Orizzonte Sistemi Navali z kontraktem na dwie fregaty typu FREMM EVO

W ramach wieloletniego programu FREMM, mającego na celu odnowienie włoskiej floty poprzez budowę fregat nowej generacji, Orizzonte Sistemi Navali (OSN) – spółka joint venture należąca do Fincantieri (51%) i Leonardo (49%) – podpisała kontrakt na budowę dwóch dodatkowych fregat FREMM w wersji EVOLUTION, znanych jako typ FREMM EVO. Wartość kontraktu, zawartego z agencją OCCAR (Organisation Conjointe de Coopération en matière d’Armement), realizującą wiele wspólnych europejskich programów zbrojeniowych, wynosi około 1,5 mld euro.

Zmodernizowane fregaty typu FREMM EVO

Jednostki typu FREMM EVO będą stanowić nową generację fregat, w której zastosowane zostaną najnowsze technologie w celu zwiększenia ich osiągów operacyjnych i bojowych. Dzięki temu, włoska Marina Militare zyska okręty o najwyższej wydajności, wyposażone w nowoczesne systemy zarządzania walką, zaawansowane radary, systemy antydronowe oraz zdolności do operowania dronami nawodnymi, podwodnymi i powietrznymi.

Nowe fregaty FREMM EVO będą budowane w stoczniach Fincantieri w Riva Trigoso i Muggiano. Pierwsza z nich zostanie dostarczona w 2029 roku, natomiast oddanie drugiej przewiduje się na rok 2030. Jednostki te będą miały za zadanie nie tylko zwiększenie zdolności obronnych, ale również elastyczności operacyjnej włoskiej Marina Militare. Wśród kluczowych modernizacji znajdą się: systemy zarządzania walk, sensory radiolokacyjne, nowoczesne systemy klimatyzacji i dystrybucji energii, technologie mające na celu zmniejszenie śladu węglowego, a także zmodyfikowane uzbrojenie artyleryjskie i rakietowe.

Kluczowe wypowiedzi liderów na temat znaczenia fregat FREMM EVO

Admirał Enrico Credendino, szef włoskiej marynarki wojennej, podkreślił strategiczne znaczenie tych jednostek dla obrony narodowej, zaznaczając ich zdolność do adaptacji do zmieniających się scenariuszy operacyjnych na świecie. Fregaty typu FREMM EVO mają być symbolem włoskiej innowacji technologicznej i solidności konstrukcyjnej.

Giovanni Sorrentino, dyrektor generalny Orizzonte Sistemi Navali, zaznaczył, że projekt ten jest wynikiem bliskiej współpracy między instytucjami rządowymi, siłami zbrojnymi i przemysłem, co podkreśla znaczenie synergii między sektorem publicznym i prywatnym. Podobne stanowisko zajął Lorenzo Mariani, dyrektor generalny Leonardo, który dodał, że projekt ten otwiera nowe możliwości dla krajowej gospodarki, mając jednocześnie strategiczne znaczenie dla bezpieczeństwa kraju.

Finalizacja umów podwykonawczych przez Orizzonte Sistemi Navali

Orizzonte Sistemi Navali sfinalizuje umowy podwykonawcze z Fincantieri i Leonardo o wartości odpowiednio około 690 mln euro i około 415 mln euro. Te umowy pozwolą na realizację konkretnych zadań związanych z budową przyszłych fregat. Fincantieri będzie odpowiedzialne za budowę kadłubów wspomnianych jednostek i ogólną konstrukcję okrętów, natomiast Leonardo dostarczy systemy dowodzenia walką, radary i uzbrojenie.

Umowa z Fincantieri stanowi znaczącą transakcję z podmiotem powiązanym, zdefiniowaną zgodnie z obowiązującymi przepisami, podczas gdy umowa podwykonawcza dla Leonardo jest transakcją z podmiotem powiązanym o mniejszym znaczeniu, biorąc pod uwagę wartość umowy i obowiązujące klauzule ważności. Obie transakcje są zgodne z obowiązującymi przepisami, tym samym są zwolnione z reżimu proceduralnego dla transakcji z podmiotami powiązanymi, zgodnie z obowiązującymi przepisami i odpowiednimi przyjętymi procedurami.

