Nowy statek CTV StratCat 27 we flocie LOTOS Petrobaltic

LOTOS Petrobaltic SA, aktywnie działający na polskim rynku offshore, podpisała kontrakt na budowę statku Crew Transfer Vessel (CTV) StratCat 27. Dzięki tej decyzji firma umacnia swoje zaangażowanie w rozwój sektora morskich farm wiatrowych. Odbiór jednostki planowany jest latem bieżącego roku, z dostawą do Europy na początek września.
Miliana Shipmanagement Limited, działając jako operator komercyjny, obsługujący m.in. platformy wydobywcze należące do LOTOS Petrobaltic SA, w związku z tą transakcją powiększy dotychczasową flotę o kolejny statek. Będzie to pierwsza tego typu jednostka w Grupie LOTOS Petrobaltic SA, przeznaczona do świadczenia usług na rynku morskich farm wiatrowych.
W początkowym okresie, nowy nabytek skoncentruje się na realizacji transferów personelu technicznego na platformy wiertnicze na Morzu Północnym, by w przyszłości rozszerzyć swoją działalność na polską wyłączną strefę ekonomiczną Bałtyku. Zarządzanie techniczne tego statku zostanie powierzone firmie Technical Ship Management, co gwarantuje wysoką jakość i efektywność nadchodzących operacji.
StratCat 27 łączy w sobie innowacyjność z funkcjonalnością, oferując wyjątkową zdolność adaptacji do trudnych warunków Morza Bałtyckiego. Posiada wzmocnione poszycie kadłuba i jest przygotowany do instalacji systemów hybrydowych, co przyczynia się do mniejszego zużycia paliwa oraz emisji spalin, zgodnie z najnowszymi normami Tier III.
Ponadto, wyposażenie statku w najnowsze systemy nawigacyjne i komunikacyjne zapewnia bezpieczeństwo i efektywność operacji. Ten znaczący rozwój podkreśla zaangażowanie LOTOS Petrobaltic SA w dostarczanie wysokiej jakości usług w sektorze offshore, zarówno na rynku krajowym, jak i międzynarodowym.
Z ponad 34-letnim doświadczeniem w branży, firma kontynuuje swój dynamiczny rozwój, stawiając na innowacyjność i zrównoważony rozwój. Rozszerzenie floty o StratCat 27 nie tylko zwiększa operacyjne możliwości LOTOS Petrobaltic, ale także jest dowodem na strategiczne planowanie i realizację długoterminowych celów w obszarze morskiej energetyki odnawialnej.
Miliana Shipmanagement Limited obecnie współpracuje z LOTOS Petrobaltic SA, oferując usługi geotechniczne na Morzu Północnym, niezbędne dla rozwoju morskich farm wiatrowych. W 2022 roku firma nabyła wiertnicę umieszczoną na jednostce SPV Sylur, umożliwiającą przeprowadzanie szczegółowych badań geotechnicznych na głębokości ponad 100 metrów poniżej dna morskiego. Takie badania są kluczowe dla projektowania i realizacji inwestycji offshore, włączając w to budowę rurociągów, układanie podmorskich kabli czy rozwój przemysłu naftowego i gazowego oraz sektor energetyki wiatrowej na morzu.
Źródło: Grupa Orlen/MD

-
US Navy wybiera okręty desantowe od Damena?

Ogłoszona 5 grudnia decyzja sekretarza marynarki Stanów Zjednoczonych przesądziła o kierunku dalszych prac nad nowymi okrętami desantowymi średniej wielkości. W postępowaniu dotyczącym programu LSM, US Navy wskazała jako zwycięzcę europejski koncern Damen, którego propozycja najlepiej odpowiadała przyjętym założeniom operacyjnym i harmonogramowym.
W artykule
Projekt LST-100 w programie LSM US Navy
Podstawą oferty niderlandzkiej grupy stał się projekt LST-100, który zostanie zaadaptowany na potrzeby amerykańskiej floty. Zgodnie z deklaracjami strony wojskowej, pierwsze prace stoczniowe mogłyby ruszyć w 2026 roku, co przy zachowaniu zakładanego tempa realizacji umożliwiłoby przekazanie pierwszej jednostki do służby w 2029 roku. Skala programu zakłada pozyskanie docelowo około 35 okrętów, przeznaczonych zarówno dla US Navy, jak i Korpusu Piechoty Morskiej Stanów Zjednoczonych.
Istotnym elementem amerykańskiego podejścia do programu jest ograniczenie ingerencji w bazową dokumentację techniczną. Zamiast daleko idących modyfikacji przewidziano jedynie dostosowanie projektu do obowiązujących standardów US Navy, wymagań dotyczących wyposażenia oraz integracji z systemami wykorzystywanymi przez lotnictwo morskie i USMC. Takie podejście ma pozwolić na skrócenie cyklu projektowego i zmniejszenie ryzyka opóźnień.
Rola okrętów LSM w działaniach USMC
Równolegle z ogłoszeniem wyboru programu zawarto porozumienie dotyczące nabycia praw do dokumentacji technicznej LST-100, których wartość określono na 3,3 mln USD. Rozwiązanie to daje stronie amerykańskiej pełną swobodę w zakresie wyboru stoczni realizujących kolejne etapy programu – od budowy seryjnej, przez wsparcie eksploatacji, po przyszłe modernizacje. Zgodnie z zapowiedziami w realizację programu ma zostać włączona możliwie szeroka grupa zakładów stoczniowych.
Nowe okręty desantowe typu LSM (Landing Ship Medium) mają odegrać kluczową rolę w działaniach USMC na wodach Oceanu Spokojnego, umożliwiając szybkie przemieszczanie pododdziałów pomiędzy rozproszonymi punktami operacyjnymi. W założeniu będą one uzupełniać potencjał dużych okrętów desantowych-doków, zapewniając większą elastyczność działania w środowisku nasyconym środkami rażenia przeciwnika.









