Niemcy i Norwegia chcą od NATO zwiększenia ochrony infrastruktury krytycznej na Bałtyku

Przywódcy Niemiec i Norwegii mają poprosić NATO o koordynację ochrony europejskiej podwodnej infrastruktury krytycznej na Bałtyku w świetle ataków na sieć gazociągów Nord Stream.

Kraje europejskie zwiększyły czujność wokół infrastruktury krytycznej po tym, jak w dwóch nitkach gazociągu Nord Stream, które łączą Rosję z Niemcami, doszło we wrześniu b.r. do wybuchu na dnie Morza Bałtyckiego. 

Incydent stał się punktem zapalnym w impasie energetycznym między Zachodem i Moskwą od czasu inwazji Rosji na Ukrainę. Rosja zaprzecza, jakoby sabotowała rurociągi i stara się obwinić za ten incydent Wielką Brytanię. Londyn zaprzeczył rosyjskim doniesieniom. 

Czytaj więcej: https://portalstoczniowy.pl/royal-navy-zlozyla-pierwsze-zamowienie-na-bezzalogowe-pojazdy-podwodne/

Śledczy znaleźli na miejscu ślady materiałów wybuchowych i podejrzewają, że rurociągi zostały celowo wysadzone w powietrze.

Traktujemy ochronę naszej infrastruktury krytycznej na dnie Bałtyku bardzo poważnie i nikt nie powinien myśleć, że ten incydent nie zostanie wyjaśniony. Rurociągi, kable telefoniczne, połączenia internetowe są liniami życia dla naszych państw i muszą być szczególnie chronione.

Olaf Scholz, kanclerz Niemiec

W wyniku rosyjskiego ograniczenia eksportu dostaw gazu, w ostatnich miesiącach Norwegia odegrała kluczową rolę w dostawach błękitnego paliwa do Niemiec. Scholz powiedział, że Norwegia dostarcza obecnie około połowy zapotrzebowania dla Niemiec. 

Norwegia produkuje gaz na pełnych obrotach i będzie to kontynuować w najbliższych latach. Chcemy zapewnić bezpieczeństwo w dostawach gazu do Europy.

Jonas Gahr Støre, premier Norwegii

W przesłanym pocztą elektroniczną oświadczeniu sekretarz generalny NATO Jens Stoltenberg poinformował, że z zadowoleniem przyjął propozycję Niemiec i Norwegii. 

Po niedawnym sabotażu rurociągów Nord Stream, wzmocniliśmy nasze wysiłki i konieczne jest zrobienie jeszcze więcej, aby zapewnić, że nasza morska infrastruktura pozostanie bezpieczna przed przyszłymi destrukcyjnymi aktami.

Jens Stoltenbergsekretarz generalny NATO 

Czytaj też: https://portalstoczniowy.pl/budowa-krajowego-lancucha-dostaw-morskiej-energetyki-wiatrowej-na-tajwanie/

Przemawiając w środę wieczorem na konferencji bezpieczeństwa w Berlinie, Scholz powiedział, że Niemcy chcą wykorzystać w tym roku swój specjalny fundusz obronny o wartości 100 mld euro, aby kupić samoloty F35 i doposażyć bojowe wozy piechoty Puma.

Scholz dodał również, że Rosja nie może już wygrać wojny w Ukrainie.

W środę w Bukareszcie spotkali się Ministrowie spraw zagranicznych Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego (NATO), transatlantyckiego sojuszu wojskowego utworzonego po drugiej wojnie światowej, którzy złożyli zapewnienia o wsparciu dla sąsiadów Rosji.

Tematem spotkania był region Bałkanów Zachodnich, a w szczególności Bośnia oraz dwie byłe republiki radzieckie, Mołdawia i Gruzja, z których obie mają separatystyczne regiony okupowane przez wojska rosyjskie.

Źródło: Reuters 

https://portalstoczniowy.pl/category/marynarka-bezpieczenstwo/
Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • US Navy wybiera okręty desantowe od Damena?

    US Navy wybiera okręty desantowe od Damena?

    Ogłoszona 5 grudnia decyzja sekretarza marynarki Stanów Zjednoczonych przesądziła o kierunku dalszych prac nad nowymi okrętami desantowymi średniej wielkości. W postępowaniu dotyczącym programu LSM, US Navy wskazała jako zwycięzcę europejski koncern Damen, którego propozycja najlepiej odpowiadała przyjętym założeniom operacyjnym i harmonogramowym.

    Projekt LST-100 w programie LSM US Navy

    Podstawą oferty niderlandzkiej grupy stał się projekt LST-100, który zostanie zaadaptowany na potrzeby amerykańskiej floty. Zgodnie z deklaracjami strony wojskowej, pierwsze prace stoczniowe mogłyby ruszyć w 2026 roku, co przy zachowaniu zakładanego tempa realizacji umożliwiłoby przekazanie pierwszej jednostki do służby w 2029 roku. Skala programu zakłada pozyskanie docelowo około 35 okrętów, przeznaczonych zarówno dla US Navy, jak i Korpusu Piechoty Morskiej Stanów Zjednoczonych.

    Istotnym elementem amerykańskiego podejścia do programu jest ograniczenie ingerencji w bazową dokumentację techniczną. Zamiast daleko idących modyfikacji przewidziano jedynie dostosowanie projektu do obowiązujących standardów US Navy, wymagań dotyczących wyposażenia oraz integracji z systemami wykorzystywanymi przez lotnictwo morskie i USMC. Takie podejście ma pozwolić na skrócenie cyklu projektowego i zmniejszenie ryzyka opóźnień.

    Rola okrętów LSM w działaniach USMC

    Równolegle z ogłoszeniem wyboru programu zawarto porozumienie dotyczące nabycia praw do dokumentacji technicznej LST-100, których wartość określono na 3,3 mln USD. Rozwiązanie to daje stronie amerykańskiej pełną swobodę w zakresie wyboru stoczni realizujących kolejne etapy programu – od budowy seryjnej, przez wsparcie eksploatacji, po przyszłe modernizacje. Zgodnie z zapowiedziami w realizację programu ma zostać włączona możliwie szeroka grupa zakładów stoczniowych.

    Nowe okręty desantowe typu LSM (Landing Ship Medium) mają odegrać kluczową rolę w działaniach USMC na wodach Oceanu Spokojnego, umożliwiając szybkie przemieszczanie pododdziałów pomiędzy rozproszonymi punktami operacyjnymi. W założeniu będą one uzupełniać potencjał dużych okrętów desantowych-doków, zapewniając większą elastyczność działania w środowisku nasyconym środkami rażenia przeciwnika.