Norweskie morskie jednostki szpitalne Ambulans 2200

Większość ludzi wyobraża sobie karetki pogotowia mknące ulicami miast, jednak w odległych, norweskich społecznościach wyspiarskich, morskie jednostki szpitalne Ambulans 2200 pełnią równie istotną rolę w ratowaniu ludzkiego życia. Aby sprostać potrzebom tych mieszkańców, firma Buksér og Berging AS zdecydowała się wprowadzić do swojej floty te nowoczesne katamarany.

Nowoczesne katamarany Ambulans 2200 w akcji

Buksér og Berging AS, zajmująca się świadczeniem usług morskich w Norwegii, wzbogaciła swoją flotę o trzy modele jednostek szpitalnych Ambulans 2200. Te 22-metrowe, szybkie aluminiowe katamarany, zbudowane przez fińską stocznię Kewatec, są opisywane jako „mini szpitale na wodzie”. Ich konstrukcja minimalizuje hałas, wibracje i ruchy pionowe, zapewniając komfortowe warunki zarówno dla pacjentów, jak i załogi.

Przemyślany projekt dla skutecznego ratownictwa w Norwegii

Lars Olaussen, COO Kewatec AluBoat Ab Oy(S.A.), podkreśla, że projekt łodzi szpitalnych Ambulans 2200 został opracowany z myślą o ratownictwie medycznym. „Bezpieczeństwo i stabilność pacjentów są kluczowe, nawet w trudnych warunkach pogodowych. Kamewa Waterjets zapewniają przyspieszenie i zwinność niezbędne podczas szybkich operacji ratunkowych. Ich kompaktowa konstrukcja umożliwia precyzyjne manewrowanie na na ciasnych i płytkich wodach, co czyni je idealnym wyborem dla naszej floty”, dodaje Olaussen.

Platforma Ambulans 2200

Katamarany osiągają prędkość około 30 węzłów i są wyposażone w miejsca siedzące dla 12 osób oraz dwa pełne stanowiska medyczne z noszami. Załoga tych jednostek to specjaliści z zakresu ratownictwa morskiego oraz paramedycznego, co podkreśla, jak istotne i wymagające są ich misje. W 2022 roku firma Buksér og Berging wprowadziła pierwszy model jednostki Ambulans 2200 z systemem Volvo IPS. Dla dwóch kolejnych jednostek wybrano pędniki strugowodne Kamewa (ang. water jet), co zwiększyło ich efektywność. Dzięki zastosowaniu pędników strugowodnych, które zamieniają strumień wody na siłę napędową, jednostki te osiągają duże prędkości. Woda jest zasysana przez pompę do tylnej części kadłuba i wyrzucana przez dyszę w kierunku przeciwnym do zamierzonego ruchu, co pozwala na sprawne poruszanie się po wodzie.

Norweskie morskie jednostki szpitalne stanowią niezastąpione narzędzie w zapewnieniu opieki zdrowotnej mieszkańcom wysp, dając im poczucie bezpieczeństwa i dostęp do usług medycznych na poziomie porównywalnym do tego, jaki mają mieszkańcy kontynentu. Dzięki nowoczesnym rozwiązaniom technologicznym oraz profesjonalnej załodze na pokładzie, misje ratownicze na wodach norweskich są przeprowadzane z najwyższą skutecznością i precyzją​.

Źródło: Kongsberg/MD

https://portalstoczniowy.pl/category/marynarka-bezpieczenstwo/
Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Iran zatrzymuje tankowiec w Zatoce Omańskiej

    Iran zatrzymuje tankowiec w Zatoce Omańskiej

    Irańskie służby przejęły tankowiec przepływający przez wody Zatoki Omańskiej. Powodem były naruszenia przepisów, w tym brak dokumentacji oraz ignorowanie sygnałów do zatrzymania. Załogę jednostki zatrzymano do wyjaśnienia.

    Zajęcie jednostki na wodach Zatoki Omańskiej

    Według komunikatów irańskich mediów, powołujących się na sąd prowincji Hormozgan, w ręce władz trafił tankowiec z 18-osobową załogą. Strona irańska twierdzi, że jednostka przewoziła około 37 000 baryłek ropy pochodzącego z nielegalnego obrotu. Załodze zarzucono m.in. ignorowanie poleceń zatrzymania oraz brak kompletnej dokumentacji nawigacyjnej i ładunkowej.

    Kontekst incydentu

    Do incydentu doszło w okresie podwyższonego napięcia wokół transportu surowców energetycznych drogą morską. Zatrzymanie tankowca nastąpiło krótko po działaniach Stanów Zjednoczonych wobec innej jednostki przejętej u wybrzeży Wenezueli, którą Waszyngton wiąże z transportem ropy objętej sankcjami.

    Deklaracje Teheranu

    Teheran od lat deklaruje walkę z masowym nielegalnym wywozem paliw, który jest napędzany niskimi cenami krajowymi oraz osłabieniem irańskiej waluty. Istotną rolę odgrywają także szlaki morskie prowadzące do państw regionu Zatoki Perskiej.

    Światowe media nie podają nazwy tankowca ani kto jest jego właścicielem lub armatorem.


PolskiplPolskiPolski