Giżycko: huczne otwarcie sezonu żeglarskiego na Mazurach

Po dwóch latach przerwy spowodowanej pandemią, w tym roku odbędzie się huczne otwarcie sezonu żeglarskiego w Giżycku. Zgodnie z mazurską tradycją odbędzie się ono w południe 1 maja na moście obrotowym nad kanałem łuczańskim.

Od wielu lat właśnie na giżyckim moście obrotowym nad kanałem łuczańskim w sposób symboliczny rozpoczyna się sezon żeglarski. Jego inauguracją jest otwarcie mostu dla żeglarzy. Zabytkowy, zbudowany w 1898 roku most ważący sto ton otwiera jedna osoba wykonując niespełna 9 obrotów kołem. Most przesuwa się do nadbrzeża powodując tym samym przestrzeń do przepływania nawet wysokim jednostkom przez kanał łuczański.

Już nie możemy się tego doczekać! Wreszcie wraca do nas normalność. Zapraszam wszystkich do Giżycka na majówkę.

Burmistrz Giżycka, Wojciech Karol Iwaszkiewicz

Po otwarciu mostu na kanale odbędzie się parada jednostek pływających – zaprezentują się na niej łodzie policji, straży, czy MOPR. Potem odbędzie się parada przebierańców – poprzebierane załogi pływają zarówno na tradycyjnych jachtach, jak i na własnych konstrukcjach (tzw. kategoria pływania na byle czym).

Inauguracja sezonu jest jedną z najbardziej wyczekiwanych imprez na Mazurach, przed pandemią gromadziły się na niej tysiące osób. W czasie pandemii impreza była odwoływana.

Źródło: PAP

Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • US Navy wybiera okręty desantowe od Damena?

    US Navy wybiera okręty desantowe od Damena?

    Ogłoszona 5 grudnia decyzja sekretarza marynarki Stanów Zjednoczonych przesądziła o kierunku dalszych prac nad nowymi okrętami desantowymi średniej wielkości. W postępowaniu dotyczącym programu LSM, US Navy wskazała jako zwycięzcę europejski koncern Damen, którego propozycja najlepiej odpowiadała przyjętym założeniom operacyjnym i harmonogramowym.

    Projekt LST-100 w programie LSM US Navy

    Podstawą oferty niderlandzkiej grupy stał się projekt LST-100, który zostanie zaadaptowany na potrzeby amerykańskiej floty. Zgodnie z deklaracjami strony wojskowej, pierwsze prace stoczniowe mogłyby ruszyć w 2026 roku, co przy zachowaniu zakładanego tempa realizacji umożliwiłoby przekazanie pierwszej jednostki do służby w 2029 roku. Skala programu zakłada pozyskanie docelowo około 35 okrętów, przeznaczonych zarówno dla US Navy, jak i Korpusu Piechoty Morskiej Stanów Zjednoczonych.

    Istotnym elementem amerykańskiego podejścia do programu jest ograniczenie ingerencji w bazową dokumentację techniczną. Zamiast daleko idących modyfikacji przewidziano jedynie dostosowanie projektu do obowiązujących standardów US Navy, wymagań dotyczących wyposażenia oraz integracji z systemami wykorzystywanymi przez lotnictwo morskie i USMC. Takie podejście ma pozwolić na skrócenie cyklu projektowego i zmniejszenie ryzyka opóźnień.

    Rola okrętów LSM w działaniach USMC

    Równolegle z ogłoszeniem wyboru programu zawarto porozumienie dotyczące nabycia praw do dokumentacji technicznej LST-100, których wartość określono na 3,3 mln USD. Rozwiązanie to daje stronie amerykańskiej pełną swobodę w zakresie wyboru stoczni realizujących kolejne etapy programu – od budowy seryjnej, przez wsparcie eksploatacji, po przyszłe modernizacje. Zgodnie z zapowiedziami w realizację programu ma zostać włączona możliwie szeroka grupa zakładów stoczniowych.

    Nowe okręty desantowe typu LSM (Landing Ship Medium) mają odegrać kluczową rolę w działaniach USMC na wodach Oceanu Spokojnego, umożliwiając szybkie przemieszczanie pododdziałów pomiędzy rozproszonymi punktami operacyjnymi. W założeniu będą one uzupełniać potencjał dużych okrętów desantowych-doków, zapewniając większą elastyczność działania w środowisku nasyconym środkami rażenia przeciwnika.