Navantia: biuro techniczne w Polsce w ramach programu Orka

7 października, podczas targów Baltexpo 2025 w Gdańsku hiszpańsk koncern stoczniowy Navantia, ogłosiła propozycję utworzenia w Polsce biura technicznego dedykowanego utrzymaniu przyszłych okrętów podwodnych pozyskanych w ramach programu Orka.
Navantia: biuro techniczne w Polsce dla programu Orka
Projekt ma być realizowany przy wsparciu hiszpańskiej marynarki wojennej (Armada Española) oraz we współpracy z lokalnymi partnerami przemysłowymi. Jak podkreśla Navantia, główne cele to bezpieczeństwo, dostępność, transfer wiedzy oraz efektywność.
🔗 Czytaj więcej: Okręty podwodne w 2027 roku. Jest oferta, o której nikt nie mówi.
Przedstawiciele stoczni wraz z reprezentantami hiszpańskiego Ministerstwa Obrony (Ministerio de Defensa) potwierdzili, że Hiszpania jest w pełni zaangażowana w program Orka i gotowa wspierać Polskę w odbudowie potencjału, prestiżu i suwerenności przemysłu stoczniowego.
Na targach obecny był Adolfo García Álcazar, dyrektor programu okrętów podwodnych S-80 w Navantii, który osobiście przedstawił założenia współpracy.
Źródło: Navantia/Linkedln
-
Montaż modułu na przyszłym atomowym USS John F. Kennedy

W stoczni Newport News Shipbuilding, należącej do koncernu Huntington Ingalls Industries, 9 grudnia przeprowadzono kolejny istotny etap budowy lotniskowca o napędzie jądrowym USS John F. Kennedy (CVN 79) typu Gerald R. Ford.
W artykule
Precyzyjne scalanie modułów na przyszłym USS John F. Kennedy
Widoczne na zdjęciu prace realizowane są już po zakończeniu zasadniczego formowania struktury kadłuba i prowadzone są z wykorzystaniem metody modułowej, od lat stosowanej w stoczni Newport News Shipbuilding. Duże sekcje konstrukcyjne powstają równolegle, a następnie są transportowane do suchego doku, gdzie następuje ich precyzyjne ustawienie i trwałe połączenie z wcześniej zmontowanymi fragmentami okrętu.
Przejście do etapu wyposażania kadłuba
Osadzenie górnej części dziobu sprawia, że sylwetka lotniskowca coraz wyraźniej odpowiada docelowemu kształtowi jednostki. Jednocześnie prace stoczniowe przechodzą do etapu zbrojenia okrętu, rozumianego w stoczniowej praktyce jako wyposażanie kadłuba. Obejmuje ono położenie rurociągów, montaż torów kablowych i kanałów wentylacyjnych, układanie kabli oraz wykonywanie kolejnych prac wyposażeniowych.
Montaż górnego modułu dziobowego należy do najbardziej czytelnych momentów budowy lotniskowca, wyraźnie zmieniających jego sylwetkę i potwierdzających postęp prac stoczniowym. Przyszły USS John F. Kennedy (CVN 79) jest drugą jednostką nowej generacji amerykańskich atomowych lotniskowców typu Gerald R. Ford, a Newport News Shipbuilding pozostaje jedyną stocznią w Stanach Zjednoczonych zdolną do realizacji tak złożonych programów okrętowych.











