NaviGate 2018: Rolls-Royce i Finferries podpisują umowę o współpracy

17 maja br. podczas targów morskich NaviGate 2018 w fińskim Turku przedstawiciele brytyjskiego koncernu Rolls-Royce oraz fińskiego armatora państwowego Finferries podpisali umowę o współpracy.
Firmy będą wspólnie pracować nad innowacyjnymi rozwiązaniami, mającymi podnieść bezpieczeństwo i wydajność operacji morskich. Umowa dotyczy przede wszystkim opracowania technologii, które zostaną wykorzystane w systemach wspomagania decyzji załogi. Wedle komunikatu spółek współpraca będzie dotyczyć także autonomicznej żeglugi promowej.
Podpisane porozumienie dotyczy także udziału Rolls-Royce’a w nowym projekcie badawczym SVAN (Safer Vessel with Autonomous Navigation). W jego ramach brytyjski koncern i Finferries będą pracować nad wdrożeniem wyniku projektu badawczego Advenced Autonomous Waterborne Applications (AAWA), który został zakończony pod koniec 2017 r. To projekt finansowany przez fiński akcelerator gospodarczy Business Finland. Wzięło w nim udział wiele podmiotów działających w przemyśle morskim. Jego celem było określenie rentowności rozwiązań okrętowych nowej generacji, a także zbadanie ich możliwości technicznych. W projekcie uczestniczyły zarówno Rolls-Royce, jak i Finferrie.
Podpisanie umowy pomiędzy spółkami oznacza, że współpraca ta będzie kontynuowana.
– Ta kooperacja może wynieść bezpieczną i ekologiczną żeglugę na wyższy poziom. Rolls-Royce opracuje rozwiązania zwiększające bezpieczeństwo i efektywność operacji morskich w sektorze promowym. Zostaną one zainstalowane na platformie testowej dostarczonej przez Finferries – powiedział Karno Tenouvo, wiceprezes Rolls-Royce Ship Intelligence.
Podpis: mp
Francuski statek rybacki osiadł na skałach u wybrzeży w Irlandii

W niedzielę 14 grudnia francuski statek rybacki Fastnet w wyniku utraty napędu i trudnych warunków pogodowych osiadł na podłożu skalnym przy wejściu do portu Dingle w hrabstwie Kerry na południowo-zachodnim wybrzeżu Irlandii.
W artykule
Awaria napędu i wejście na skały przy Dingle
Do zdarzenia doszło krótko po opuszczeniu portu Dingle na południowo-zachodnim wybrzeżu Irlandii. Francuski statek rybacki Fastnet po awarii układu napędowego utracił zdolność manewrowania. Silny wiatr oraz wysoka fala uniemożliwiły utrzymanie kontrolowanego kursu, w efekcie czego jednostka została zniesiona w kierunku brzegu i weszła na skały w rejonie plaży Bínn Bán, kilka metrów poza osłoniętym akwenem portowym. Pozycja statku w strefie przyboju stwarzała ryzyko dalszych uszkodzeń konstrukcji kadłuba.
Akcja ratownicza, warunki pogodowe i dalsze działania
Na pokładzie Fastnet przebywało 14 członków załogi. Po zgłoszeniu sytuacji alarmowej irlandzkie służby ratownicze uruchomiły skoordynowaną akcję, którą prowadziło Valentia Marine Rescue Sub-Centre. Na miejsce skierowano śmigłowiec ratowniczy Rescue 115, samolot poszukiwawczo-ratowniczy oraz jednostki nawodne Royal National Lifeboat Institution i lokalnej straży przybrzeżnej. Załogę podjęto bezpośrednio z pokładu jednostki przy użyciu wciągarki pokładowej śmigłowca irlandzkiej Straży Przybrzeżnej Rescue 115. Wszyscy rybacy zostali następnie bezpiecznie dostarczeni na ląd.
W rejonie zdarzenia panują trudne warunki pogodowe. Met Éireann wydał ostrzeżenia dla hrabstw Cork i Kerry, wskazując na intensywne opady, wzburzone morze oraz podwyższone ryzyko niebezpieczeństwa dla staków znajdujących się na tych wodach. Równolegle prowadzone są działania związane z oceną stanu technicznego kadłuba Fastnet oraz monitoringiem potencjalnego wycieku paliwa. Na obecnym etapie służby nie potwierdziły wystąpienia wycieku paliwa do pobliskich wód. Jednostka pozostaje pod obserwacją, a jej stan techniczny jest oceniany.