Źródło: Fincantieri/MD

https://portalstoczniowy.pl/category/marynarka-bezpieczenstwo/
Udostępnij ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

  • Ostatnia fregata typu Mogami zwodowana

    Ostatnia fregata typu Mogami zwodowana

    22 grudnia w stoczni Mitsubishi Heavy Industries w Nagasaki odbyło się wodowanie przyszłej fregaty Yoshi (FFM 12). Jednostka ta domyka pierwszą serię fregat typu Mogami budowanych dla Japońskich Morskich Sił Samoobrony. Tym samym program 30FFM w swojej pierwotnej konfiguracji osiągnął zakładany finał produkcyjny.

    Geneza programu 30FFM

    Program fregat typu Mogami został uruchomiony w drugiej połowie minionej dekady jako odpowiedź na potrzebę szybkiej wymiany starzejących się niszczycieli eskortowych starszej generacji. Założeniem była budowa nowoczesnych okrętów nawodnych zdolnych do realizacji szerokiego spektrum zadań przy jednoczesnym skróceniu cyklu projektowo-produkcyjnego. W praktyce oznaczało to postawienie na wysoką automatyzację, ograniczenie liczebności załogi oraz standaryzację rozwiązań konstrukcyjnych.

    Stępkę prototypowej fregaty Mogami (FFM 1) położono sześć lat temu. Od tego momentu program realizowany był w tempie rzadko spotykanym w segmencie dużych okrętów bojowych. Osiem jednostek znajduje się już w służbie, natomiast Yoshi zamyka dwunastookrętową serię przewidzianą w pierwotnym planie.

    Fregata Yoshi – ostatnia z pierwszej serii

    Przyszła fregata Yoshi (FFM 12) została zamówiona w lutym 2024 r., a jej wejście do służby planowane jest na początek 2027 r. Nazwa okrętu nawiązuje do rzeki w prefekturze Okayama i po raz pierwszy pojawia się w historii japońskich okrętów wojennych. Jednostka formalnie kończy realizację pierwszej transzy programu 30FFM, który pierwotnie zakładał budowę 22 fregat, lecz został zredukowany do 12.

    Kontynuacja w wariancie zmodernizowanym

    Zakończenie budowy Yoshi nie oznacza końca samego programu. Japonia planuje dalszą produkcję fregat w wariancie zmodernizowanym, w którym szczególny nacisk położono na rozwój zdolności w zakresie poszukiwania i zwalczania okrętów podwodnych. Ma to bezpośredni związek z sytuacją bezpieczeństwa w regionie, gdzie aktywność flot państw dysponujących rozbudowanymi siłami podwodnymi pozostaje jednym z kluczowych czynników planistycznych.

    Mogami jako projekt eksportowy

    Zmodernizowana wersja fregaty typu Mogami została również wybrana jako punkt wyjścia do opracowania nowych okrętów dla Royal Australian Navy. W ramach programu SEA 3000 Australia planuje pozyskanie do 11 okrętów klasy fregata, które mają zastąpić eksploatowane obecnie jednostki typu Anzac. Japońska oferta oparta na Mogami pokonała konkurencyjny projekt MEKO A200, co otworzyło kolejny etap rozmów między Canberrą a Tokio.

    Departament Obrony Australii zakłada zawarcie wiążących umów handlowych w 2026 r., obejmujących zarówno współpracę przemysłową, jak i kwestie rządowe. Dla Japonii oznacza to pierwszy tak znaczący sukces eksportowy w segmencie okrętów wojennych klasy fregata.

    Symboliczne domknięcie etapu

    Wodowanie Yoshi ma wymiar wykraczający poza rutynowe wydarzenie stoczniowe. To wyraźny sygnał, że Japonia nie tylko odzyskała zdolność do seryjnej budowy nowoczesnych fregat w krótkim czasie, lecz także przygotowała grunt pod dalszy rozwój konstrukcji oraz jej umiędzynarodowienie. Program 30FFM osiągnął etap, na którym doświadczenia z budowy i eksploatacji pierwszej serii zaczynają realnie kształtować dalszy kierunek rozwoju tego programu w marynarce Japonii oraz wyznaczać jego kierunek eksportowy.