Lakeway Link z nowym połączeniem ro-ro

Lakeway Link uruchamia przełomowe połączenie ro-ro, które połączy Gdynię z Södertälje, zapewniając trzy rejsy tygodniowo w obie strony. To znaczący krok w kierunku efektywniejszego i bardziej zrównoważonego transportu towarów między Polską a Szwecją, który może zrewolucjonizować branżę logistyczną.
Lakeway Link jest jedynym operatorem oferującym regularny, zgodny z rozkładem transport ro-ro, obsługujący naczepy i ładunki gabarytowe na tej trasie. Nowa usługa jest odpowiedzią na potrzebę złagodzenia przeciążeń sieci drogowej i kolejowej między kontynentem a Skandynawią, co przyczyni się do zmniejszenia korków i negatywnego wpływu na środowisko. Co istotne, rozwiązanie to eliminuje konieczność zaangażowania pracy kierowcy.
Aby wdrożyć tę usługę, Lakeway Link nabył statek M/S Lakeway Express, pływający pod szwedzką banderą z portem macierzystym w Västerås, gdzie firma ma swoją siedzibę. Statek ro-ro, o pojemności 1625 metrów linii ładunkowej, czyli około 108 naczep, jest w pełni przygotowany do obsługi naczep, ładunków Project Cargo oraz MAFI. Statek ro-ro będzie systematycznie zawijał do OT Port Gdynia oraz do Portu Södertälje, gdzie czas przejazdu między tymi dwoma portami wyniesie około 22 godziny.
Czytaj więcej o zielonym świetle dla Terminalu Kontenerowego w Porcie Świnoujście
Jest to pierwszy krok w kierunku wprowadzenia innowacyjnego rozwiązania dla transportu wodnego bezpośrednio do centralnej Szwecji i regionu Mälaren. Nasze rozwiązanie stanowi konkurencyjną alternatywę dla tradycyjnego transportu drogowego i oferuje znacznie mniejszy wpływ na środowisko.
Fredrik Hermansson, CEO Lakeway Link
Strategicznie położone porty z doskonałymi połączeniami
Po zakończeniu modernizacji śluz w Södertälje w 2026 roku, oferta zostanie rozszerzona o połączenie z portem w Västerås, który jest dostępny przez wody jeziora Mälaren. Firma Lakeway Link dzięki temu nie tylko wzmocni sieć logistyczną w regionie Mälaren, ale również ułatwi transport do innych części Szwecji i Norwegii, korzystając z portów strategicznie rozmieszczonych.
Gdynia, jako drugi kluczowy punkt na tej trasie, jest dobrze skomunikowana z głównymi szlakami transportowymi Europy i stanowi istotny port przeładunkowy oraz centrum logistyczne dla międzykontynentalnego ruchu morskiego.
Źródło: Lakeway Link

-
US Navy wybiera okręty desantowe od Damena?

Ogłoszona 5 grudnia decyzja sekretarza marynarki Stanów Zjednoczonych przesądziła o kierunku dalszych prac nad nowymi okrętami desantowymi średniej wielkości. W postępowaniu dotyczącym programu LSM, US Navy wskazała jako zwycięzcę europejski koncern Damen, którego propozycja najlepiej odpowiadała przyjętym założeniom operacyjnym i harmonogramowym.
W artykule
Projekt LST-100 w programie LSM US Navy
Podstawą oferty niderlandzkiej grupy stał się projekt LST-100, który zostanie zaadaptowany na potrzeby amerykańskiej floty. Zgodnie z deklaracjami strony wojskowej, pierwsze prace stoczniowe mogłyby ruszyć w 2026 roku, co przy zachowaniu zakładanego tempa realizacji umożliwiłoby przekazanie pierwszej jednostki do służby w 2029 roku. Skala programu zakłada pozyskanie docelowo około 35 okrętów, przeznaczonych zarówno dla US Navy, jak i Korpusu Piechoty Morskiej Stanów Zjednoczonych.
Istotnym elementem amerykańskiego podejścia do programu jest ograniczenie ingerencji w bazową dokumentację techniczną. Zamiast daleko idących modyfikacji przewidziano jedynie dostosowanie projektu do obowiązujących standardów US Navy, wymagań dotyczących wyposażenia oraz integracji z systemami wykorzystywanymi przez lotnictwo morskie i USMC. Takie podejście ma pozwolić na skrócenie cyklu projektowego i zmniejszenie ryzyka opóźnień.
Rola okrętów LSM w działaniach USMC
Równolegle z ogłoszeniem wyboru programu zawarto porozumienie dotyczące nabycia praw do dokumentacji technicznej LST-100, których wartość określono na 3,3 mln USD. Rozwiązanie to daje stronie amerykańskiej pełną swobodę w zakresie wyboru stoczni realizujących kolejne etapy programu – od budowy seryjnej, przez wsparcie eksploatacji, po przyszłe modernizacje. Zgodnie z zapowiedziami w realizację programu ma zostać włączona możliwie szeroka grupa zakładów stoczniowych.
Nowe okręty desantowe typu LSM (Landing Ship Medium) mają odegrać kluczową rolę w działaniach USMC na wodach Oceanu Spokojnego, umożliwiając szybkie przemieszczanie pododdziałów pomiędzy rozproszonymi punktami operacyjnymi. W założeniu będą one uzupełniać potencjał dużych okrętów desantowych-doków, zapewniając większą elastyczność działania w środowisku nasyconym środkami rażenia przeciwnika.









