Niszczyciel min Oostende rozpoczął próby morskie

Prototypowy niszczyciel min Oostende, 17 lipca rozpoczął próby morskie przed planowanym wejściem do służby w 2025 roku. Program rMCM (replacement Mine Counter Measures), zakłada budowę 12 jednostek przeznaczonych do zdalnego usuwania min morskich.
W artykule
Oostende jest pierwszym niszczycielem min tego typu, w którym operacje rozminowywania są całkowicie zrobotyzowane. Drony znajdujące się na pokładzie będą wykorzystywane do wykrywania, klasyfikowania, identyfikowania i neutralizowania podmorskich min, co umożliwi załogom operowanie z bezpiecznej odległości.
Etapy prób morskich niszczyciela min Oostende
Próby morskie Oostende rozpoczęły się u wybrzeży bretońskiego Glenans. Na początku testowane są systemy napędowe i nawigacyjne okrętu. W kolejnych etapach, od lipca 2024 do lata 2025 roku, będą sprawdzane inne kluczowe systemy, w tym te związane z obsługą dronów. Jeśli wszystkie testy zakończą się pomyślnie, okręt rozpocznie swoje operacje związane z usuwaniem min.
Program rMCM
Program rMCM jest realizowany przez konsorcjum Belgium Naval & Robotics, utworzone przez Naval Group i Exail, z Kership (joint venture Piriou i Naval Group) jako głównym wykonawcą przemysłowym. Inicjatywa ta ma na celu modernizację morskich sił przeciwminowych belgijskiego Marinecomponent i holenderskiego Koninklijke Marine, w ramach dwustronnej umowy, której przewodzi Bruksela.
Wyposażenie i technologia
Każdy niszczyciel min w ramach programu rMCM będzie wyposażony w nowoczesne systemy do wykrywania i neutralizowania min. Toolbox MCM, który znajdzie się na pokładzie, obejmuje:
- Autonomiczne pojazdy podwodne A18-M z sonarami UMISAS do wstępnego wykrywania min;
- Zdalnie sterowane pojazdy Seascan Mk 2 do identyfikacji obiektów niebezpiecznych oraz K-Ster do ich neutralizacji;
- zestaw pięciu modułów zaawansowanego elektromagnetycznego podsystemu trałowego od OBR Centrum Techniki Morskiej S.A. oraz akustyczne trały od Patria Oy;
- Kutry bezzałogowe Inspector 90;
- Wiropłaty bezzałogowe UMS V200 Skeldar;
- Skonteneryzowane stanowisko dowodzenia C2 z konsolami operatorskimi do planowania i kierowania misjami rMCM;
- Systemy zarządzania walką minową UMISOFT (od ECA Group, powiązany z C2) oraz SMMD (od Naval Group, powiązany z okrętami);
- Systemy wodowania i wybierania kutrów oraz bezzałogowców podwodnych.
Bezpieczeństwo i efektywność Oostende
Naval Group twierdzi, że zastosowanie zrobotyzowanych rozwiązań znacząco zwiększy bezpieczeństwo personelu oraz przyspieszy proces wykrywania i neutralizowania min, nawet dziesięciokrotnie w porównaniu do tradycyjnych metod. Clémence Picard-Destelan, kierownik pokładowy prób morskich Oostende w Naval Group, podkreśliła: „Ta pierwsza kampania testowa dla okrętu prototypowego jest technicznie bardzo ważnym i symbolicznym momentem. Po raz pierwszy jednostka tego typu wyszła w morze”.
Wytrzymałość i niskie sygnatury
Ze względu na wymagania związane z operacjami rozminowywania, Oostende i jego siostrzane okręty są projektowane tak, aby wytrzymać podwodne eksplozje, z minimalnymi sygnaturami akustycznymi, elektrycznymi i magnetycznymi. Każdy okręt będzie wyposażony w różnorodne drony do operacji nawodnych, podwodnych oraz powietrznych, co umożliwi skuteczne wykonywanie zadań związanych z wykrywaniem i neutralizowaniem min.
Autor: MD

-
US Navy wybiera okręty desantowe od Damena?

Ogłoszona 5 grudnia decyzja sekretarza marynarki Stanów Zjednoczonych przesądziła o kierunku dalszych prac nad nowymi okrętami desantowymi średniej wielkości. W postępowaniu dotyczącym programu LSM, US Navy wskazała jako zwycięzcę europejski koncern Damen, którego propozycja najlepiej odpowiadała przyjętym założeniom operacyjnym i harmonogramowym.
W artykule
Projekt LST-100 w programie LSM US Navy
Podstawą oferty niderlandzkiej grupy stał się projekt LST-100, który zostanie zaadaptowany na potrzeby amerykańskiej floty. Zgodnie z deklaracjami strony wojskowej, pierwsze prace stoczniowe mogłyby ruszyć w 2026 roku, co przy zachowaniu zakładanego tempa realizacji umożliwiłoby przekazanie pierwszej jednostki do służby w 2029 roku. Skala programu zakłada pozyskanie docelowo około 35 okrętów, przeznaczonych zarówno dla US Navy, jak i Korpusu Piechoty Morskiej Stanów Zjednoczonych.
Istotnym elementem amerykańskiego podejścia do programu jest ograniczenie ingerencji w bazową dokumentację techniczną. Zamiast daleko idących modyfikacji przewidziano jedynie dostosowanie projektu do obowiązujących standardów US Navy, wymagań dotyczących wyposażenia oraz integracji z systemami wykorzystywanymi przez lotnictwo morskie i USMC. Takie podejście ma pozwolić na skrócenie cyklu projektowego i zmniejszenie ryzyka opóźnień.
Rola okrętów LSM w działaniach USMC
Równolegle z ogłoszeniem wyboru programu zawarto porozumienie dotyczące nabycia praw do dokumentacji technicznej LST-100, których wartość określono na 3,3 mln USD. Rozwiązanie to daje stronie amerykańskiej pełną swobodę w zakresie wyboru stoczni realizujących kolejne etapy programu – od budowy seryjnej, przez wsparcie eksploatacji, po przyszłe modernizacje. Zgodnie z zapowiedziami w realizację programu ma zostać włączona możliwie szeroka grupa zakładów stoczniowych.
Nowe okręty desantowe typu LSM (Landing Ship Medium) mają odegrać kluczową rolę w działaniach USMC na wodach Oceanu Spokojnego, umożliwiając szybkie przemieszczanie pododdziałów pomiędzy rozproszonymi punktami operacyjnymi. W założeniu będą one uzupełniać potencjał dużych okrętów desantowych-doków, zapewniając większą elastyczność działania w środowisku nasyconym środkami rażenia przeciwnika.









