuteczne wyhamowanie jednostki. Te okoliczności pozostają jednak przedmiotem dalszych ustaleń.

    Na pokładzie promu znajdowało się około sześciu pasażerów oraz załoga. Wszyscy bezpiecznie zeszli na ląd.

    Działania służb i dochodzenie

    Norweska policja niezwłocznie rozpoczęła czynności wyjaśniające. W ramach postępowania potwierdzono, że zdarzenie miało charakter allizji, a nie wejścia jednostki na mieliznę. Analizie podlegają zarówno kwestie techniczne, jak i warunki panujące w momencie zdarzenia.

    Operator Norled poinformował o wszczęciu wewnętrznego postępowania wyjaśniającego. Połączenie promowe zostało czasowo zawieszone, jednak po wstępnej ocenie sytuacji ruch przywrócono. Na obecnym etapie nie przekazano informacji o ewentualnych konsekwencjach eksploatacyjnych dla jednostki.

    Prom Ternen – szerszy kontekst

    Prom Ternen został zbudowany w 1970 roku i pływa pod norweską banderą. Jednostka od lat obsługuje lokalne połączenia promowe, stanowiąc element codziennej infrastruktury transportowej tego regionu.

    Incydent na Herføl wpisuje się w serię zdarzeń morskich, które w ostatnich latach zwracają uwagę norweskich mediów na kwestie bezpieczeństwa żeglugi przybrzeżnej. W czerwcu 2023 roku głośnym echem odbiła się kolizja promu pasażerskiego Tyrhaug z jednostką serwisową Frøy Loke w rejonie Edøyfjord, która doprowadziła do obrażeń czterech osób i uruchomiła dyskusję na temat procedur nawigacyjnych oraz stanu technicznego jednostek operujących w norweskich fiordach.

    Źródło: Norsk rikskringkasting (NRK)